وزیر نیرو:

احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت های هر دولت است

وزیر نیرو گفت: دریاچه ارومیه یکی از مهمترین منابع حیات در شمال غرب کشور بوده و احیای آن جزو اولویت های هر دولت است.
تصویر احیای دریاچه ارومیه جزو اولویت های هر دولت است

به گزارش سایت خبری پرسون، علی اکبر محرابیان روز پنجشنبه در آیین افتتاح و بهره برداری فاز دوم طرح آبرسانی به دریاچه ارومیه شامل بند و کانال بادین آباد پیرانشهر اظهار کرد: در ادوار گذشته به دلیل خشکسالی و بهره برداری های غیر اصولی ازمنابع آب، شاهد خشک شدن دریاچه بودیم و اگر این دریاچه احیا نشود، حیات بخش قابل توجهی از کشور با تهدید جدی روبه رو خواهد شد.

وی اضافه کرد: این دریاچه نقطه و کانونی برای حیات دادن به منطقه است ولی با وجود منابع سرشار خاک و کانی هایی که درخاک بستر دریاچه وجود دارد، در صورت خشک شدن آن، منطقه دچار مشکلات بسیار جدی خواهد شد .

وزیر نیرو ادامه داد: موضوع احیای دریاچه ارومیه از دهه ۱۳۸۰ در دستور کار دولت ها قرار گرفت و کارگروهی برای آن تشکیل شد و مطالعات جامعی توسط مشاوران و متخصصان و همچنین مطالبات تطبیقی در موارد مشابه این دریاچه و دریاچه های بزرگتر که این تجربه را داشتند، انجام شد که نتیجه تمامی مطالعات و تجربیات تبدیل به سند احیای دریاچه ارومیه شده است.

محرابیان اظهار کرد: این سند احیا ۲ بخش کلی دارد؛ یک بخش پروژه های عمرانی و توسعه ای و برای تضمین پایداری آب و یک بخش هم پروژه های نرم افزاری و مدیریتی برای مدیریت منابع موجود است.

وی گفت: امروز ما همزمان با افتتاح و بهره برداری از بند و کانال بادین آباد برای انتقال آب قابل توجهی به سد کانی سیب و انتقال آن به دریاچه ارومیه، آخرین پروژه عمرانی و توسعه ای دریاچه ارومیه ای را بهره برداری کردیم و در پروژه های توسعه ای به نقطه پایانی رسیدیم ولی دریاچه ارومیه کامل احیا نشده است.

وی افزود: برنامه های احیای دریاچه ارومیه در استان های کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی با جدیت پیگیری شده است و موفقیت های حاصل شده، قابل تقدیر است.

وزیر نیرو گفت :دولت سیزدهم در احیای دریاچه ارومیه به وعده صادق خود عمل کرد و آخرین پروژه عمرانی که بند و کانال بادین آباد بود را به بهره برداری رساند.

محرابیان با اشاره به اینکه دولت سیزدهم، در زمانی زمام امور را در دست گرفت که کشور مشکلات زیادی داشت افزود: در آن دوران در ۱۶ استان کشور تنش آبی داشتیم و مردم در مناطق مختلف کشور از جمله خوزستان به مشکل کم آبی اعتراض داشتند.

وی اضافه کرد: در بحث برق نیز خاموش های چند ساعته و خاموش های خارج از برنامه مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده بود.

وی اظهار کرد: در اوج شیوع کرونا، برای تامین برق مراکز بیمارستانی مشکل داشتیم و برخی بیماران در منازل خودشان مراقبت می شدند.

وزیر نیرو گفت: دولت سیزدهم در دیپلماسی کارنامه موفقی داشت و در این دولت با تمام کشورهای همسو و همسایه ارتباط دوستی برقرار شد.

محرابیان افزود: پذیرش ایران در شانگهای در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و ایران با عضویت در شانگهای در معاملات حوزه انرژی منطقه تاثیر گذار شد.

وی اضافه کرد: در حالی که در پایان دولت قبل، صادرات نفت به کمترین مقدار و در حد صفر رسیده بود اما در دولت سیزدهم صادرات نفت رونق گرفت.

وی افزود: در اجلاسیه اخیر شانگهای از ۲۰ پیشنهاد ایران در حوزه انرژی، ۱۹ پیشنهاد تصویب شد و تنها یک پیشنهاد و آن هم کشور هند با آن مخالفت کرد.

محرابیان گفت: در دولت سیزدهم مشخص شد که ما دیپلماسی را برای رفاه مردم می خواهیم و دیپلماسی به معنای توقف پیشرفت برگشت به عقب مورد قبول نیست.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو برای افتتاح چند طرح عمرانی در حوزه این وزارتخانه به ویژه کانال انتقال آب از بند بادین آباد به سمت دریاچه ارومیه ( فاز ۲ انتقال از کانی سیب) به آذربایجان غربی سفر کرده است.

در این سفر، صبح امروز بند و کانال انتقال آب بادین‌آباد پیرانشهر به دریاچه ارومیه که ۴.۵ کیلومتر طول دارد، با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و محمدصادق معتمدیان دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.

بند بادین ‌آباد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی بر روی رودخانه بادین آباد با آورد میانگین سالانه ۳۱۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است که از طریق سیستم انتقال به طول پنج هزار و ۵۹۵ متر، سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب را به مخزن سد کانی سیب و از آنجا به دریاچه ارومیه هدایت خواهد کرد.

این پروژه یکی از پروژه‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود که با حمایت‌های رییس جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این پروژه در مدت هشت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.

طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بناست سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل کند.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

منبع: ایرنا

705405