تاکید ژاپن، چین و کره جنوبی بر ایجاد ثبات در شبه جزیره کره

سران کشورهای ژاپن، چین و کره جنوبی با صدور بیانیه مشترکی بر تعهد سه کشور برای ادامه تلاش‌های مثبت به منظور حل و فصل سیاسی موضوع شبه جزیره کره و ایجاد ثبات در منطقه تاکید کردند.

تصویر تاکید ژاپن، چین و کره جنوبی بر ایجاد ثبات در شبه جزیره کره

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست سه جانبه فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، لی چیانگ نخست وزیر چین و یون سوک یئول رئیس جمهور کره جنوبی امروز (دوشنبه) در سئول برگزار شد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: سران سه کشور بر تعهد خود به اهداف و اصول منشور ملل متحد و نظم بین المللی مبتنی بر حاکمیت قانون و حقوق بین الملل تاکید دارند.

مقامات سه کشور توافق کردند نشست سه جانبه و نشست‌های سه جانبه میان وزرای خارجه سه کشور به طور منظم و بدون وقفه برگزار شود.

آنها متعهد شدند پروژه های همکاری سودمند متقابل را با محوریت شش حوزه کلیدی «مبادلات تجاری افراد با افراد؛ توسعه پایدار، واکنش به تغییرات آب و هوایی؛ همکاری اقتصادی و تجاری؛ سلامت عمومی و پیری جامعه؛ همکاری در علم و فناوری از جمله تحول دیجیتال و همچنین امداد رسانی و ایمنی در بلایای طبیعی» را شناسایی و اجرا کنند.

در این بیانیه آمده است که این سه کشور سال ۲۰۲۵-۲۰۲۶ را به عنوان سال تبادل فرهنگی میان سه کشور تعیین و در عین حال تلاش خواهند کرد تا تعداد مبادلات سه جانبه مردم با مردم را تا سال ۲۰۳۰ از طریق گردشگری و سایر زمینه ها به ۴۰ میلیون نفر افزایش دهند.

سران سه کشور همچنین توافق کردند گفت‌وگوهای خود را برای سرعت بخشیدن به مذاکرات به منظور رسیدن به توافق تجارت آزاد سه جانبه با هدف تحقق یک فضای تجاری آزاد، عادلانه، جامع، با کیفیت و سودمند برای هر سه طرف ادامه دهند.

آن‌ها تاکید کردند: حفظ صلح، ثبات و رفاه در شبه جزیره کره و در شمال شرق آسیا در خدمت منافع مشترک کشورهایشان و مسوولیت مشترک آن‌هاست.

در این بیانیه آمده است: رهبران مواضع خود را در مورد صلح و ثبات منطقه ای، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره و موضوع آدم ربایی ها تکرار کردند.

منبع: ایرنا

680195