ابتکار:

پزشکیان قبل از انتخابات معترض گشت ارشاد و طرح نور بود/ برای برداشتن سایه شوم تحریم باید انتخاب کنیم

ابتکار تاکید کرد: اصلاح‌طلب و اصولگرا هیچ‌گاه هم پایه هم نبوده‌اند چنانچه در انتخابات این دوره هم مشاهده کردیم ۵ در برابر یک بود و همین امر نشان می‌دهد که این گزاره که مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند درست نیست. آن هم در شرایطی که یک طیف سال‌های زیادی از عمر خود را در حبس و محدودیت گذرانده است.
تصویر پزشکیان قبل از انتخابات معترض گشت ارشاد و طرح نور بود/ برای برداشتن سایه شوم تحریم باید انتخاب کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، معصومه ابتکار درباره دور دومی شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چه باید کرد تا آرای خاموش و خاکستری پای صندوق‌های رأی بیایند، گفت: در نظر داشته باشیم تحول بزرگی پیش آمده است و بعد از سال‌ها فرصتی ایجاد شده؛ یعنی بعد سال ها که تفاوت بین گزینه‌های ریاست جمهوری دیده نمی شد و مردم سلایق خود را بین نامزدها مشاهده نمی‌کردند حالا این امکان فراهم آمده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که آقای پزشکیان تا امروز نظر معترضان و منتقدین را هم مطرح می‌کردند، اظهار داشت: ایشان قبل از انتخابات و برنامه‌های تبلیغاتی کاندیداها، یعنی در دورانی که مسئولیت داشتند یا نماینده مجلس بودند هم در جریان مشکلات مختلف مثل مسائل معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم بوده و آنها را مطرح و پیگیری می‌کردند.


پزشکیان قبل از انتخابات معترض ماجرای مهسا امینی و برخوردهای خشن در مسائلی همچون گشت ارشاد و طرح نور بود

وی ادامه داد: دکتر پزشکیان قبل از آنکه کاندیدای ریاست جمهوری شود درباره برجام اظهارنظر کرد و حامی برداشتن و رفع تحریم‌های شوم و ظالمانه آمریکا بود؛ نه این که الان برای انتخابات این کار را انجام دهد. همین طور در مورد مسائل مهم اجتماعی مانند برخوردهای خشن و سخت‌گیرانه در مسائلی چون گشت ارشاد و طرح نور، مخالفت خودش را اعلام کرده بود. در ماجرای اعتراضات فوت خانم مهسا امینی ایشان اعتراض کرد و گفت چرا باید کار به اینجا برسد.

ابتکار با اشاره به این‌که ابتدا باید مشاهده کنیم کدام کاندیدا همدردی با مردم را از قبل از انتخابات داشته و صادق بوده است، گفت: این رفتارها به نظر من نشانه صداقت یک فرد است، نه این‌که هنگام انتخابات تغییر رنگ دهد یا سکوت کند و این نکته بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یک سیاست، سکوت است و پیچیده کردن موضوعات، که شما به صورت شفاف نمی‌توانید مواضع آدم‌ها را متوجه شوید که چه بوده و چه نبوده است. این‌که آیا این موضع وی تغییر کرده است یا اصلا این موضع چیست؟ آیا اعتقادی به گسترش آزادی مُصرح در قانون اساسی دارد یا خیر؟ آقای پزشکیان قبل از انتخابات موضع خودش را مطرح کرده و اگر در ایام انتخابات دوباره مطرح می‌کند، صادقانه است و در حرف‌ها و لحنش هیچ‌گونه تغییری مشاهده نمی‌کنید. به خاطر همین اطمینان دارید این آدم می‌تواند بعداز انتخابات روی مواضع‌اش ایستادگی کند و بعد از رسیدن به مسئولیت ریاست جمهوری، پای مردم به خصوص معترضین و جوانان بایستد.

روشنگری برای جامعه به خصوص جوانان درخصوص این‌که فرق می‌کند چه رئیس جمهور باشد؛ لازم است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: روشنگری برای جامعه به خصوص جوانان که در این مورد می‌گویند فرقی نمی‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد چرا که کاری از دستش بر نمی‌آید و اجازه انجام امور را به او نمی‌دهند، بسیار مهم است.‌ آنهایی که دوران آقای خاتمی را دیده‌اند به یاد دارند چقدر در معیشت، اقتصاد، آزادی‌های اجتماعی، فعالیت تشکل‌ها و احزاب فضای خوبی وجود داشت. آمار همین امروز نشان می‌دهد که دوره آقای خاتمی از نظر مهار تورم و رشد اقتصادی و اشتغال بهترین دوره اقتصاد ایران بعد از انقلاب بوده است.

وی ادامه داد: دوره آقای روحانی را جوانان بیشتر به خاطر دارند، با این حال جریانی سعی می‌کند القا کند که دوران او هم بد بوده است. در حالی که خیلی‌ها به خاطر دارند در آن دوره امید ایجاد شد. در سال ۹۲ مردم در انتخابات شرکت کردند و با رأی بالا رئیس‌جمهوری را برگزیدند که احساس می‌کردند گفتمان‌شان به وی نزدیک است و امید در جامعه بالا رفت. قطعا بین این‌که آقای روحانی رئیس‌جمهور باشد یا آقای احمدی‌نژاد برایشان فرق می‌کرد. قطعا بین این‌که آقای روحانی رئیس‌جمهور باشد یا مرحوم رئیسی، فرق می‌کرد.

ابتکار ادامه داد: سرمایه‌گذاری در دوران آقای روحانی افزایش پیدا کرد. نرخ اشتغال بالا رفت. تورم تک رقمی شد. رئیس جمهور با قدرت رفت مذاکره کرد و حقوق ملت را در برجام پیگیری کرد. در بحث آزادی‌ها، آقای روحانی مقابل کسانی که می‌خواستند با تندروی فضا را ببندند و تصمیم‌گیری کنند ایستادگی کرد، به یاد دارید آن زمان می‌خواستند اینستاگرام را ببندند که نگذاشت. در صورتی که تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی در دوران آقای احمدی‌نژاد و بعد در دوران مرحوم آقای رئیسی بسته شد، اما در دوران روحانی بحث بستن تلگرام مطرح بود که آن هم با دستور قضایی و بدون نظر دولت اتفاق افتاد؛ این مسائل مهم است و تفاوت‌ها واقعیت دارد.

چرا می‌گوییم جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مثل هم نیستند؟

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناسبات با دنیا و نیز در مسائل داخلی وقتی رئیس‌جمهور با رأی بالای مردم سر کار بیاید قدرت چانه‌زنی برای دفاع از حقوق ملت را دارد، با سخت‌گیری‌ها، محدودیت‌ها، تنگ نظری‌ها و خالص‌سازیی که فرصت‌ها را از جوانان می‌گیرد، بهتر می‌تواند مقابله کند. این مسائل را باید به نسل جوان گفت و اجازه ندهیم تبلیغات ناروا، غلط و القائات اتهام گونه‌ای که علیه دولت روحانی و حتی خاتمی مطرح می‌شود توان انتخاب را از آن‌ها بگیرد. مردم واقعیت‌ها را خودشان بررسی و مسائل را تفکیک کنند.

ابتکار یادآور شد: مدت‌هاست عده‌ای، هم از داخل و هم از بیرون القا می‌کنند که مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند. اولا این دو جریان مثل هم نیستند.‌ در تمام این سال‌ها فقط دوره ۸ ساله آقای خاتمی دولت دست اصلاح‌طلبان و یک دوره هم مجلس. از آن سو تمام قوا در اختیار جریان دیگری بود.

وی تاکید کرد: اصلاح‌طلب و اصولگرا هیچ‌گاه هم پایه هم نبوده‌اند چنانچه در انتخابات این دوره هم مشاهده کردیم ۵ در برابر یک بود و همین امر نشان می‌دهد که این گزاره که مردم از اصلاح‌طلب و اصولگرا عبور کرده‌اند درست نیست. آن هم در شرایطی که یک طیف سال‌های زیادی از عمر خود را در حبس و محدودیت گذرانده است.

در دوره آقای احمدی‌نژاد و در ۳ سال اخیر این جریان مابقی را از شئونات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حذف کردند و این عمل‌شان را با افتخار اعلام کرده‌اند.

ابتکار با بیان این‌که در دوران شورای شهر، سه نفر بودیم که به عنوان اصلاح‌طلب نظر مردم را منعکس می‌کردیم یا در مسائل ۸۸ از آن‌ها دلجویی کردیم، گفت: فرق می‌کند چه دولتی سر کار باشد.

وی یادآور شد: تلاشی در این سال‌ها صورت گرفت که بگویند تفاوتی وجود ندارد و این‌ها مهره سوخته هستند. در صورتی که هنوز اصلاح‌طلبان پای اعتقادشان هزینه می‌دهند. ای کاش قشر خاکستری توجه کند که در این انتخابات تفاوت وجود دارد و جریان اصلاحات می‌خواهد اگر بتواند پیگیر حقوق مردم باشد.‌ همان‌گونه که هر وقت مسئولیت داشته این کار را انجام داده است.

پورمحمدی و ولایتی بارها از ممانعت جلیلی در برجام و FATF به صراحت پرده برداشتند

ابتکار بیان کرد: هیچ‌گاه قدرت به طور تام در اختیار اصلاحات نبوده است، مانند حوادث ناگوار سال ۹۶ و ۹۸ که واقعا در اختیار هیچ جریانی در دولت نبود.

وی افزود: شما امروز در بیان سخنان تفاوت‌ها را مشاهده می‌کنید و از نظر فکری آدم‌ها را می‌بینید. به طور مثال درباره حقوق زنان شاهدیم که رقیب آقای پزشکیان صحبت‌های کلی کرد و بیشتر اعتقاد دارد در سایه خانواده است که زن هویت دارد و باید برایش کار کرد. این بسیار خوب است، اما دختر جوانی که می‌خواهد فعالیت اجتماعی داشته باشد، نمی‌پذیرد که سبک زندگی به وی تحمیل شود. نه تنها دختران بلکه پسران و همه جوان‌ها می‌خواهند خودشان حق انتخاب داشته باشند. آقای پزشکیان به صراحت می‌گوید حرف شما را می‌شنوم و برای شما برنامه دارم؛ مهم‌ترین مسئله همین است. ایشان دایره را تنگ نمی‌کند، خالص‌سازی هم انجام نمی‌دهد. یعنی نیروهای جوان و کارآمد که نگاه‌شان به مسائل متفاوت است و بسیار می‌توانند کمک کنند را حذف نمی‌کنند. امید ایجاد می‌کنند این بسیار مهم است و نشان می‌دهد بین ایشان و رقیب‌شان تفاوت وجود دارد.

این فعال سیاسی ادامه داد: در بحث سیاست خارجی آقای جلیلی به صراحت بارها و بارها مانع به نتیجه رسیدن برجام شد، بارها و بارها طیف وتفکر ایشان مانع به ثمر رسیدن مذاکرات مربوط به FATF شد که آقای پورمحمدی هم در مناظرات به آن اشاره کرد، چنانچه آقای ولایتی هم به صراحت گفت آقای دکتر جلیلی مانع شد.

حق رای نسل جوان می تواند شرایط را تغییر دهد

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مسائل حل شود و سایه شوم تحریم از سر مردم ایران برداشته شود و روابط ما با دنیا با حفظ حقوق‌مان برقرار شود. باید انتخاب کنیم. مشخص است که آقای پزشکیان چه نوع تفکری درباره مناسبات با دنیا دارد. چنانچه مشخص است آقای جلیلی چه می‌خواهد انجام دهد. به نظر من این چند محور را نسل جوان ببیند و بعد در اختیار خودش است و حق انتخاب دارد. این حق می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

ابتکار با بیان که اکنون فرصتی پیش آمده است که باید از آن استفاده کنیم، گفت: بحث این است که یکی بر سر کار بیاید که بخواهد مسائل کشور را با گفت‌وگو، همدلی و با چانه‌زنی حل کند یا یکی که از قدرت نظامی و امنیتی برخودار است. البته نه اینکه همه جریاناتی که پشت سر ایشان قرار می‌گیرند، ولی به هر حال برخودار است. مشاهده کردیم آقای جلیلی هیچ وقت گشت ارشاد را محکوم نکرده، در صورتی که آقای پزشکیان از سال ۷۵ گشت ارشاد را محکوم کرد و تا امروز این روش را غیرمنطقی و نادرست دانسته است. بنابراین فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور باشد.

منبع: ایلنا

695031