امتداد حاکمیت جمهوری اسلامی را بایستی در "تمدن اسلامی" دانست

اینکه یک فعال سیاسی ادعا کند سرنوشت دولت پزشکیان سرنوشت تمامی حاکمیت است حرفی نسنجیده، دور از عقلانیت سیاسی و فاقد استنادات متقن است.
تصویر امتداد حاکمیت جمهوری اسلامی را بایستی در "تمدن اسلامی" دانست

به گزارش سایت خبری پرسون، خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حذف ارز ترجیحی، خطرناکتر از افزایش قیمت سوخت

ولی ا... سیف، رئیس کل اسبق بانک مرکزی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره تجربه حذف یکباره ارز ترجیحی 4200 تومانی در دولت سیزدهم و ایجاد تورم‌های بالا در اقلام و کالاهای اساسی مردم تاکید کرد: اینکه می‌گوییم حذفِ شوک‌آور ارز ترجیحی به طور وحشتناک اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است که توان تحمل آن در جامعه وجود نداشته باشد، به همین دلیل است و معتقدم روش شوک درمانی به هیچ وجه مناسب شرایط ما نیست. بنابراین باید از روش تدریجی استفاده کنیم.

او می افزاید: یکی از روش‌های حذف تدریجی این است که یکسان سازی نرخ ارز را از حذف پایین‌ترین نرخ ارز در اقتصاد آغاز کنیم و کالاهایی که مشمول این نرخ ارز می‌شدند را تحت ارز ترجیحی با قیمت بالاتر قرار دهیم.

سیف همچنین گفته است: در اجرای چنین سیاست‌هایی به منظور حمایت از دهک‌های پایین جامعه دولت باید به فکر اعمال همزمان سیاست‌های جبرانی هم باشد. باید بررسی شود این اقدامات چه تاثیری روی کدام یک از گروه‌های کالایی خواهد داشت و مصرف کنندگان این گروه کالایی چه قشری هستند و براساس این اطلاعات و داده‌ها به صورت جبرانی مابه تفاوتی که حاصل می‌شود به این گروه‌ها تخصیص داده شود و از این طریق می‌توان بخشی از فشارهای افزایش قیمت را بر خانوار جبران کرد. هدف این است که در دوره انجام این اصلاحات فشارهای معیشتی به گروه‌های کم درآمد حتی الامکان خنثی شود.

این چهره اقتصادی همچنین به این نکته هم اذعان می کند که: "قوی‌ترین سیستم‌های نظارتی و پلیسی در دنیا هم نمی‌تواند به صورت کامل جلوی رانت و فساد های مربوط به نرخ های ترجیحی و قیمت های دستوری را بگیرد. "[1]

*سیاست تعیین ارز ترجیحی که در دولت رئیس جمهور روحانی تعیین تکلیف شد؛ یک امر معقول بود. معقولی که البته در دولت سیزدهم مورد انتقاد جدی قرار گرفت و بخشی از آن نیز حذف شد.

اقدامی ناصحیح که همگی دیدیم علیرغم وعده دولت اما منجر به گرانی گسترده شد و بعدا هم هیچ مقامی در قبال آن پاسخگو نبود.

ناصحیح بودن این سیاست به حدی بود که بعدا دولت رئیسی مجبور شد ارز 28 هزار و 500 تومانی را به عنوان جایگزین معرفی کند.

من حیث المجموع به نظر می رسد هرکس دیگری بخواهد پا در راه اشتباه ارتکابی دولت سابق بگذارد به چاه ویل گرانی بیشتر درخواهد افتاد فلذا به نظر می رسد سخنان آقای سیف در الزامات این مسئله کاملا مفید فایده باشد.

مسئله "حذف ارز ترجیحی" به حدی می تواند خطرناک باشد که برخی محافل تحلیلی؛ اثرات آنرا از اثر احتمالات مربوط به گران سازی سوخت بیشتر می دانند.

***

سرنوشت پزشکیان، سرنوشت حاکمیت نیست

حسین نورانی نژاد، فعال اصلاح طلب و از کادرهای حزب اتحاد ملت در بخشی از یک یادداشت که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد درباره دولت پزشکیان نوشته است:

"سرنوشت دولت پزشکیان، سرنوشت تمامی حاکمیت است"!

*اصولا باید تفکرات صفر و صدی و مواضعی که اصرار دارند همواره همه چیز را در "شرایط حساس کنونی" و موقعیت های آخرالزمانی جلوه دهند؛ به چالش کشید.

دولت چهاردهم به ریاست جمهوری دکتر پزشکیان هم یک دولت معمولی است مثل همه دولت های سابق که با هر سرنوشتی اما تمام خواهد شد.

اینکه یک فعال سیاسی ادعا کند که سرنوشت دولت پزشکیان سرنوشت تمامی حاکمیت است حرفی نسنجیده، دور از عقلانیت سیاسی و فاقد استنادات متقن است.

باید دانست که حاکمیت نظام جمهوری اسلامی به حدی از استقرار و تحکیم پشتوانه مردمی رسیده است که امتداد آنرا بایستی در "تمدن اسلامی" دانست و سمپات های دولت های مقطعی هرگز نمی توانند ادعا کنند که شیشه عمر این درخت تناور را در دست دارند.

لذاست که علیرغم آرزوی موفقیت برای دولت دکتر پزشکیان اما دولت چهاردهم نیز ان شاء ا... اگر به انتهای مدت قانونی خود برسد؛ به یکی از تجربیات مردم در عرصه انتخابات تبدیل خواهد شد.

تجربه ای که دکتر پزشکیان و مردان همراه او در کابینه چهاردهم مشخص می کنند تجربه ای از یک رأی خوب است یا عبرتی برای یک رأی بد!

منبع: مشرق

728666