رئیس جمهور منتخب درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟

پس از اعلام نهادهای رسمی روز گذشته مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور منتخب معرفی شد؛ او طی روزهای گذشته، در گفت‌وگوها و مناظره‌های گوناگون نظرات و دیدگاه‌های خود را در حوزه اینترنت، فیلترینگ، دسترسی آزاد به فضای مجازی مطرح و راهکارهایی را برای تغییر شرایط موجود ارائه کرد.
تصویر رئیس جمهور منتخب درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، روز جمعه دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و طبق اعلام رسمی، مسعود پزشکیان با اختصاص ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی به عنوان نهمین رییس جمهور ایران انتخاب شد. وی در طی مناظرات و همایش‌های خود درباره مسائل گوناگون اقتصادی از جمله اینترنت، فضای مجازی، فیلترینگ و کسب‌و کارهای اینترنتی اظهار نظر کرده است.

استفاده از اینترنت و ویژگی‌های نهفته آن یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کاربران در همه کشورها زمان قابل توجهی از روز خود را صرف تکنولوژی‌های روز دنیا و تجهیزات کامپیوتری می‌کنند؛ بنابراین اینترنت را می‌توان یکی از برجسته‌ترین ابداعات بشر در زمینه ارتباطات در طول تاریخ دانست. از آنجایی که در ایران هم همانند سایر کشورها دسترسی به اینترنت و کسب‌و کارهای فضای مجازی فراگیر شده است، فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت کاربران و صاحبان کسب‌و کارها از ملزومات دولت محسوب می‌شود.

اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ بود که بنابر دستور مراجع ذی صلاح محدودیت‌هایی برای برخی از شبکه‌های اجتماعی خارجی رخ داد و به دنبال این اتفاق، کسب‌و کارهای اینترنتی با چالش‌هایی مواجه شدند. اگرچه تلاش‌های بسیاری در مدت سه سال گذشته برای توسعه کسب‌و کارها در پلتفرم‌های داخلی و بهبود وضعیت اینترنت انجام شد؛ اما همچنان این انتظار از سوی کاربران و شهروندان برای دسترسی آسان به پلتفرم‌های خارجی وجود دارد. مسئله‌ای که با مطرح شدن بحث انتخابات، شهروندان درخواست بهبود شرایط اینترنت و دسترسی به فضای به پلتفرم‌های را از رئیس جمهور و مسئولان او مطرح کردند.

دولت تمام قد در برابر فیلترکردن و فیلترشکن بازی می‌ایستد

مسعود پزشکیان در این باره اظهار کرده است: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند و من آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌های عصر بردارم. او تضمین داده که تمام دولت در برابر فیلتر کردن و فیلترشکن بازی تمام قد بایستد.

وی در سومین مناظره به ارائه راهکارهایی در حوزه‌ فضای مجازی پرداخت و با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تاثیر قرار گرفتند.

رئیس جمهور منتخب با اشاره به رونق کاسبی فروشندگان فیلترشکن گفت: اینکه چرا بررسی و پیگیری نمی‌کنند که چه کسی است فیلترشکن‌ها را می‌فروشد، موضوع قابل بحثی است؛ وقتی از وضعیت فضای مجازی صحبت می‌شود اینطور به نظر می‌رسد که مشکل جای دیگری است چرا که همه موافقیم که فیلترینگ نباشد.

رئیس جمهور منتخب درباره اینترنت چه وعده‌هایی داد؟

برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که بدافزار بودن خاصیت وی‌پی‌ان نیست و این موضوع در مورد همه اپلیکیشن‌ها صدق می‌کند و حتی یک اپلیکیشن ماشین حساب هم ممکن است بدافزار باشد؛ اما محدود کردن بعضی از پلت‌فرم‌ها در سال‌های گذشته مردم را با این خطر مواجه کرد و باعث شده اکثرا به وی‌پی‌ان‌ها و اپلیکیشن‌های ناشناس روی بیاورند این درحالی است که این اپلیکیشن‌ها ممکن است دسترسی‌های غیرمتعارفی مثل مکان و لیست مخاطبان را بگیرند و از این اطلاعات سوء‌استفاده کنند.

همانگونه که پیشتر اشاره شد بخشی از درخواست‌های کاربران و البته کارشناسان به تسهیل رشد حوزه اقتصاد دیجیتال باز می‌گردد. اقتصاد دیجیتال فضای بکری است که می‌تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد کند و فقط بحث هزینه‌ها نیست و در حال حاضر یکی از حوزه‌های جدیدی که می‌تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم کند، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است.

در این راستا فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال مطرح کردند یکی از اقداماتی که می‌توان در حوزه اقتصاد دیجیتال دنبال کرد، این است که اجازه داده شود پلتفرم‌های متعدد بتوانند در این بخش فعالیت کنند زیرا بر اساس این سکوها و پلتفرم‌هاست که خرید و فروش و داد و ستد و کسب و کار می‌تواند شکل بگیرد.

باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم

رئیس جمهور منتخب در گفت‌وگوهای خود اعلام کرده بود اعتقادش بر این است که باید دسترسی به فضای مجازی را آزاد کنیم؛ توییتر محل آموزش است، می‌توانیم بسیاری از علوم را از آنجا یاد بگیریم و ارتباطات خود را افزایش دهیم.

او گفته بود اگر من رئیس جمهور شوم قطعاً در مقابل ممنوعیت‌هایی که اعمال شده و موجب عصبانیت شده و موجب تخریب بسیاری از مشاغلی که در فضای مجازی وجود داشت شده است، می‌ایستم؛ این به معنای آن نیست که اگر قرار است در بحران‌های خاصی مداخله شود، مداخله‌ای نشود؛ این مداخلات انجام خواهد شد چراکه همه کشورها در زمان بحران در دسترسی به اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند اما الان وقتی که فضا آزاد است چه لزومی دارد ما بیاییم اینترنت را قطع کنیم و فیلتر بگذاریم و عده‌ای پیدا شوند که فیلترشکن بفروشند.

او با تأکید بر اینکه دسترسی به فضاهای مستهجن با استفاده از فیلترشکن خیلی راحت‌تر شده است، ادامه داد: دولت باید نظارت و جلوگیری کند تا کاربران اینترنت به آن فضاها نروند؛ دولت با آزاد کردن اینترنت می‌تواند فضا را مدیریت کند چرا که در صورت مدیریت دولت، او می‌تواند اجازه ندهد که کاربران به فضاهایی که نباید بروند، مراجعه کنند اما در عین حال نیز باید از اجازه مردم از این فضا استفاده کنند.

با این اوصاف با توجه به اینکه رئیس جمهور منتخب دیدگاه‌های خود را درباره فیلترینگ، دسترسی آزاد به فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی اعلام کرده است همچنین با توجه به رشد سرعت فناوری و تکنولوژی، این انتظار از سوی شهروندان و فعالان این حوزه وجود دارد تا با اتخاد تدابیری صحیح از سوی وی و وزیر ارتباطات دولت چهاردهم، بخشی از نارضایتی‌ها رفع و بر رونق کسب‌و کارهای اینترنتی افزوده شود.

منبع: ایسنا

705783