راهکارهای جلوگیری از خواب آلودگی حین رانندگی

سفرهای جاده‌ای برای بسیاری از خانواده‌ها یک سنت تابستانی است اما برخی از رانندگان آنقدر بر رسیدن به مقصد تمرکز می‌کنند که نیاز بدن خود را به خواب نادیده می‌گیرند.

تصویر راهکارهای جلوگیری از خواب آلودگی حین رانندگی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر «فیلیپ آلاپات» از کالج پزشکی «بیلور» اهمیت داشتن خواب کافی برای اطمینان از ایمن بودن سفرهای جاده‌ای را توضیح می دهد.

آلاپات، استادیار پزشکی و متخصص اختلالات خواب یادآور می‌شود که کم خوابی می تواند قبل از شروع سفر یک مشکل باشد.

او گفت: ممکن است فرد یا افرادی که قرار است در طول سفر رانندگی کنند، مشکل کمبود خواب داشته باشند زیرا شب قبل از آن تا دیروقت بیدار می مانند و می خواهند برای سفر آماده شوند.

به گفته آلاپات، محرومیت از خواب در سفرهای جاده ای نیز ممکن است رخ دهد، زیرا افراد سعی می کنند به جای خوابیدن، بیدار بمانند و تا دیروقت یا برای مدت زمانی نسبتا طولانی رانندگی کنند.

آلاپات گفت: همه این موقعیت ها می تواند منجر به کمبود خواب قابل توجهی شود که به ناچار منجر به خواب آلودگی و خستگی مفرط می شود که می تواند هنگام رانندگی و تلاش برای حفظ توجه در جاده، بسیار خطرناک باشد.

رانندگی در اواخر شب یا رانندگی در شرایط نامساعد جوی زمانی که افراد کم خواب هستند به طور فزاینده ای خطرناک می شود.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، آلاپات گفت برای جلوگیری از خواب آلودگی پشت فرمان باید از علایم خواب آلودگی از جمله افتادگی چشم و ناتوانی در هوشیاری در حین رانندگی، آگاه باشید و آنها را نادیده نگیرد.

آلاپات همچنین پیشنهاد می‌کند که اگر همسفران در طول مسیر متوجه بروز علایم خستگی در راننده شدند، باید راننده‌ خودرو را عوض کنند یا در محلی برای استراحت توقف نمایند.

او هشدار داد که کافئین فقط باید برای افزایش هوشیاری برای مدت زمان کوتاه استفاده شود چراکه دزهای زیاد کافئین می تواند اثر معکوس داشته باشد.

آلاپات تاکید کرد بهترین راه برای جلوگیری از کم خوابی، خوابیدن است.

وی افزود: به نیاز بدن خود به خواب احترام بگذارید و سعی کنید از مقاومت کردن، خودداری کنید. بهتر است استراحت کنید و سالم برسید تا اینکه اصلا نرسید.

براساس آخرین به‌روزرسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تصادفات رانندگی که در کشورهای مختلف جهان رخ می‌دهد سالانه جان حدود ۱.۱۹ میلیون نفر را می‌گیرد و مصدومان زیادی نیز برجای می‌گذارد.

این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، رانندگی و به خصوص خستگی و خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می‌شود. با این وجود کارشناسان علاوه بر عامل انسانی، امنیت جاده‌ها و کیفیت خودروها را نیز از مولفه ‎های مهم حوادث جاده ای برمی‌شمرند.

منبع: ایسنا

705491