جزییات رایزنی عربستان و ترکیه درباره غزه

وزیر خارجه عربستان در دیدار با همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات غزه گفت‌وگو و بر ضرورت برقراری آتش‌بس در غزه تأکید کرد.

تصویر جزییات رایزنی عربستان و ترکیه درباره غزه

به گزارش سایت خبری پرسون، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی امروز (یکشنبه) با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و درباره تحولات نوار غزه و برقراری آتش‌بس در این منطقه گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ترکیه سپس در کنفرانس خبری مشترک با بن فرحان با اشاره به فاجعه انسانی در غزه گفت: ما برای توقف این فاجعه انسانی با استفاده از همه ابزارها تلاش و از همه میانجی‌ها برای حصول آتش‌بس در غزه حمایت می‌کنیم؛ وضعیت کنونی نیازمند تلاش جهانی برای اعمال فشار بر اسرائیل جهت توقف وحشی‌گری در غزه است.

وی افزود: خشونت در غزه ممکن است پیامدهای واقعا ناگواری داشته باشد. حماس به همه پیشنهادهای اخیر پاسخ مثبت داد اما اسرائیل اوضاع را به بن‌بست رسانده است. کابینه نتانیاهو برای دستیابی به صلح تلاش نمی‌کند و این از اصرار نتانیاهو برای ادامه خونریزی‌ها روشن است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه در دیدار با همتای عربستانی خود موضوع آتش‌بس دائمی در غزه را بررسی کرده است، گفت: هر زمان که نشانه‌هایی از جو سازنده‌ مشاهده شد، اسرائیل و نتانیاهو دست به قتل‌عام‌های جدید زدند.

وزیر امور خارجه عربستان نیز گفت که ملت فلسطین با فاجعه انسانی مواجه است و رژیم صهیونیستی در برابر ارسال کمک‌های بشردوستانه مانع‌تراشی می‌کند.

بن فرحان گفت: مواضع ترکیه و عربستان درباره تشکیل کشور فلسطین مشترک است و با هماهنگی ترکیه برای ترغیب کشورهای بیشتر جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهیم کردیم.

وی در خصوص روابط ریاض و آنکارا نیز گفت که پیشرفت زیادی در روابط با ترکیه حاصل شده و ریاض برای توسعه روابط با این کشور مصمم است.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت بیش از ۹ ماه از جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، درگیری‌های شدید بین نیروهای اشغالگر و مبارزان مقاومت در مناطق مختلف نوار غزه در جریان است و ارتش رژیم صهیونیستی در طول جنگ به ویژه در هفته‌های اخیر در کمین‌های مقاومت فلسطین گرفتار و شماری از نظامیان خود را از دست داده است.

این جنگ که با دو هدف اعلام شده نابودی جنبش حماس و بازگرداندن اسیران صهیونیست در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) به راه افتاد، تاکنون به اهداف خود نرسیده است.

منبع: ایرنا

706777