اعتزاض چین به دخالت های ناتو در آسیا

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نباید وضعیت اروپا را به‌هم بزند، تاکید کرد که این ائتلاف نظامی نباید در جهت آشفتگی وضعیت منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش کند.

تصویر اعتزاض چین به دخالت های ناتو در آسیا

به گزارش سایت خبری پرسون، لین جیان روز دوشنبه در واکنش به گزارش رسانه ژاپنی مبنی بر اینکه ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و نیوزلند با سران ناتو توافقنامه تقویت همکاری نظامی در آسیا و اقیانوسیه امضا خواهند کرد، اظهار داشت: ناتو به عنوان محصول جنگ سرد و بزرگترین ائتلاف نظامی جهان، در عین حال که ادعا می کند یک سازمان دفاعی منطقه ای است، به صورت مستمر از مرزها عبور می کند و قدرت های خود را گسترش می دهد؛ مناطق دفاعی را می شکند و [احتمال بروز] رویارویی را تحریک می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: ذهنیت ریشه‌دار جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک، منبع واقعی خطر است که صلح و ثبات جهانی را تهدید می‌کند.

لین تاکید کرد: ناتو باید به موقعیت خود به عنوان یک سازمان "منطقه ای و دفاعی" پایبند باشد، از ایجاد تنش در آسیا و اقیانوسیه دست بردارد و ذهنیت جنگ سرد و رویارویی اردوگاهی را پیش نبرد.

لین درباره توافقات دفاعی دسترسی متقابل فیلیپین و ژاپن (RAA) که به دو کشور اجازه می‌دهد نیروهای خود را در خاک یکدیگر مستقر کنند، اظهار داشت: مبادلات و همکاری بین کشورها نباید به درک متقابل و اعتماد بین کشورهای منطقه لطمه وارد کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اضافه کرد: این رویکردها نباید صلح و ثبات منطقه را تضعیف کند و نباید اشخاص ثالث را هدف قرار دهد یا به منافع طرف های ثالث آسیب برساند.

وی افزود: منطقه آسیا و اقیانوسیه به بلوک‌های نظامی نیاز ندارد، چه رسد به «حلقه‌های کوچک» که به تقابل اردوگاهی و به جنگ سرد جدید دامن می‌زنند.

لین تاکید کرد: در طول جنگ جهانی دوم، ژاپن تجاوزها و حکومت استعماری در کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله فیلیپین داشت و مسئولیت های تاریخی خطیری بر عهده دارد. توکیو باید نسبت به تاریخ تهاجم خود جدی بیندیشد و در گفتار و کردار خود در زمینه امنیت نظامی محتاط باشد.

منبع: ایرنا

705970