پرونده مله بافی خوسف در یک قدمی ثبت جهانی

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: پنبه مَله با تاریخچه و قدمت طولانی، محصول منحصر به ‌فرد این استان به ویژه شهرستان خوسف که به خوش‌ یمنی مشهور است برای ثبت جهانی راهی یونسکو شد.
تصویر پرونده مله بافی خوسف در یک قدمی ثبت جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز شنبه اظهار کرد: پنبه مله در چند قدمی ثبت جهانی است و پرونده این محصول بی‌نظیر برای یونسکو ارسال شده است.

وی بیان کرد: فرهنگ، تمدن و تاریخ وسیله گفت و گوی جوامع بشری محسوب می‌شود و تلاش برای ثبت جهانی مله در واقع تجلیل از هنر و اراده نیاکان این سرزمین است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: بعد از ثبت جهانی توبافی روستای خراشاد (۱۳۹۷) با ثبت جهانی مله بافی، حلقه دیگری از تمدن و هنر دست مردمان خراسان جنوبی به ثبت برسد.

وی عنوان کرد: شهرستان خوسف به عنوان یک بسته گردشگری، صنایع‌ دستی کشاورزی، سلامت، تاریخی و مذهبی در حوزه سه‌گانه صنایع‌ دستی، میراث‌فرهنگی و گردشگری قابلیت‌های زیادی دارد و بعد از مرکز استان، بیشترین اثر ثبت ملی متعلق به خوسف است.

شاهوردی افزود: مله یکی از افتخارات و نشان هویتی شهرستان خوسف است که ظرفیت‌های فراوانی در جذب گردشگر دارد و با توجه به اینکه این شهرستان از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره‌مند است می‌توان با توسعه گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر زمینه اشتغال و درآمدزایی را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه ۶ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت پنبه مله است گفت: ۷۰ صنعتگر خوسف در حوزه مله فعالیت دارند که با هنرمندی خود به ارزش افزوده این محصول کمک می‌کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی افزود: برای رونق مله‌ بافی نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته و از آن در تولید انواع وسایل تزئینی و کاربردی و به صورت تلفیقی با سایر صنایع‌ دستی منطقه استفاده می‌شود اما محصولات تولیدی مله به دلیل کیفیت و اهمیت آن باید نفیس و بازارپسند در سطح جهان شود و هر گونه توسعه و نگاه به هنر ملی مله بافی در شهرستان خوسف براساس ایجاد ارزش افزوده باشد.

وی با بیان اینکه دبیرخانه شهر ملی مله سال گذشته در خوسف راه‌اندازی شد گفت: برگزاری اولین جشنواره مله بافی در هفته فرهنگی این شهرستان، مسابقات مله بافی و نخ ریسی مله، دوره‌های تخصصی آموزش مله بافی، تهیه و ضبط مستندات از مله و حضور هنرمندان در برنامه‌های زنده تلویزیونی و در نمایشگاه‌های ملی و تخصصی، نصب پلاک ماندگار سر در منزل هنرمند مله بافی مرحومه صغری طحان از جمله اقدامات انجام شده برای این هنر صنعت است.

شاهوردی در مورد ﺑﺎورﻫﺎی ﺑﻮﻣﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺗﻘﺪس ﭘﻨﺒﻪ ﻣﻠﻪ گفت: از آﻧﺠﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﭘﻨﺒﻪ مله ﺑﺮﺧﻼف ﭘﻨﺒﻪ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ از ﮔﺴﺘﺮه ﻃﯿﻒ رﻧﮕﯽ ﻗﻬﻮه‌ای ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ، در ﻧﮕﺎه اول ﺗﺪاﻋﯽﮐﻨﻨﺪه رﻧﮓ ﺧﺎک در ذﻫﻦ ﺑﯿﻨﻨﺪه است، ﺧﺎﮐﯽ ﮐﻪ وﺟﻮد اﻧﺴﺎن از آن ﺳﺮﺷﺘﻪ ﺷﺪه و ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ آن ﺑﺎز ﻣﯽ‌ﮔﺮدد، از اﯾﻦ رو ﺳﺎﮐﻨﺎن ﻣﺤلی ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﻨﺒﻪ مله ﯾﺎدآور ﻣﻌﺎد و ﺑﺎزﮔﺸﺖ اﻧﺴﺎن ﺑﻪ ﺳﻮی ﺧﺪاوﻧﺪ اﺳﺖ.

وی ادامه داد: از ﺳﻮﯽ دﯾﮕﺮ، رﻧﮓ ﭘﻨﺒﻪ مله ﺑﻪ رﻧﮓ زرﯾﻦ و زﯾﺒﺎی ﮔﯿﺎه ارزﺷﻤﻨﺪ ﮔﻨﺪم ﺷﺒﺎﻫﺖ دارد. ﮔﻨﺪم، ﮔﯿﺎﻫﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺗﺎ اﻣﺮوز ﻧﺰد اﯾﺮاﻧﯿﺎن از ﺟﺎﯾﮕﺎه وﯾﮋه‌ای ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده؛ ﺗﺎ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﮔﺮ ﺗﮑﻪ ﻧﺎﻧﯽ ﺑﺮ زﻣﯿﻦ اﻓﺘﺎده ﺑﺎﺷﺪ آن را ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ اﺣﺘﺮام ﻣﯽ‌ﺑﻮﺳﻨﺪ و ﺑﺮ دﯾﺪه ﻧﻬﺎده ﺳﭙﺲ در ﮔﻮﺷﻪای ﺑﻪ دور از رﻫﮕﺬران ﻣﯽﮔﺬارﻧﺪ ﺗﺎ زﯾﺮ ﭘﺎ ﻗﺮار ﻧﮕﯿﺮد.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خوسف هم گفت: این پنبه حدود ۲۰ سال به دلیل خشکسالی کمتر کشت می‌شده و از ابتدای سال ۱۳۹۶ کشت دوباره و راه‌اندازی کارگاه‌های تولید آن برنامه‌ریزی شد.

علی صالحی افزود: سال ۱۳۹۷ حدود یک هکتار در خوسف و ماژان به همت پنج کشاورز زیر کشت رفت که سال بعد نیز با همت کشاورزان چند هکتار از این پنبه کشت شد و اکنون ۶ هکتار زیر کشت پنبه مله است.

وی بیان کرد: با همت اهالی منطقه این پنبه با ﻗﺪمت ﺑﯿﺶ از ۳۰۰ ﺳﺎل نه تنها اﺣﯿﺎ شد و تولیدات محصولات آن رونق گرفت بلکه اکنون نامزد ثبت جهانی است.

مسئول میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان خوسف گفت: این صنعت حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران است که آداب، سنن و رسوم نسل‌ها را در محصولات تولیدی‌شان متجلی کرده و از آن پاسداری می‌کنند.

وی افزود: صنایع دستی چند بعدی یا چند وجهی است لذا غیر از جنبه‌های هنری و فرهنگی از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است و ثبت جهانی مله و خوسف به عنوان اولین شهر جهانی خراسان جنوبی، چشم‌انداز امیدبخشی برای رشد اجتماعی و رونق اقتصادی منطقه و افزودن بر ظرفیت‌های اشتغالزایی و گردشگری استان خواهد بود.

پنبه «مَله» محصول خاص شهرستان خوسف است و خوسف سال ۱۳۹۸ به عنوان شهر ملی «مَله بافی» به ثبت رسید همچنین دبیرخانه شهر ملی «مله بافی» آبان سال گذشته در این شهرستان راه‌اندازی شد.

خراسان جنوبی با هزار و ۵۵ اثر ملی، سه هزار و ۶۵۵ اثر شناسایی‌شده در زمان حاضر ۹ اثر جهانی در ۶ گروه دارد و یکی از آنها روستای خراشاد شد که سال ۱۳۹۷ از سوی شورای جهانی صنایع دستی با عنوان روستای جهانی توبافی (حوله بافی) به ثبت رسید.

منبع: ایرنا

729200