اولین کار خانه هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

آیین کلنگ‌زنی کارخانه هوش مصنوعی اصفهان با حضور معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد.
تصویر اولین کار خانه هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ آیین کلنگ‌زنی کارخانه هوش مصنوعی اصفهان به عنوان زیرساختی برای توسعه این فناوری در کشور با حضور علی اصغر انصاری، معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این شهرک برگزار شد.

راه‌اندازی کارخانه هوش مصنوعی اصفهان با اهداف مختلفی پیگیری می‌شود. پردازش زبان طبیعی، رباتیک و هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تشخیص تصویر و گفتار، پزشکی و کشف دارو، محیط زیست و کشاورزی و همچنین تجزیه و تحلیل پیشرفته داده‌ها از جمله این اهداف گسترده محسوب می‌شود.

برای دستیابی به این اهداف، ویژگی‌های مختلفی در طراحی پروژه لحاظ شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قرارگیری در بزرگ‌ترین منطقه علمی کشور، نزدیکی به دانشگاه صنعتی اصفهان، نزدیکی به پارک داده اصفهان – پردیس فولاد شهر، امکان استقرار بیش از 30 شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه های تخصصی فناوری اطلاعات، زیرساخت حرفه‌ای و در دسترس با بیش از 100 رک پردازش گرافیکی، فضای ذخیره‌سازی انبوه، لینک‌های ارتباطی داده متنوع و با کیفیت، انرژی اختصاصی کاملاً پایدار و امکانات رفاهی و استقرار کاملاً مدرن اشاره کرد.

بر اساس برنامه‌ریزی و با توجه به فعالیت‌های مهندسی و تأمین تدارکات انجام شده پیش‌بینی می‌شود اجرای تمامی فازها تا سال 1405 ادامه یابد اما فاز اول آزمایشی مرکز داده کارخانه هوش مصنوعی در انتهای سال 1404 آماده بهره‌برداری خواهد بود. برای این مهم، میزان سرمایه‌گذاری اجرایی 800 میلیارد ریال و میزان سرمایه‌گذاری زیرساختی 1800 میلیارد ریالی برای فاز اول برآورد شده است.

گفتنی است شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکنون به عنوان حلقه واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه در جهت توسعه اقتصادی مبتنی بر دانش و نهایتاً تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش کرده است.

هم اکنون در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حدود ۷۰۰ واحد دانش‌بنیان و فناور مستقر هستند.

منبع: پرسون

717505