برگ برنده احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات/ هریس جمهوری‌خواهان را برآشفته کرده است

ترامپ در اولین واکنشی که نسبت به کاندیداتوری خانم هریس مطرح کرد، گفت مبارزه با کامالا برای من آسان‌تر است، ولی در اظهارات اخیر خود یک مقدار با وحشت بیشتری صحبت می‌کرد و شاید احساس کردند کامالا می‌تواند یک رقیب خطرناک و تهدیدکننده‌ای برای ترامپ شود.
تصویر برگ برنده احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات/ هریس جمهوری‌خواهان را برآشفته کرده است

به گزارش سایت خبری پرسون، با اینکه چند روزی از کناره گیری بایدن از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا می گذرد ولی هنوز دموکرات ها در مورد نامزد احتمالی خود به اجماع نرسیده اند ،اگر چه گمانه زنی ها بر جایگزینی خانم کامالا هریس پر رنگ تر از سایر گزینه هاست ولی ظاهرا اعضاءشاخص این حزب که توصیه های آنها مستوجب کناره گیری بایدن شد از قبل اندیشه فرد جاگزین را نکرده اند و همه چیز به موعد نشست کنوانسیون این حزب موکول شدهاست.

خبرآنلاین در گفتگو با علی بیگدلی کارشناس مسائل آمریکا به این موضوع پرداخته است که در پی می آید:

بعد از کناره‌گیری بایدن از انتخابات ریاست جمهوری ،بیشتر کارشناسان اتفاق نظر داشتند که خانم کامالا هریس جایگزین وی شود، ولی هنوز دموکرات‌ها گزینه نهای خود را مشخص نکرده اند؛ بنظر شما بین خانم کلینتون، میشل اوباما ،گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا و... دموکرات ها بر سر کدام گزینه به اجماع خواهند رسید و چه کسی را بعنوان نامزد جدید این حزب معرفی خواهند کرد؟

بر اساس مقررات و قوانین حاکم بر کنوانسیون هر دو حزب، باید کسی که می‌خواهد رئیس جمهور شود، ۱۷۲ رأی کارت الکترال به دست بیاورد. الان هریس این امتیاز را دارد، بنابراین به احتمال زیاد از طرف حزب دموکرات برای کاندیداتوری برگزیده خواهد شد و شاید در این موضوع شک و تردیدی نباشد. مثلا خانم میشل به‌طور قطع وارد این بازی و این ماجرا نخواهد شد،فرماندار کالیفرنیا و میشیگان هم وارد نمی‌شوند. الان بخت و اقبال به سمت خانم کامالا هریس است و وی توانسته خوب خودش را جا بیندازد.

دلایل محبوبیت و جا افتادن ایشان برای کاندیداتوری چیست؟

این خانم با توجه به اینکه یک زن دورگه‌ است که ریشه حزبی هم دارد،توانسته دراقلیت‌های لاتین‌تبار یا حتی آسیایی‌تبار و سیاه‌پوست (که احتمالا معاون خود را نیز یک زن سیاه پوست انتخاب می کند) موفقیت‌های خیلی خوبی به دست بیاورد و این شادمانی سیاسی همینطوری نیست و این شادی حکایت از این می‌کند که از قدرت جوانی برخوردار است، حکایت از این می‌کند که کاملا موفق است و از موفقیتش خوشنود به‌نظر می‌رسد. از طرفی دیگر با این خوشنودی و خنده رویی روحیه جمهوریخواهان را تضعیف می‌کند. این خنده همینطوری نیست، بلکه پیام‌های سیاسی پشت سر همدیگر دارد. بنابراین مجموعا این خانم موفق بوده، ولی به هیچ وجه نمی‌شود انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کرد، خود آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که چه کسی با اطمینان به کاخ سفید وارد خواهد شد.

بر اساس نظر سنجی ها چطور؟

الان هم هیچ کسی نمی‌داند و تمام این نظرسنجی‌ها و آمار ها هم نمونه ای است و شاید دقیق نباشد. ولی علی‌رغم این صحبت‌ها، کامالا هریس از موقعیت و موفقیت خوبی تا الان توانسته برخوردار شود و حجم زیادی از اعضای برجسته حزب دموکرات به او رأی داده اند.

هریس باید تعداد۱۹۷ رأی الکترال به دست بیاورند که این تا آن روزی که کنوانسیون تشکیل می‌شود، به‌طور قطعی نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم که این‌ها را به دست آورده یا نه، ولی به احتمال زیاد به دست خواهد آورد و کاندیدای رسمی و نهایی دموکرات‌ها ایشان خواهد بود.

برخی ایراد گرفته اند که چرا تا کنون اوباما در این خصوص اظهار نظر نکرده، در این خصوص چه نظری دارید؟

به هر صورت او هم جزو مقامات محبوب حزب دموکرات است و شاید در این نشست کنوانسیون اظهار نظر کند،بر اساس نظرسنجی ها بیل کلینتون موافقت و اعلام حمایت کرده، هیلاری کلینتون اعلام حمایت کرده؛ این‌ها در حزب آدم‌های بانفوذی هستند.

بنظر شما خانم کامالا هریس در صورت نامزد شدن توان مقابله با ترامپ را خواهد داشت؟

اخیرا یک مقدار احساس می‌شود که جمهوری خواهان عقب‌نشینی کرده‌اند و یک مقداری دچار ترس و وحشت شده‌اند. ترامپ در اولین واکنشی که نسبت به کاندیداتوری خانم هریس مطرح کرد، گفت مبارزه با کامالا برای من آسان‌تر است، ولی پریروز که صحبت می‌کرد، یک مقدار با وحشت بیشتری صحبت می‌کرد و شایداحساس کردند کامالا می‌تواند یک رقیب خطرناک و تهدیدکننده‌ای برای ترامپ شود، ولی با همه این حرف‌ها هیچ کسی نمی‌تواند انتخابات آمریکا را به دقت پیش‌بینی کند، برای این‌که انتخابات آمریکا متکی بر دو عامل است؛ یکی رأی مستقیم مردم و یکی کارت‌های الکترالی که هر کدام از نمایندگان مجلس در هر ایالتی به نسبت جمعیت آن خواهند داد. هر نماینده‌ای یک کارت الکترال دارد که در سال ۲۰۱۶ با اینکه هیلاری کلینتون از جهت آرای مردمی پیش بود، ولی ترامپ و طرفدارانش رفتند و این کارت‌های الکترال را خریدند و آرای آنها بالا رفت و ترامپ به پیروزی رسید.

منبع: خبرآنلاین

728027