تاکید بر تقویت گردشگری سلامت در بیست و نهمین نشست کشورهای عضو گروه پنج

بیست و نهمین نشست کشورهای عضو گروه پنج صبح امروز با حضور جمعی از معاونان و مدیران وزارت بهداشت و سفرای کشورهای عضو این گروه در ستاد وزارت بهداشت آغاز شد.
تصویر تاکید بر تقویت گردشگری سلامت در بیست و نهمین نشست کشورهای عضو گروه پنج

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر محمدحسین نیکنام، دستیار ویژه وزیر و مدیرکل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت در این نشست با اشاره به برگزاری ۹ جلسه این گروه در دولت مردمی، گفت: نشست امروز با موضوع تقویت گردشگری سلامت در بین کشورهای عضو گروه پنج پلاس برگزار می شود و مقدمه ای برای سی امین نشست این گروه با حضور وزرای بهداشت در آبان ماه با همین موضوع است.

وی افزود: گروه ۵ با مشارکت جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، پاکستان و عراق از سال ۲۰۰۵ تشکیل شده و تا سال ۲۰۱۳ فعالیت داشت اما فعالیت این گروه در دولت مردمی و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، رییس جمهور شهید و وزیر بهداشت مبنی بر تقویت همکاری های منطقه ای و دیپلماسی همسایگان، احیا شد و تا کنون ۹ نشست این گروه در دولت مردمی با موضوعات مختلفی از جمله بیماریهای واگیر و غیرواگیر، همکاری های مرزی، انتقال خون، آموزش مدیران حوزه سلامت، سلامت خانواده و بانوان برگزار شده است.

وی از اضافه شدن تاجیکستان از سال گذشته به گروه ۵ خبر داد و گفت: ازبکستان نیز که عضو دفتر منطقه ای اروپای سازمان جهانی بهداشت است به زودی به گروه پنج پلاس اضافه و زمینه همکاری های بین منطقه ای فراهم می شود.

دستیار ویژه وزیر بهداشت تاکید کرد: سی امین نشست اجلاس گروه ۵ نیز در ماه نوامبر(آبان ماه) با موضوع تقویت گردشگری سلامت در بین کشورهای عضو گروه پنج و با حضور وزرای بهداشت این کشورها در تهران برگزار می شود. همچنین باتوجه به تاکید رییس جدید دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، موضوع سی و یکمین اجلاس، کنترل و کاهش مصرف مواد مخدر است.

دکتر نیکنام از همکاری های مرزی، تبادل متخصصان، کمک به سازماندهی و بازسازی سیستم سلامت، تسهیل حضور متخصصان و محققان در کنفرانس های علمی، همکاری در مواقع بحرانی و تبادل تجربیات به عنوان اهداف گروه ۵ یاد کرد و گفت: خوشبختانه در دو سه سال گذشته همکاریهای خوبی از سوی کشورهای عضو این گروه برای تامین سلامت زائران در ایام اربعین شکل گرفته است. همچنین باتوجه به حادثه خیز بودن منطقه خاورمیانه و وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، همکاری های منطقه ای و تبادل تجارب موفق بین کشورهای عضو گروه ۵ ضرورت دارد.

منبع: وبدا

695027