یونسکو اعلام کرد؛

ونیز در خطر است

کارشناسان یونسکو توصیه کرده‌اند که ونیز و تالاب آن به فهرست میراث جهانی در خطر اضافه شود زیرا ایتالیا به اندازه کافی برای محافظت از شهر در برابر تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و گردشگری انبوه تلاش نکرده است.
تصویر ونیز در خطر است

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از رویترز، کارشناسان مرکز میراث جهانی یونسکو به‌طور منظم وضعیت ۱۱۵۷ مکان میراث جهانی آژانس فرهنگی سازمان ملل را بررسی می‌کنند و در نشستی در ریاض و در ماه سپتامبر، کمیته‌ای متشکل از ۲۱ کشور عضو یونسکو بیش از ۲۰۰ مکان را بررسی خواهند کرد و تصمیم می‌گیرند کدام مکان را به فهرست خطر اضافه کنند.

کارشناسان برای حدود ۱۰ مورد از این مکان‌ها، توصیه می‌کنند که کشورهای عضو آن‌ها را در فهرست خطر قرار دهند که شامل مناطقی ازجمله مرکز تاریخی اودسا در اوکراین، شهر تیمبوکتو در مالی و چندین مکان در سوریه، عراق و لیبی است. مناطق دیگری که امسال در فهرست خطر قرار می‌گیرند، شهرهای کیف و لویو در اوکراین هستند.

یونسکو گفت: اقدامات اصلاحی پیشنهادی دولت ایتالیا در حال حاضر ناکافی است و به اندازه کافی دقیق نیست.

این بیانیه اضافه کرد که ایتالیا از آخرین جلسه کمیته خود در سال ۲۰۲۱ که یونسکو قبلا تهدید کرده بود ونیز را در فهرست سیاه قرار می‌دهد، به شیوه‌ای پایدار و اساسی تلاشی نداشته است.

ونیز که به‌خاطر کانال‌ها و مکان‌های فرهنگی‌اش معروف است، سال‌هاست که با گردشگری انبوه مقابله می‌کند. به‌عنوان مثال، در یک روز طی کارناوال ۲۰۱۹، حدود ۱۹۳ هزار نفر به مرکز تاریخی هجوم آوردند.

منبع: ایسنا

505464