تداوم گرما همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما تا پایان مردادماه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استقرار الگوی گرم تابستانی همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما با تداوم گرما در طول روز و افزایش دمای کمینه‌ها و خیزش کانون‌های گردوغبار تا پایان مردادماه تداوم دارد.
تصویر تداوم گرما همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما تا پایان مردادماه

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار داشت: استقرار الگوی گرم تابستانی همراه با افزایش ۲ تا ۳ درجه‌ای دما با تداوم گرما در طول روز و افزایش دمای کمینه‌ها و خیزش کانون‌های گردوغبار تا پایان مردادماه تداوم دارد.

وی با تأکید بر صرفه‌جویی در مصارف آب و برق افزود: در حال حاضر ۳۵۶ روستای استان به علت خشکی چاه‌ها و عدم امکان تأمین آب از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شود و این در حالی است که حتی روستاهایی که در مناطق غرب و در محدوده سد زاینده‌رود هستند فاقد منابع آب پایدار هستند.

شیشه‌فروش گفت: در روستاهای شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان بویین میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان، اردستان، نایین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه، نجف‌آباد با تانکر آبرسانی می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: این روستاها باتوجه‌به افزایش دما مواجه با کمبود آب بوده و در نقاط شهری از جمله بخشی از مناطق اصفهان، چادگان، خور و بیابانک، ورزنه، انارک و جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان کاهش فشار آب بخصوص در روزهای پایان هفته وجود دارد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بر اساس سرانه مصرف، مردم استان اصفهان کمترین مصرف آب در کشور را دارند.

شیشه‌فروش عنوان کرد: افزایش دما و خشکی رودخانه زاینده‌رود بر شدت آثار کم‌آبی در بخش شرب، کشاورزی و فضای سبز افزوده است

.تامین پایدار آب شهرستان‌های غرب اجرایی نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: خزان درختان در شهرها و روستاهای مسیر زاینده‌رود و نیز در حاشیه رودخانه و مادی‌های شهر اصفهان با طول ۳۰۰ کیلومتر که عمدتاً درختان کهن و چند ساله هستند و نیز درختان کمربند فضای سبز شرق اصفهان و ناژوان به علت عدم جریان آب در رودخانه، افت آب چاه‌ها و تغییر کیفی منابع آب زیرزمینی باعث برگ‌ریزان و بروز تنش آبی و آسیب‌پذیرشدن در برابر آفات شده که با وزش باد سقوط درختان افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: حدود ۱۶۰۰۰ هکتار از باغات مثمر باغداران در حوضه زاینده‌رود و دیگر مناطق استان نیز به علت عدم جریان آب در رودخانه زاینده‌رود و خشکی و کم آبی چاه‌ها و چشمه‌ها و قنوات در معرض تنش آبی هستند.

شیشه‌فروش گفت: لازم است وزارت نیرو برای نجات زاینده‌رود و رفع مشکلات کم‌آبی استان اصفهان نیز اقدام اساسی انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: هنوز طرح‌های مطالعه شده از جمله تامین پایدار آب شهرستان‌های غرب اجرایی نشده و مصوبات شورای‌عالی آب مبنی بر عدم بارگذاری در زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه در بالادست زاینده‌رود توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: اعمال مدیریت یکپارچه زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های قانونی و زیست‌محیطی، کشاورزی و فضای سبز در زاینده‌رود مطابق با طومار شیخ بهایی و احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی از مطالبات استان از وزارت نیرو است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: باید برای پیشگیری از اثرات و خسارات جبران‌ناپذیر کم‌آبی، خشکی رودخانه، فرونشست زمین، خیزش کانون‌های گردوخاک و خشکی اشجار و باغات اقدامات جدی با تخصیص اعتبارات و اجرای طرح‌های تأمین آب و افزایش توان تولید برق توسط وزارت نیرو در بخش آب و برق انجام شود.

منبع: استانداری

717139