رئیس ناتو به چین هشدار داد

دبیرکل ناتو مدعی شد که چین در حال آماده شدن برای افزایش حمایت خود از روسیه است و گفت که جمهوری خلق چین ممکن است به دنبال حمایت از تلاش‌های مسکو در اوکراین باشد.

تصویر رئیس ناتو به چین هشدار داد

به گزارش سایت خبری پرسون، پکن این اتهام را رد کرد و آن را «گمان‌زنی بی‌اساس» خواند.

ینس استولتنبرگ،‌دبیرکل ناتو در مصاحبه با آسوشیتدپرس در پاسخ به این سوال که آیا بلوک نظامی به رهبری ایالات متحده نشانه‌ای مبنی بر اینکه چین ممکن است تسلیحات یا کمک‌های دیگری به روسیه ارائه دهد دیده است یا خیر. وی با تاکید بر اینکه پکن نباید هیچ نقشی در این زمینه ایفا کند، گفت: «ما نشانه‌هایی دیده‌ایم که ممکن است برای آن برنامه‌ریزی کنند، و البته متحدان ناتو، ایالات متحده، نسبت به آن هشدار داده‌اند، زیرا این چیزی است که نباید رخ دهد.»

رئیس ناتو در ادامه استدلال کرد که این ائتلاف "هیچ طرفی" در خصومت‌ها نیست، اما همزمان تاکید کرد که "تا زمانی که طول بکشد" از کی یف حمایت خواهد کرد تا "اطمینان از برتری اوکراین" باشد.

چین به سرعت به اظهارات استولتنبرگ پاسخ داد و وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهار داشت که کشورش در رابطه با اوکراین "در کنار صلح" ایستاده است، او رئیس ناتو را به "بدگویی" و "گمان‌زنی بی‌اساس" متهم کرد.

وانگ در جریان نشست خبری به خبرنگاران گفت: «این یک واقعیت شناخته شده است که کشورهای ناتو، از جمله ایالات متحده، بزرگترین منبع تسلیحاتی برای میدان نبرد در اوکراین هستند، با این حال آنها مدعی هستند که ممکن است چین به روسیه سلاح بدهد». این یک ترفند آشنا است که بلافاصله پس از شروع بحران اوکراین مورد استفاده قرار گرفت و افشا شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود، در حالی که ناتو ادعا می کند که یک "ائتلاف دفاعی منطقه‌ای" است، اما اغلب "نگرانی های امنیتی دیگران را نادیده می‌گیرد" و "مداوم به دنبال دستیابی به فراتر از منطقه دفاعی سنتی خود است."

464283