مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داد:

رونمایی از سبد غذایی مطلوب ایرانیان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از رونمایی سبد غذایی مطلوب ایرانیان که به همت معاونت بهداشت وزارت بهداشت تدوین و طراحی شده است، خبر داد.
تصویر رونمایی از سبد غذایی مطلوب ایرانیان

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر احمد اسماعیل زاده، با اعلام این خبر، افزود: سبد غذایی مطلوب ایرانیان که به همت معاونت بهداشت وزارت بهداشت تدوین و طراحی شده است، در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رونمایی شد.

وی با اشاره به تاکید وزیر بهداشت مبنی بر اهمیت تغذیه سالم و دستیابی به امنیت غذایی پایدار در کشور، خاطرنشان کرد: این سبد که تحت نظر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت و با مشارکت دبیرخانه شورایعالی سلامت و امنیت غذایی و اساتیدی از انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی اهواز تدوین شده است، پس از 10 سال مورد بازنگری قرار گرفته و در آن مقادیر اقلام غذایی که بتواند کالری و مواد مغذی مورد نیاز عموم جامعه را برآورده کند، ذکر شده است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: مبنای تدوین سبد غذایی مطلوب به صورت عمده براساس ترکیب جمعیتی (گروه های سنی و جنسیتی) و فرهنگ غذایی جامعه است، به طوریکه حداقل کالری، پروتئین و برخی از ریزمغذی های اساسی جامعه تامین شود.

وی افزود: سبد غذایی مطلوب میانگین نیاز جامعه را برآورد می کند، نه نیاز یک گروه خاصی از جامعه را؛ این سبد کاربردهای متنوعی دارد از جمله سیاستگذاری در عرضه مواد غذایی از قبیل برنامه ریزی تولید، صادرات و واردات مواد غذایی، ارزیابی سیاست های مرتبط با غذا و تغذیه، برنامه ریزی های تغذیه ای و طراحی سبدهای غذایی حمایتی برای گروه های آسیب پذیر جامعه. هدف اصلی تدوین سبد، تمامی گروه های سنی و جنسی موجود در جامعه است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه این سبد ابزاری علمی و قوى براى تدوین سیاست‌ هاى غذا و تغذیه، برنامه ‌ریزى‌ هاى اجرایى و ارزشیابى عملکرد برنامه ‌ها در جهت تأمین امنیت غذایى و حفظ سلامت تغذیه‌ اى جامعه است، گفت: سبدهاى غذایى مطلوب در سطوح هزینه ‌ای متفاوت، ابزاری برای برخورداری اقشار مختلف با منابع محدود از الگوی غذایی بهینه هستند و براساس اطلاعات جدید در زمینه مقدار توصیه‌ شده روزانه انرژى و مواد مغذى، الگوى غذاى مصرفى، عادات غذایى، رفتار مصرف ‌کنندگان و قیمت مواد غذایى، به ‌صورت ادوارى به ‌روز مى ‌شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین، برای اولین بار سبد غذایی مطلوب در سطوح هزینه ‌ای مختلف به‌ عنوان راهنما برای سیاستگذاری در حوزه غذا و تغذیه و نیز حوزه حمایتی و رفاهی تدوین شد که در آن سبد غذایی مطلوب و مقرون ‌به ‌صرفه بر پایه اصول نظام غذا و تغذیه پایدار برای جامعه ایرانی در سال 1403 ارائه شده است.

منبع: وبدا

694952