ارائه برنامه‌های پزشکیان در حوزه هوانوردی و فرودگاهی

تعدادی از اعضای بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان به ارائه برنامه‌های این نامزد انتخاباتی در حوزه تخصصی صنعت هوانوردی و فرودگاهی پرداختند.

تصویر ارائه برنامه‌های پزشکیان در حوزه هوانوردی و فرودگاهی

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ با حضور رامین کاشف آذر، آرمان بیات، محمد صادق دستفروشان و ناصر آقایی از اعضای ستاد صنعت هوانوردی ستاد انتخابات این نامزد برگزار شد.

در این نشست آرمان بیات رئیس بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان به ارائه توضیحاتی درباره برنامه دولت پزشکیان در حوزه توسعه ناوگان هوایی پرداخت و گفت: در زمینه توسعه ناوگان هوایی ما دو راهکار داریم یکی بازآماد هواپیماهای روی زمین است و دیگری مرتبط به خرید و توسعه ناوگان است. فکر می‌کنم اگر فضای سیاسی به سمت باز شدن فضای ارتباطات بین‌المللی برود، ممکن است شرکت‌ها دیگر خیلی راغب نباشند که پول خود را درگیر تعمیرات کنند؛ البته این بدان معنا نیست که سیاست‌های زیربنایی در حوزه تعمیرات قطعات کنار گذاشته شود.

وی افزود: اگر بخواهیم مسیر فعلی را ادامه دهیم و بخواهیم به صورت نقد اقدام به خرید هواپیما کنیم، نخواهیم توانست هواپیمای نو خریداری کنیم اما اگر بخواهیم ناوگان هوایی را بهسازی و جوانسازی کنیم و اقدام به خرید هواپیمای نو یا دست دوم با سن محدود کنیم، بدون شک نیاز به لیزینگ داریم؛ در این خصوص نیز در ابتدا باید روابط بین الملل تسهیل شود و ریسک معامله با ایران کاهش پیدا کند. در برجام یکی از اشکالاتی که صورت گرفت این بود که هیچ تامین اعتبار کننده‌ای قبول نکرد که تامین مالی کند و هیچ بیمه‌ای در این خصوص قبول مسئولیت نکرد.

این فعال صنعت هوانوردی اظهار کرد: اگر بخواهیم ناوگان هوایی کشور را بهسازی کنیم، با سرمایه موجود راهی نداریم جز استفاده از منابع سرمایه خارجی که این موضوع نیز به مسائل سیاسی و سیاست بین‌الملل مرتبط است. علاوه بر این و از همه مهمتر نوسازی ناوگان هوایی کشور و خرید هواپیما بصورت لیزینگی نیازمند عضویت کشور در کنوانسیون کیپ‌تاون است که یکی از برنامه‌های دکتر پزشکیان در حوزه هوانوردی پیوستن به این کنوانسیون است. کنوانسیون کیپ تاون معاهده‌ای برای مدیریت و شفاف‌شدن هرچه بیشتر قراردادهای اجاره یا خرید لیزینگی هواپیماست.

رامین کاشف آذر از فعالان حوزه هوانوردی نیز در این نشست با ابراز تاسف از عدم توجه نامزدهای انتخابات به موضوع صنعت هوایی اظهار کرد: متاسفانه در مناظره‌های انتخاباتی و برنامه‌های تلویزیونی هیچ کدام از کاندیدهای محترم خیلی بخش هوایی و هواپیمایی برجسته نشده است و این از نگاهی نشأت می‌گیرد که این صنعت را لوکس تلقی می‌کنند در حالی که این نگاه کاملاً غیر واقع بینانه است و این صنعت از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر یک جامعه مدرن است. هیچ کشوری اگر نتواند صنعت حمل و نقل هوای مناسبی را تدوین و مورد بهره‌برداری قرار دهد، نمی‌تواند رشد اقتصادی بالا را تجربه کند.

وی افرود: سیاست دولت پزشکیان در حوزه حمل و نقل هوایی این است که بازار را به سمت بازاری کامل ببریم نقطه تعادلی برسانیم و این اقدام نیز از طریق افزایش قیمت بلیت نخواهد بود. آزادسازی قیمت امروز با رها شدگی مواجه است و علت آن نیز این است که سالیان سال است دولتی‌ها فنر قیمت را نگه داشته‌اند؛ در شرایط فعلی از دو طریق می‌توان بازار را به سمت وضعیت تعادلی رساند؛ یکی از آنها افزایش تعداد هواپیماها و صندلی‌ها و دیگری افزایش قیمت صندلی است.

این فعال حوزه هوانوردی با تاکید بر لزوم شنیده شدن صدای ذینفعان صنعت هوایی عنوان کرد: ما باید سالیان قبل به فکر این موضوع می‌افتادیم و کم کم قیمت‌ها را افزایش می‌دادیم و همزمان با افزایش قیمت‌ها نوسازی ناوگان را تسهیل می‌کردیم و آن را توسعه می‌دادیم. امروز خواه ناخواه کمبود هواپیما داریم و تا زمان رفع این مشکل همچنان این معضل وجود دارد. سیاست اصلی دولت باید این باشد که نوسازی ناوگان هوایی را اجرایی کند.

کاشف آذر همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به دریافت سوخت یارانه‌ای از سوی شرکت‌های هواپیمایی، آیا بنا بر آزادسازی قیمت‌ها در دولت پزشکیان است اظهار کرد: دولت پزشکیان در چند ماه آینده با رهاسازی قیمت‌ها کنار نخواهد آمد بلکه باید در فضایی منطقی و کارشناسی در این زمینه تصمیم گیری کرد تا همزمان که به تقویت بنیه خطوط هوایی توجه می‌کنیم، مراقبت کنیم تا رهاسازی قیمت‌ها ادامه پیدا نکند.

محمد صادق دست فروشان یکی دیگر از فعالان حوزه هوانوردی و اعضای ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخابات پزشکیان در این نشست عنوان کرد: آنچه باعث شد ما وارد این عرصه شویم و از آقای پزشکیان حمایت کنیم این است که بر اساس اعتقاد قلبی ما دکتر پزشکیان یک رئیس جمهور ایده‌آل برای کشور است.

وی با بیان اینکه «مهمترین پیشران رشد ۸ درصدی، سیستم‌های هوانوردی و فرودگاهی است»، اظهار کرد: آنچه مورد نظر دولت پزشکیان است توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی است چراکه ما یک عقب ماندگی در حوزه زیرساخت‌های فرودگاهی داریم که آن هم به دلیل تحریم‌هاست. آنچه که در دولت آقای پزشکیان مورد تاکید قرار خواهد داشت استفاده از متخصصین و شایسته سالاری است. ان‌شاءالله با رفع تحریم‌ها بتوانیم صنعت هواپیمایی را که شامل ایرلاین‌ها، فرودگاه‌ها و صنایع وابسته دیگر هستند از بن بست موجود نجات دهیم.

ناصر آقایی از دیگر فعالان حوزه هوانوردی نیز در این نشست خبری تاکید کرد: آنچه که مسلم است این است که امروز منابع درآمدی که از حوزه فرودگاهی برای کشور و برای صنعت هوای قابل احصا است، مورد غفلت واقع شده است، در حالی که قابلیت‌های قابل اتکا در این صنعت وجود دارد. امیدوارم روز شنبه با انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رئیس جمهور طرحی نو در صنعت هوایی در اندازیم.

وی با بیان اینکه «طی سال‌های گذشته ضربه‌های بسیاری به منابع درآمدی حوزه هوانوردی وارد شد»، عنوان کرد: به دلیل عدم اشراف به شرایط بین‌المللی برای افزایش درآمدهای غیر هوانوردی، سبد این درآمدها که درآمدهای پایداری نیز هستند، در کشور کوچک‌تر می‌شود و امروز این سبد کمتر از ۱۵ درصد درآمدهای صنعت هوانوردی کشور را تشکیل می‌دهد. امروز همچنین در حوزه درآمدهای بخش غیر هوانوردی هیچ فضایی را برای بخش خصوصی نگذاشته‌ایم و ظرف ۵ سال گذشته یک مورد قرارداد سرمایه‌گذاری در ۵۴ فرودگاه کشور نداشتیم و در حال رقابت با بخش خصوصی هستیم.

منبع: ایسنا

695106