سئول تکلیف روسیه را روشن کرد

رئیس جمهوری کره جنوبی با بیان این که روسیه باید بین دو کره یکی را انتخاب کند، گفت: سئول در مورد حمایت تسلیحاتی از اوکراین بر اساس نحوه اجرای پیمان نظامی جدید بین مسکو و پیونگ‌یانگ تصمیم می‌گیرد.

تصویر سئول تکلیف روسیه را روشن کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، یون سوک یول در گفت وگو با رویترز اظهار داشت: با رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره تهدید کره شمالی برای اروپا از طریق تعمیق روابط نظامی با روسیه گفت‌وگو خواهد کرد و هشدار داد مسکو باید بین دو کره یکی را انتخاب کند.

وی افزود: این موضوع به طور کامل به روسیه بستگی دارد که می‌خواهد روابط آینده با کره جنوبی را چگونه برقرار کند، سئول در مورد حمایت تسلیحاتی از اوکراین بر اساس نحوه اجرای پیمان نظامی جدید بین مسکو و پیونگ یانگ تصمیم می‌گیرد و این موضوع شامل زمینه هایی مانند تجارت تسلیحات، انتقال فناوری نظامی و کمک به مواد استراتژیک می شود.

یون اضافه کرد: همکاری نظامی بین روسیه و کره شمالی تهدیدی متمایز و چالشی جدی برای صلح و امنیت در شبه جزیره کره و در اروپا است و کره شمالی آشکارا یک تهدید برای جامعه بین المللی است. من امیدوارم که روسیه معقولانه تصمیم بگیرد که کدام طرف - جنوب یا شمال - برای منافع خود مهم‌تر و ضروری‌تر است.

وی با بیان این که آینده روابط روسیه و کره جنوبی به شکل کامل به اقدامات روسیه بستگی دارد، از کره جنوبی با نام رسمی جمهوری کره یاد کرد.

یون برای جلوگیری از تهدیدات هسته ای و موشکی کره شمالی بر روابط امنیتی بیشتر با اروپا و سایر متحدان آمریکا تاکید کرده است و در عین حال، به دنبال تقویت نقش جنوب در امنیت جهانی در موضوعاتی مانند حمله روسیه به اوکراین و رقابت بین پکن و واشنگتن بوده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: روسیه، یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است که به تصویب قطعنامه های تحریمی علیه پیونگ‌یانگ تا سال ۲۰۱۷ رای داده اما شراکت نظامی «غیرقانونی» با کره شمالی نیز داشته است.

وی افزود: بررسی این موضوع که مسکو در ازای آن چه کمکی ممکن است به پیونگ یانگ بدهد، نگران کننده است. اگر مسکو به نقض قطعنامه های سازمان ملل متحد ادامه دهد، تأثیر منفی واضحی بر روابط کره جنوبی با روسیه خواهد داشت.

یون گفت: کره جنوبی در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) از طریق یک رزمایش دفاع سایبری که در آن قصد دارد میزبان کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی باشد، مشارکت خود با ناتو را به سطح جدیدی ارتقا خواهد داد.

یون، که اولین مقام ارشد کره جنوبی بود که در نشست ناتو در سال ۲۰۲۲ شرکت کرد، قرار است روز دوشنبه برای سومین حضور خود در چنین نشستی در واشنگتن، به آمریکا سفر کند.

کره جنوبی به همراه استرالیا، ژاپن و نیوزلند، چهار شریک آسیا-اقیانوسیه را تشکیل می‌دهند که در ۱۰ و ۱۱ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) به این مذاکرات می‌پیوندند.

روابط بین کره جنوبی و روسیه با دریافت محموله های موشک بالستیک و توپخانه از پیونگ یانگ برای جنگ علیه اوکراین توسط مسکو تیره شده است، با این حال روسیه و کره شمالی هر دو چنین معاملاتی را رد می کنند.

روسیه کره جنوبی را «دوست‌ترین کشور در میان کشورهای غیردوست» خوانده و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است اگر سئول تصمیم به ارسال تسلیحات به اوکراین بگیرد، مرتکب «اشتباهی بزرگ» خواهد شد.

منبع: ایرنا

705984