عکاسی از غروب خورشید: نکات و تنظیمات دوربین

با رعایت نکته‌های گفته‌شده در این مطلب می‌توانید عکس‌های دلچسبی از غروب خورشید با گوشی خود بگیرید.
تصویر عکاسی از غروب خورشید: نکات و تنظیمات دوربین

به گزارش سایت خبری پرسون،

عکاسی از غروب خورشید با گوشی یکی از پرطرفدارترین سبک‌های عکاسی به شمار می‌رود؛ اما دشوارتر از آن است که تصور می‌شود. برای جلب نظر بیننده‌ی خود، باید اصولی مانند وایت‌بالانس و سرعت شاتر را رعایت کنید.

به گزارش زومیت، در این مقاله، به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید با استفاده از گوشی خود، تصاویر دیدنی از غروب خورشید بگیرید.

بهترین شرایط آب و هوایی برای عکاسی از غروب خورشید

  • آسمان نیمه ابری
  • آسمان پس از طوفان
  • هوای مه آلود
  • ارتفاع بالا

نکته‌های مهم برای جذاب‌کردن عکس‌های غروب خورشید

  • خاموش‌کردن فلش
  • گرفتن گوشی در حالت افقی
  • تغییر فیلتر دوربین
  • استفاده از پدیده‌ی Lens Flare
  • قراردادن سوژه در کادر
  • تمرکز روی سایه‌ها و بافت‌های جذاب
  • عکاسی از انعکاس غروب خورشید به‌جای عکاسی مستقیم
  • عکاسی در شرایط منحصربه‌فرد
  • قابلیت‌ها و تنظیمات دوربین برای عکاسی جذاب از غروب خورشید
  • کم‌کردن ISO
  • کنترل دیافراگم
  • کنترل سرعت شاتر
  • استفاده از لنز زاویه باز یا واید
  • تنظیم وایت بالانس
  • استفاده از شبکه‌بندی یا Grid
  • فعال‌کردن حالت HDR
  • استفاده از حالت پانوراما

بهترین شرایط آب و هوایی برای عکاسی از غروب خورشید

برای استفاده‌ی بهینه از این اثرات جوی، به وضعیت‌های آب و هوا و شرایط محلی توجه کنید. برای مثال، بیشتر مواقع، عکاسی از غروب خورشید پس از آرام‌شدن هوای طوفانی به ایجاد رنگ‌های زنده و تصاویر واضح‌تر منجر می‌شود. در ادامه به تعدادی از بهترین وضعیت‌های آب و هوایی برای عکاسی از غروب خورشید می‌پردازیم.

آسمان نیمه ابری

شاید تصویر کنید فقط در آسمان صاف می‌توان از غروب خورشید عکس‌برداری کرد؛ اما اینطور نیست. در آسمان نیمه‌ابری هم می‌توان عکس‌های جذابی گرفت. ابرها به‌عنوان بازتابنده‌های غول‌پیکر، نور را منعکس می‌کنند تا مجموعه‌ای خیره کننده از رنگ‌ها شکل بگیرد.

آسمان پس از طوفان

با تمام‌شدن طوفان، ذره‌های معلق در هوا از بین می‌رود و به نور خورشید اجازه می‌دهد تا با پراکندگی کمتری از ابرها عبور کند. اینکار اغلب منجربه ایجاد رنگ‌های تندتر و تصاویر واضح‌تر می‌شود؛ بنابراین، پس از طوفان، دوربین خود را بردارید و برای خلق یک تصویر دیدنی به بیرون بروید.

هوای مه آلود

شاید فکر کنید که مه حالت ایده‌آلی برای عکاسی از غروب خورشید نباشد؛ اما می‌تواند رنگ‌های غروب خورشید را در تصویر افزایش دهد. در هوای مه‌آلود، ذر‌ه‌های معلق موجود در هوا نور خورشید را بیش‌ازپیش پراکنده می‌کند و با جلوه‌ای نرم و درخشان، عکسی جذاب به‌وجود می‌آورد.

فقط توجه داشته باشید که مه می‌تواند وضوح تصاویر شما را کاهش دهد؛ بنابراین ممکن است به انجام برخی تنظیمات دوربین نیاز باشد.

ارتفاع بالا

عکاسی از غروب خورشید برفراز قله‌های کوتاه، لذت‌بخش خواهد بود؛ چراکه در ارتفاعات بالاتر، جو نازک‌تر است که می‌تواند به رنگ‌های زنده‌تر و تصاویر واضح‌تر منجر شود. افزون‌براین، چشم‌انداز منحصربه‌فردی خواهید داشت که می‌تواند بخش‌های جذابی به عکس‌های غروب خورشید اضافه کند.

درک اینکه چگونه شرایط آب و هوایی با جو در تعامل است تا رنگ‌های غروب خورشید را ایجاد کند، به شما کمک می‌کند بهترین زمان‌ها را برای عکاسی از غروب خورشید انتخاب کنید.

نکته‌های مهم برای جذاب‌کردن عکس‌های غروب خورشید

با رعایت نکته‌های زیر می‌توانید تصاویر دیدنی‌ای از غروب خورشید بگیرید:

خاموش‌کردن فلش

اگر قصد دارید عکس‌های زیبایی از غروب خورشید با گوشی بگیرید، اولین قدم خاموش‌کردن فلش است. در بیشتر گوشی‌ها، فلش به‌طور خودکار در محیط‌های کم‌نور فعال می‌شود؛ با این‌حال، وقتی فلش روشن باشد، نمی‌توان تصویر درخوری از غروب آفتاب ثبت کرد.

همچنین برای ثبت تصاویر سلفی‌ بهتر در حوالی غروب و عکاسی از مناظر، بهتر است که فلاش دوربین خاموش باشد. وقتی در اپلیکیشن دوربین گوشی وارد شدید، فلاش را می‌توانید از طریق آیکون شبیه‌به رعدوبرق روی صفحه خاموش کنید.

گرفتن گوشی در حالت افقی

بسیاری از ما طرفدار عکس‌های پرتره هستیم؛ اما گاهی اوقات، حالت پرتره بهترین نتیجه را نمی‌دهد. عکاسی درحالت افقی برای ثبت تصاویر خیره‌کننده‌ی غروب خورشید بسیار مناسب است. همچنین، برای عکاسی از مناظر شهری، توصیه می‌شود که از حالت افقی استفاده کنید. اگر بعداً قصد دارید تصاویر خود را در اینستاگرام به‌نمایش بگذارید، از اپلیکیشن‌هایی مانند Canva برای اضافه‌کردن حاشیه استفاده کنید.

تغییر فیلتر دوربین

یکی از راه‌های مؤثر برای تغییر ظاهر عکس‌های گرفته‌شده با گوشی، استفاده از فیلترهای دوربین است. هرچند انتخاب نوع فیلتر به سلیقه‌ی شخصی شما بستگی دارد، استفاده از فیلتری که رنگ‌ها را تقویت کند و گرمای عکس را افزایش دهد، می‌تواند به بهبود کیفیت تصویر کمک کند. برای مثال، درصورت داشتن گوشی آیفون، استفاده از فیلتر Vivid برای عکاسی از غروب خورشید توصیه می‌شود.

استفاده از پدیده‌ی Lens Flare

پدیده لنز فلر (Lens Flare) که در اثر پراکندگی نور شدیدی مانند نور خورشید در لنزها ایجاد می‌شود، ممکن است برای برخی از عکاسان جالب و برای دیگران ناخوشایند باشد. بااینکه ایجاد پدیده‌ی مذکور در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند دشوارتر از دوربین‌های معمولی است؛ اما هنوز هم می‌تواند روشی عالی برای زیباترکردن عکس‌های غروب خورشید باشد.

هنگام غروب گوشی‌تان را به سمت خورشید بگیرید و سپس صفحه را لمس کنید تا دوربین روی خورشید فوکوس کند. با انجام اینکار، دوربین شما باید تصویری با پدیده‌ی لنز فلر ثبت کند. برای رسیدن به نتیجه‌ای عالی، ممکن است لازم باشد این فرآیند را چندین‌بار تکرار کنید.

توجه داشته باشید که نور باید از زوایه‌ی خاصی بتابد تا روی تصویر شعله‌ی هنری ایجاد کند. کیفیت Lens Flare به زاویه‌ی تابش نور بستگی دارد و این زاویه نیز به زمان روز وابسته است.

قراردادن سوژه در کادر

یکی از بهترین راه‌ها برای جذاب‌کردن عکس‌های غروب خورشید این است که سوژه‌ای را در کادر بگنجانید یا از تکنیک سیلوئت استفاده کنید.

سایه‌نما یا سیلوئت، تکنیکی در هنر عکاسی است که در آن منبع نور پشت سوژه قرار می‌گیرد و درنتیجه، به‌دلیل شدت نور، سایه‌ای تیره از سوژه روی تصویر ایجاد می‌شود. زیبایی این تکنیک زمانی به اوج می‌رسد که خورشید در حال غروب باشد و پس‌زمینه‌ای با رنگ‌های نارنجی یا زرد شکل بگیرد.

تمرکز روی سایه‌ها و بافت‌های جذاب

هنگام غروب خورشید سایه‌ها و بافت‌های متفاوتی در خیابان‌ها و مناظر نمایان می‌شوند. تمرکز روی این نورهای متغیر، به‌خصوص هنگام عکاسی از غروب، نتایج چشمگیری به همراه دارد.

قبل ثبت تصاویر نهایی، احتمالاً مجبور خواهید بود چندین عکس از زوایای مختلف بگیرید و برای مدتی طولانی به محیط اطراف خود نگاه کنید. البته، صبرکردن برای خلق تصویر دلنشین، ارزشمند است.

عکاسی از انعکاس غروب خورشید به‌جای عکاسی مستقیم

انعکاس غروب خورشید راه دیگری برای چشم‌نوازترکردن تصاویر است؛ بنابراین به‌جای عکاسی مستقیم از غروب خورشید، به‌دنبال بازتاب آن باشید.

انعکاس‌های جالب را می‌توان در دریاچه‌ها و شیشه‌ها یا ساختمان‌هایی با پنجره‌های شیشه‌ای بزرگ پیدا کرد. افزون‌براین، اگر به‌تازگی باران باریده است، به‌دنبال گودال‌هایی باشید که ممکن است غروب خورشید را منعکس کنند.

عکاسی در شرایط منحصربه‌فرد

وقتی به عکاسی از غروب خورشید فکر می‌کنید، احتمالاً ایده‌های مختلفی برای ثبت تصویر در ذهنتان شکل می‌گیرد. برای مثال، پس از باریدن باران و تشکیل رنگین‌کمان، نزدیک به غروب آفتاب می‌توانید عکس‌های دلچسبی بگیرید.

عکاسی از غروب خورشید در هوای ابری شاید سخت باشد؛ اما اگر ابرها به‌خوبی نور را منعکس کنند، توصیه می‌شود که این فرصت را از دست ندهید.

قابلیت‌ها و تنظیمات دوربین برای عکاسی جذاب از غروب خورشید

برای ثبت عکسی عالی از غروب خورشید، تنظیمات صحیح دوربین گوشی بسیار مهم است. بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی، امکان عکاسی با تنظیمات دستی را فراهم کرده‌اند که در بخش Pro یا حرفه‌ای می‌توانید به این تنظیمات دسترسی داشته باشید. همچنین با فعال‌کردن گزینه‌ی RAW در تنظیمات، تصویر خام پردازش‌نشده‌ی دوربین در گوشی ذخیره می‌شود که برای ویرایش در ابزارهایی مانند لایت‌روم عالی است. در ادامه به نکاتی برای تنظیم دوربین گوشی می‌پردازیم:

کم‌کردن ISO

تنظیم ISO حساسیت دوربین شما را به نور کنترل می‌کند. به طور کلی، باید ISO دوربین گوشی را تا حد ممکن کاهش داد که معمولاً بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ بهترین حالت است. اینکار باعث می‌شود که تصویر شما کمترین نویز را داشته باشد و شفاف‌تر و تمیزتر به‌نظر برسد. بسته‌به ابعاد حسگر گوشی شما، اگر نور محیطی کافی نباشد، شاید مجبور باشید که ISO را تا عدد ۱۰۰۰ افزایش دهید.

کنترل دیافراگم

دیافراگم میزان نور ورودی را به دوربین کنترل می‌کند و بر عمق میدان تأثیر می‌گذارد. برای عکاسی از غروب خورشید توصیه می‌کنیم از دیافراگم بسته‌تر (عدد F-Stop بالاتر) برای دستیابی به عمق میدان بیشتر استفاده کنید. با اینکار آسمان و جزئیات تصویر در کانون توجه قرار می‌گیرند. البته تنظیم دیافراگم نیز باید با توجه‌به شدت نور محیطی انجام شود.

کنترل سرعت شاتر

سرعت شاتر، سرعت باز و بسته‌شدن شاتر دوربین شما است که به کنترل میزان تابش نور به حسگر کمک می‌کند.

سرعت‌ شاتر سریع‌تر (مثلاً ۱٫۲۵۰) نور کمتری را وارد می‌کند، درحالی‌که سرعت‌های شاتر آهسته‌تر (مثلاً ۱٫۳۰) اجازه‌ی ورود نور بیشتری را می‌دهد. به‌عبارت دیگر، حسگر دوربین برای مدت زمان قابل توجهی در معرض نوردهی قرار می‌گیرد. سرعت‌های شاتر مختلف را آزمایش کنید تا بهترین نوردهی را بگیرید.

توجه داشته باشید که اگر برای عکس‌برداری از غروب خورشید از سرعت شاتر طولانی (سرعت شاتر آهسته یا Slow) استفاده می‌کنید، به سه‌پایه موبایل برای حفظ وضوح نیاز خواهید داشت.

استفاده از لنز زاویه باز یا واید

لنز واید برای قراردادن تمام صحنه‌ی غروب خورشید در یک عکس و ایجاد ترکیب‌بندی‌های منحصربه‌فرد عالی است. این تکنیک به تصاویر شما عمق می‌بخشد و غروب شما را زیباتر می‌کند. برای آشنایی با انواع مختلف لنز و تفاوت‌های آن‌ها، مقاله‌ی تفاوت لنز دوربین گوشی های موبایل را از دست ندهید.

تنظیم وایت بالانس

وایت بالانس یا تراز سفیدی، به تنظیم دمای کلی رنگ کمک می‌کند و می‌تواند به‌طور چشمگیری بر انتقال احساسات تصویر شما، تأثیر بگذارد.

بااینکه بسیاری از دوربین‌های گوشی، حالت وایت بالانس خودکار (Auto White Balance) را ارائه می‌دهند، عکاسی از غروب خورشید فرصتی عالی برای کنترل آن است.

برای ثبت رنگ‌های گرم از غروب خورشید، وایت بالانس را روی سایه (Shade) یا ابری (Cloudy) تنظیم کنید. این تنظیمات رنگ‌های قرمز و نارنجی را افزایش می‌دهند و فضایی جذاب در تصاویر شما ایجاد می‌کنند. اگر رنگ‌های خنک‌تری را ترجیح می‌دهید، تنظیمات Daylight را امتحان کنید.

استفاده از شبکه‌بندی یا Grid

برای داشتن ترکیب‌بندی بهتر، باید ابتدا شبکه‌بندی یا Grid را در تنظیمات دوربین گوشی خود روشن کنید. با اینکار، در اپلیکیشن دوربین گوشی کادری را می‌بینید که به ۹ بخش تقسیم شده است و به شما کمک می‌کند قانون یک‌سوم را رعایت کنید.

بدین ترتیب، برای عکس‌برداری از غروب خورشید، به‌جای قراردادن افق در مرکز ترکیب منظره، آن را یک‌سوم به سمت بالا یا پایین قرار دهید. انجام اینکار باعث می‌شود تا عکس‌های غروب خورشید جذاب‌تر به‌نظر برسند.

فعال‌کردن حالت HDR

استفاده از حالت HDR در برنامه‌ی اصلی دوربین به شما اجازه می‌دهد تا نوردهی را در صحنه‌ای که دارای طیف وسیعی از نور است، بهبود دهید. با روشن کردن ویژگی HDR، گوشی‌تان چندین عکس در نوردهی‌های مختلف می‌گیرد و به‌طور خودکار آن‌ها را با هم ترکیب می‌کند و در نهایت نتایج جذابی از غروب خورشید ارائه می‌دهد.

اگرچه بهتر است برای ترکیب تصاویر با نوردهی مختلف، خودتان این‌کار را انجام دهید و در نهایت فرم‌های مختلف از آن کادر را پس‌از ویرایش با یکدیگر ترکیب کنید.

استفاده از حالت پانوراما

حالت پانوراما به شما اجازه می‌دهد تا نمای گسترده‌تر، کنتراست بیشتر و طیف وسیع‌تری از نور را ثبت کنید. این حالت تکنیکی عالی برای ایجاد عکس‌های جذاب‌تر از غروب خورشید است.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. به‌طور کلی، اگر می‌خواهید عکسی منحصر‌به‌فرد از غروب خورشید با گوشی ثبت کنید، باید خلاقیت به‌خرج دهید و به تنظیمات دوربین، زمان و شرایط آب و هوایی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

اگر قصد دارید در شب عکس بگیرید و به متخصص عکس‌برداری شبانه با موبایل تبدیل شوید، مقاله‌ی آموزش جامع عکس‌ برداری شبانه با گوشی‌ های هوشمند را از دست ندهید. در مقاله‌ی مذکور به شما یاد می‌دهیم که با استفاده از تکنیک‌هایی به‌خصوص، تصاویر هیجان‌انگیز با هر موبایلی در شب بگیرید.

منبع: زومیت

728878