شینا انصاری:

اصل شفافیت را در دستور کار قرار دهیم

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما سعی داریم که اصل شفافیت را در دستور کار جدی قرار دهیم و در مسایل سازمان به معنای واقعی پاسخگو باشیم.

تصویر اصل شفافیت را در دستور کار قرار دهیم

به گزارش سایت خبری پرسون، شینا انصاری در جلسه هم اندیشی با تشکل‌های مردم نهاد محیط‌زیست و منابع‌طبیعی سراسر کشور، نمایندگان شبکه‌های استانی و فعالان محیط‌زیستی کشور بیان داشت: امیدوارم در این فرصت کوتاهی که برای خدمت به محیط زیست کشور پیش آمده است بتوانیم همگی باهم بخش بزرگی از مسایل و مشکلات حوزه محیط زیست را حل کنیم و این جز با مشارکت شما فعالان و تشکل های محیط زیستی و سایر دغدغه‌مندان این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود: من اعتقاد ویژه‌ای به مشارکت دارم و خودم را متعهد می‌دانم که برای حفاظت از محیط زیست ایران باید رویکرد جدی جهت توافق‌سازی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما در ابتدا باید بتوانیم در سطح حاکمیت توافق‌سازی و اجماع برای حفاظت از محیط زیست داشته باشیم و بعد بتوانیم در این مساله را در سطح مردم عملی کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه همگی باید به اصل ۵۰ قانون اساسی اعتقاد داشته باشیم و به آن عمل کنیم، تاکید کرد: ما با مشکلات و موضوعات جدی در حوزه محیط زیست روبه رو هستیم از آلودگی‌ها در حوزه آب و خاک و هوا تا تغییرات اقلیمی و مشکلات حوزه تنوع زیستی و باید قدری در این خصوص واقع بین باشیم زیرا برای حل این مسائل نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیازمند همکاری و مشارکت جدی فعالان و تشکل‌ها هستیم و باید یکپارچگی و انسجامی برای حل مشکلات وجود داشته باشد زیرا یکپارچگی می‌تواند به حل سریع مشکلات کمک کند.

نیازمند همکاری و مشارکت جدی فعالان و تشکل‌ها هستیمانصاری بیان داشت: شناخت مسئله یکی از مسایلی است که باید در نظر داشته باشیم و اگر شناخت درستی از مسایل داشته باشیم می‌توانیم در حل آنها بهتر عمل کنیم.

وی ادامه داد: جلب مشارکت حداکثری تشکل‌ها سیاست اصلی ما در این دوره خواهد بود زیرا مردمی‌سازی حفاظت از محیط‌زیست تنها با این طریق امکان‌پذیر است.

انصاری کنشگری راه حل محور و نقد سازنده را یکی از راه‌های موثر فعالان محیط‌زیست برای تاثیرگذاری بر عملکرد مدیران دانست و گفت: کنشگری راه حل محور می‌تواند باعث شود که گوش شنوا در سطح کلان وجود داشته باشیم و فعالان محیط زیست نباید در ایستگاه نقد متوقف شوند بلکه باید راه حل‌های مختلف و علمی برای حل مساله داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: تشکل‌ها اگر در فرایندهای تصمیم گیری حضور داشته باشند می‌توانند راهکارهای بهتری ارایه دهند و ما سعی داریم که اصل شفافیت را در دستور کار جدی قرار دهیم و در مسایل سازمان به معنای واقعی پاسخگو باشیم.

در این جلسه فعالان محیط زیست و نمایندگان تشکل‌های سراسر کشور موارد متعددی را برای پیشبرد اهداف سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کردند. در نظر گرفتن منافع محیط زیست در سطح کلان، توجه به سند تحول سازمان های مردم نهاد، توجه به بارگذاری صنعتی در استان های جنوبی و آلودگی‌های ناشی از آن، مشارکت جدی در کنوانسیون های بین المللی از جمله کنوانسیون راپمی، تهران، رامسر، توجه به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست در حل مسائل زیست محیطی کشور، توجه به ظرفیت وزارت امور خارجه در حل مشکلات محیط‌زیستی مشترک منطقه ای و بین المللی، توجه به حق آبه رودخانه ها و پسرفت دریای خزر، خشک شدن دریاچه ارومیه، جلوگیری از قاچاق حیات وحش، تعامل با دستگاه های دیگر برای کاهش تخریب محیط‌زیست، تصویب قانون حمایت از حیوانات در دولت جدید، نهادینه شدن سیستماتیک مشارکت در سازمان، حذف فلرسوزی ها در جنوب کشور، توجه به حفاظت مشارکتی و ظرفیت های جوامع محلی و کاهش بارگذاری جمعیت در فلات مرکزی از جمله مباحث مهم مطرح شده در این جلسه از سوی نمایندگان تشکل ها و فعالان محیط زیست بود.

منبع: ایرنا

752874