جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات

معاونت بهداشت وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، دستورالعمل بهداشت محیط در ایام سوگواری محرم و صفر ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.
تصویر جزییات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم / نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات

به گزارش سایت خبری پرسون، با توجه به فرا رسیدن ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در کشور، کنترل عوامل محیطی به منظور حقظ و ارتقای سلامت عزاداران حسینی ضروری و نیازمند برنامه ریزی مناسب است. بنابراین نظارت بر رعایت موازین بهداشت فردی و محیطی در مساجد، تکایا و هیات‌ها و موکب‌ها به ویژه نظارت بر تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری جهت پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آب و غذا بویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سیاست های برنامه در این دستورالعمل شامل هماهنگی و مشارکت‌های درون بخشی و بین بخشی، آموزش و اطلاع رسانی، پایش، نظارت و بازرسی بهداشتی و همچنین گزارش‌دهی است.

در این دستورالعمل ضمن تاکید بر آموزش و اطلاع رسانی عمومی در خصوص رعایت بهداشت فردی و استفاده مناسب از تاسیسات بهداشتی و خدماتی، رعایت بهداشت آب و موادغذایی و تهویه مناسب در محل‌های برگزاری عزاداری، در عین حال برنامه‌های بازرسی‌ بهداشتی از محل‌های برگزاری مراسم سوگواری و چگونگی فعالیت تیم‌های عملیاتی در این زمینه تشریح شده است.

در دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت بر نظارت بهداشتی مستمر بر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات موکب‌ها، هیات‌ها و ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم و صفر وگزارش‌دهی به مسئولین استانی تاکید شده است.

بر اساس ابلاغیه وزارت بهداشت، هر گونه پخت و پز در هیات‌ها و موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی باید در مکان‌هایی با شرایط بهداشتی باشد. همچنین مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از فرآورده‌های خام دامی با کشتار مجاز یا بسته‌بندی شده مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

همچنین وزارت بهداشت در این ابلاغیه تاکید کرده است که ذبح و قربانی در جلوی هیات‌ها انجام نشود و همچنین در پخت و پز از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه شده دارای مجوز سازمان غذا و دارو و روغن‌های با ترانس پایین استفاده شود.

وزارت بهداشت همچنین اعلام داشته که از بسته‌بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خودداری شود و در استفاده از ظروف یکبار مصرف، از ظروف فاقد مجوز و ظروف پلاستیکی شفاف و نازک در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری شود. همچنین تاکید شده که هیات‌ها از توزیع آب، شربت یا شیر فاقد بسته‌بندی در بین دسته‌های عزاداری و مراسم خودداری کنند.

طبق دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت، محل‌های برگزاری مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) باید با نصب تابلوها یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع‌آوری زیرسیگاری‌ها، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف خودداری کنند.

منبع: ایسنا

705764