«زنبیل دوباره» سعید جلیلی! / سایه ای که سنگین نیست

سخن سردبیر/ در حالی هفته گذشته سعید جلیلی با پزشکیان در دفتر کار رییس‌جمهور منتخب دیدار کرد که تنها ساعاتی پس از این گفت و گو، جلیلی بین اعضای ستادش اعلام کرد که دولت سایه همچنان با قدرت بیشتر فعال خواهد بود.
تصویر «زنبیل دوباره» سعید جلیلی! / سایه ای که سنگین نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، مهسا اخلاقی در یادداشتی نوشت: در این دیدار سعید جلیلی با تبریک انتخاب مسعود پزشکیان، دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل کشور عنوان کرد و راهکارهای رفع آنها را تبیین کرد. حال سوال مهم این است که مگر دیدگاه‌های سعید جلیلی دربارۀ "مهم‌ترین مسائل کشور و راهکارهای رفع آن‌ها" در مناظره‌های جنجالی تلویزیون به اصطلاح تبیین نشده بود که وی مجددا در جلسۀ تبریک پیروزی پزشکیان در انتخابات، دیدگاه‌های خود را تبیین کرد؟

جلیلی امسال برای بار سوم نامزد ریاست جمهوری شد و برای بار دوم تا آخر در عرصۀ رقابت باقی ماند با این وجود مردم متقاعد نشدند که راه نجات کشور از مشکلات کنونی، رای دادن به سعید جلیلی است.

سعید جلیلی پس از عدم موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ دولت در سایه تشکیل داد. جلیلی در روزهای قبل انتخابات و در سخنان خود عنوان کرد که ما در ۱۰ سال گذشته در گفتمانی به نام «دولت در سایه» اندیشیده‌ایم و با شبکه‌ای از نخبگان پیرامون این دولت، بحث‌های کارشناسی را انجام دادیم. در تمام این مدت فارغ از اینکه دولت مستقر، رفیق یا رقیب ما بوده است، سعی کردیم نتایج بررسی‌های خود را به دولت‌مردان ارایه دهیم.

نکته مهم این است که اگر آقای جلیلی قصد خدمت به دولت و مردم را دارد چرا زمانی که دولت رییسی از وی درخواست کرد تا وارد دولت شده و با قدرت در کنار دولت ایستاده و به آن کمک کند ترجیح داد در سایه باقی بماند؟ دولت سایه آقای جلیلی که قرار بود نظارت دورادور از دولت رسمی کشور داشته باشد چه کار مفیدی برای این کشور و نظام انجام داده است؟ به طور مثال این دولت سایه می تواند مدعی شود که توانسته در جهت بهبود اوضاع اقتصادی کشور گامی بردارد؟ باید از آقای جلیلی پرسید آیا قیمت‌ها در دو، سه سال اخیر افزایش پیدا کرد یا نکرد، آیا وی می‌تواند کالایی را معرفی کند که در چند سال اخیر که نامبرده دولت سایه را تشکیل داده، افزایش قیمت نداشته باشد؟

بر کسی پوشیده نیست که مسعود پزشکیان برای عدم تحقق دیدگاه‌های جلیلی و طرفداران او کاندیدای ریاست جمهوری شد و به صورت واضح رودرروی اصول‌گرایان تندرو درآمد.

پس به نظر می رسد جلیلی می دانست صحبت های وی در گفت و گو با پزشکیان تاثیری در دیدگاه او و تیم احتمالی کابینه اش نخواهد داشت و تنها این موضوع را القا کرد که همچنان جلیلی در سایه حرکت کرده و به نوعی میدان را خالی نکرده و به قول مصطفی پورمحمدی "زنبیل دوباره" برای انتخابات بعدی گذاشته است.

در واقع اقدام جلیلی، تلاش جدی برای حفظ حضور و نفوذ در صحنه سیاسی کشور و آماده‌سازی برای آینده‌ای که ممکن است دوباره وارد عرصه رقابت‌های ریاست‌جمهوری شود، تلقی می‌شود.

تجربه دو سه سال گذشته نشان داد که دولت سایه جلیلی فقط حرف بوده و برنامه‌ای نداشته است. جلیلی سه سال پیش که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد دولت سایه را داشته اما در آن زمان نیز او از تیم خود رونمایی نکرد و این نشان می‌دهد که برنامه داشتن و کار چندساله، تنها در نطق‌های انتخاباتی بوده است. با این وجود جلیلی در سخنان اخیر خود عنوان کرده که «اگر مشکلی مشاهده کنم، وظیفه خود می‌دانم که ورود پیدا کنم». نکته اول اینکه با کدام تیم قرار است وارد شود؟ و نکته دوم اینکه اگر این جملات خط و نشان کشیدن برای دولت جدید نیست پس چیست؟ حال سوال این است که آقای جلیلی مگر وکیل ملت است که بگوید اگر پزشکیان درست کار نکرد وارد می‌شوم.

حال زمان آن رسیده مسئولان رسمی کشور به این موضوع ورود کنند. وزارت کشور به عنوان مسئول رسمی تشکل‌ها در کشور باید شفافیت دولت سایه را پیگیری کند.

منبع: پرسون

706529