کشف گوگرد خالص در مریخ توسط فضاپیمای ناسا

ناسا از کشف گوگرد خالص در صخره‌های مریخ توسط مریخ‌نورد «کنجکاوی» خبر داده است.
تصویر کشف گوگرد خالص در مریخ توسط فضاپیمای ناسا

به گزارش سایت خبری پرسون، مریخ‌نورد «کنجکاوی»(Curiosity) ناسا پس از عبور از بالای یک صخره مریخی و نفوذ به آن، مقدار زیادی گوگرد خالص کشف کرد.

به نقل از اسپیس، مریخ‌نورد شش‌چرخ کنجکاوی پیشتر نیز گوگرد را در مریخ مشاهده کرده بود اما آن را تنها در مخلوطی با سایر مواد معدنی از جمله منیزیم و کلسیم یافته بود. براساس بیانیه ناسا، گوگرد خالص یک عنصر بی‌بو است و در شرایط بسیار خاصی تشکیل می‌شود که دانشمندان سیاره‌شناسی آن را در مکان مریخ‌نورد نیافته بودند. شرایط طوری است که به نظر می‌رسد گوگرد خالص در بسیاری از سنگ‌های این منطقه تزریق شده است.

«اشوین واساوادا»(Ashwin Vasavada) دانشمند ماموریت کنجکاوی در «آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا» گفت: یافتن یک میدان حاوی سنگ‌های ساخته‌شده از گوگرد خالص مانند یافتن یک واحه در بیابان است. گوگرد خالص نباید در اینجا وجود داشته باشد. بنابراین، اکنون باید حضور آن را توضیح دهیم.

در عکس مریخ‌نورد از صخره، بلورهای زرد گوگرد را می‌توان دید که در نواحی داخلی جمع شده‌اند. به گفته ناسا، این بلورها برای کنجکاوی بسیار کوچک و شکننده بودند و به همین دلیل، کنجکاوی نمی‌توانست از آنها با مته خود نمونه‌برداری کند. بنابراین، در نهایت در نزدیکی یک صخره بزرگ به نام «دریاچه‌های ماموت»(Mammoth Lakes) توقف و تلاش کرد تا با استفاده از یک مته در انتهای بازوی رباتیک خود، یک سوراخ را در صخره ایجاد کند. سپس کنجکاوی، نمونه را برای تجزیه و تحلیل بیشتر ذخیره کرد.

دانشمندان مطمئن نیستند که تاریخ مریخ چه نقشی در تشکیل گوگرد خالص کشف‌ شده دارد یا اینکه آیا این عنصر با سایر مواد معدنی مبتنی بر گوگرد که قبلا در منطقه کشف شده بودند، ارتباطی دارد یا خیر. واساوادا گفت: کشف چیزهای عجیب و غیرمنتظره، کاوش را در سیاره سرخ بسیار هیجان‌انگیز می‌کند.

منبع: جماران