معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد:

ارائه دو واحد درسی هوش مصنوعی به دانشجویان از مهر امسال

معاون آموزشی وزارت علوم از ارائه دو واحد درسی هوش مصنوعی به دانشجویان از مهر جاری خبر داد و گفت: این واحد درسی برای آشنایی دانشجویان با هوش مصنوعی در واحدهای درسی تمام رشته‌ها در نظر گرفته شده است که گذراندن آن برای دانشجویان گروه فنی و مهندسی الزامی است.
تصویر ارائه دو واحد درسی هوش مصنوعی به دانشجویان از مهر امسال

به گزارش سایت خبری پرسون، روح الله رازینی در نشست خبری که با محورهای حمایت از توسعه آموزش هوش مصنوعی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی؛ استاد محوری بخش سامانه(نان)، تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی رشته های تحصیلی، حمایت از نخبگان استعدادهای درخشان و ساماندهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برگزار شد، با اشاره به رتبه حدود ۷۰ ایران در حوزه هوش مصنوعی جهان اظهار کرد: با توجه به بازارهای مختلف هوش مصنوعی در بازارهای مختلف، بررسی‌ها نشان می‌دهد هوش مصنوعی سالانه ۱۲۰ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود بیش از صد میلیون نفر در سال ۲۰۲۵ در این حوزه فعالیت خواهند کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: طی سال‌های اخیر در تولید محتوای هوش مصنوعی کارهای خوبی انجام شده است، اما در به‌کارگیری هوش مصنوعی هنوز جای کار است و رتبه خوبی نداریم. اما تاثیر هوش مصنوعی در حوزه آموزش عالی در سه جنبه قابل بررسی است، نخست نظام یاددهی و یادگیری است و اساتید باید نقش متفاوتی را ایفا کنند و وزارت علوم به سمت رویکرد مشارکت‌دهی حرکت کرده و ضوابط آموزشی و توانمندی دانشجویان و اساتید باید تغییر کند.

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: محور دوم اقدامات آموزش عالی در هوش مصنوعی در محتوای آموزشی‌ است و با توجه به اینکه همه حوزه‌ها از هوش مصنوعی متاثر هستند، نیاز به متناسب‌سازی با هوش مصنوعی است. به طوریکه از اقدامات مشخص وزارت علوم در هوش مصنوعی، محور تولید محتواست که در همین رابطه، از مهر امسال درس دو واحدی الزامی برای رشته‌های فنی مهندسی مرتبط با هوش مصنوعی پیش‌بینی شده است و دو واحد اختیاری برای سایر رشته‌ها نیز در خصوص هوش مصنوعی داریم.

رازینی همچنین گزارشی از مهم ترین اقدامات وزارت علوم در حوزه آموزشی ارائه داد و گفت: در دو سال اخیر جشنواره سرآمدان آموزشی را داشتیم و آیین‌نامه برای سرآمدان در کشور تدوین شد و اخیرا ۱۹ استاد در سطح ملی تجلیل شدند. همچنین در راستای حمایت از فعالیت اعضای هیات علمی، ضوابطی برای آموزانه داشتیم و برای استادانی که به دنبال تقویت آموزش در دانشگاه‌ها هستند تسهیلاتی در نظر گرفتیم.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش ظرفیت مهارتی و اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان تاکید کرد: ظرفیت محتوای آموزشی های مهارتی دانشجویان افزایش یافته است به طوریکه دانشجویان باید ۵ تا ۱۵ واحد مهارتی بگذرانند و این وضعیت کمک می‌کند فارغ‌التحصیلان با مهارت وارد بازار کار شوند.

به گفته وی، در حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان فرایند پذیرش نخبگان تقویت شد، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۰ درصد و در دکتری ۱۰۰ درصد رشد داشتیم و در پذیرش دانشجو متناسب با نیاز جامعه نیز سامانه نان را راه‌اندازی کردیم.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه برخی از موسسات در مسیر قانونی بررسی و محدود شدند، گفت: در دانشگاه پیام نور با مذاکرات انجام شده پیشنهاد دادیم ساماندهی برخاسته از خود دانشگاه باشد و معتقدیم نیروی انسانی نباید آسیب ببیند و بر این اساس مصوباتی با ملاحظات انجام شد و به صورت جدی هیچ ادغامی تاکنون انجام نشده و پیشنهاد دادیم واحد به واحد دانشگاه بررسی کنیم تا با الگوی پیشنهادی ادغام انجام شود و البته باید اراده جدی در دانشگاه پیام نور برای ادغام وجود داشته باشد.

بنا بر گفته وی، در حال حاضر تعداد ۲۵۰۰ واحد آموزش عالی داریم و برخی از این مجموعه‌ها یک دانشگاه هستند، برخی شعبه هستند که نیاز به تقلیل وجود دارد و ساماندهی توسط موسسات انجام شده و اراده زیر نظام در این ساماندهی مهم است اما به صورت جدی اقدامی در نظام ساماندهی نداشتیم.

معاون وزیر علوم به مهمترین درخواست ها از دولت آینده اشاره کرد و افزود: در حوزه ارتقای مهارتی دانش‌آموختگان فعالیت‌هایی انجام شده اما نقص‌هایی وجود دارد برای مثال سامانه‌ای برای رصد نیروی انسانی وجود ندارد، در نیاز محوری و تقاضا محوری روند استاد محور باید پیگیری شود و در ارتقای جایگاه آموزش باید ‌اقدامات پیگیری شود.

منبع: ایسنا

717412