«بارسلون» در مسیر «ونیز»

شهردار بارسلون قصد دارد برای کاهش اثرات مخرب گردشگری انبوه، مالیات توریستی را برای مسافران کشتی‌های تفریحی که کمتر از ۱۲ ساعت از شهر بازدید می‌کنند، افزایش دهد.
تصویر «بارسلون» در مسیر «ونیز»

به گزارش سایت خبری پرسون، «چاوم کولبونی»، شهردار بارسلون و یکی از اعضاء حزب سوسیالیست کاتالونیا، از زمان روی کار آمدن در سال گذشته، مجموعه اقداماتی را برای کاهش «گردشگری بیش از حد» و بهبود وضعیت مسکن این شهر اعلام کرده و اخیرا نیز از افزایش مالیات توریستی از مسافران کشتی‌های تفریحی که کمتر از ۱۲ ساعت از شهر بازدید می‌کنند، به عنوان بخشی از تلاش‌های مستمر خود برای مقابله با پیامدهای «گردشگری انبوه»، خبر داده است.

او چهار هفته پیش نیز اعلام کرد تا سال ۲۰۲۸ با لغو مجوز بیش از ۱۰ هزار آپارتمانی که در حال حاضر به عنوان «اجاره کوتاه مدت» تأیید شده‌اند، به اجاره آپارتمان به گردشگران پایان می‌دهد.

اعتراضات گسترده‌ای در سراسر اسپانیا علیه تأثیر مخربی که صنعت توریستی پررونق بر زندگی روزمره مردم دارد، صورت گرفته است.

شهردار بارسلون در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» گفت که به دنبال افزایش مالیات پرداختی مسافران کشتی تفریحی است که در حال حاضر ۷ یورو (۶ پوند) در روز است تا اطمینان حاصل شود که شهر به درستی از بازدیدهای کوتاه این مسافران سود می‌برد.

«کولبونی» همچنین گفت: «بارسلون شهری است که به روی بازدیدکنندگان باز است و گردشگری بخش مهمی از اقتصاد آن است. من مصمم به مقابله با پیامدهایی هستم که گردشگری انبوه برای شهر دارد. این به آن معناست که با ممنوعیت آپارتمان‌های توریستی تا سال ۲۰۲۸ ادامه می‌دهیم، ولی ما می‌خواهیم مالیات را برای مردم در توقفگاه‌های دریایی افزایش دهیم. اجاره آپارتمان توریستی و توقف کوتاه سفرهای دریایی مشکلاتی را برای شهر و گردشگری با کیفیت ایجاد کرده است.

به گزارش گاردین، شهردار بارسلون اعلام نکرده است که قصد دارد مالیات را تا چقدر افزایش دهد و فقط گفته که مطالعات قبلاً انجام شده و اضافه کرده است که ایده این افزایش برای جلوگیری از بازدیدکنندگان کشتی تفریحی نبود، بلکه اطمینان از این بود که آنها هزینه خود را پرداخت کرده و درآمد ایجاد می‌کنند که می‌تواند در پروژه‌هایی مانند نصب تهویه مطبوع در مدارس سرمایه‌گذاری شود.

سال گذشته اسپانیا با ۴۷ میلیون نفر جمعیت، با ۱۹ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۲، رکورد ۸۵.۱ میلیون گردشگر بین المللی را میزبانی کرد. خشم و ناامیدی فزاینده نسبت به رشد بی‌رویه گردشگری، اعتراض‌های زیادی را در ماه‌های اخیر در سرزمین اصلی و جزایر بالئاریک و قناری برانگیخته است.

در نارضایتی معترضان به تأثیر بسیار مخربی که گردشگری در چند سال گذشته بر بازار مسکن و کیفیت زندگی مردم محلی داشته، پرداخته شده است.

شهر ونیز ایتالیا نیز که با جمعیت ۲۵۰ هزار نفری سالانه میزبان بیش از ۱۳ میلیون گردشگر بوده، سال‌هاست با پدیده گردشگری بیش از حد دست و پنجه نرم می‌کند. ونیز نخستین شهر در جهان است که برای بازدید از کانال‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر در روزهای اوج از گردشگرانِ روزانه هزینه دریافت می‌کند. این اقدام برای مقابله با توریسم بیش از حد و کاهش اثرات مخربی که جمعیت زیاد می‌تواند در برخی از مکان‌های آسیب‌پذیر شهر داشته باشد، طراحی شده است و در عین حال می‌تواند برخی گردشگران را به بازدید از این شهر در زمان‌های غیر اوج گردشگری ترغیب کند.

ممنوعیت جدید در ونیز هم شامل استفاده از بلندگو و محدود کردن اندازه گروه‌های تور به ۲۵ نفر، در این شهر توریستی است.

منبع: ایسنا

717610