در پی شیوع «تب دنگی»/ این بیماری درمان مشخصی ندارد

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت و درمان ابتلای ۱۲۲ نفر در کشور به این بیماری تایید شده که ۶ مورد آن در بندرلنگه شناسایی و بقیه از خارج کشور مبتلا شده‌اند. از میان مبتلایان تاکنون سه نفر فوت کرده‌اند.

تصویر در پی شیوع «تب دنگی»/ این بیماری درمان مشخصی ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین بار سال ۹۸ بود که پشه «آئدس» در شهرستان بندرلنگه شناسایی شد و از آن تاریخ وزارت بهداشت و درمان برنامه و استراتژی مشخصی را برای شناسایی بیماران «تب دنگی» در دستور کار قرار داد. بیشترین تمرکز بر شناسایی بیماران در شهرهایی بود که وجود این پشه در آن به اثبات رسیده بود.

تجارت نیوز در خبری نوشت: بنا بر گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان، از سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیمار فعالی که در داخل کشور مبتلا شده باشد نداشته‌ایم اما از روز ۲۶ اردیبهشت تعدادی از بیماران مبتلا به تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و در کمتر از دو هفته آمار مبتلایان افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت و درمان، ابتلای ۱۲۲ نفر در کشور به این بیماری تایید شده که ۶ مورد آن در بندرلنگه شناسایی و بقیه از خارج کشور مبتلا شده‌اند. از میان مبتلایان تاکنون سه نفر فوت کرده‌اند.

کدام شهرها و استان‌ها درگیر این بیماری هستند؟

بنا بر اعلام مدیر برنامه مدیریت بیماری‌های منتقل‌شده از آئدس مهاجم در وزارت بهداشت و درمان، تقریباً تمامی مناطق استان گیلان به پشه آئدس آلوده است. همچنین استان سیستان و بلوچستان بیشتر در بخش جنوبی استان یعنی مناطقی مانند چابهار و کنارک، استان هرمزگان تقریباً در تمامی مناطق و استان بوشهر شهرستان‌های کنگان و عسلویه آلوده به پشه آئدس هستند.

عبدالرضا میراولیایی می‌گوید: «مناطق شمالی کشور به پشه آئدس «البوپیکتوس» آلوده است که یک گونه از آئدس مهاجم است. مناطق جنوبی کشور به آئدس «اجیپتی» آلوده است که این نوع آئدس نیز مهاجم است. در واقع دو نوع آئدس مهاجم داریم؛ یعنی پشه آئدس که بومی کشور ما نیست و از جای دیگری آمده است و آئدسی که در اکثر مناطق کشور ما وجود دارد که مهاجم نیست و آئدسی است که بیماری را منتقل نکرده و نمی‌تواند ویروس را حمل کند و صرفاً یک گزش دارد که مشکلی برای انسان ایجاد نمی‌کند.»

او درباره این بیماری توضیح می‌دهد: «به بیماری دانگ تب استخوان‌شکن نیز گفته می‌شود. یک بیماری است با تب ناگهانی بیش از ۳۸ درجه که با سردرد، بدن‌درد و درد پشت چشم همراه است. همچنین بیمار می‌تواند علائمی مانند تهوع، استفراغ و دل‌درد داشته باشد، حتی می‌تواند یکسری ضایعات پوستی شبیه به سرخک در بدن بیمار ایجاد کند. چنانچه بیماری طولانی شود و شدید باشد، بیمار به دلیل اینکه افت پلاکت پیدا می‌کند دچار خونریزی‌های مخاطی می‌شود. بیماری دانگ در ۷۰ الی ۸۰ درصد موارد ابتلا معمولاً کم‌علامت است و علائمی شبیه سرماخوردگی و کرونا دارد.»

«تب دنگی» درمان مشخصی ندارد

بهروز ترابی، ویروس‌شناس، می‌گوید: «متاسفانه تب دنگی درمان مشخصی ندارد و بیش از هر چیز باید تمرکز بر پیشگیری از این بیماری باشد. پشه آئدس که عامل انتقال این بیماری است معمولاً در بین گیاهان خودرو، ساختمان‌های متروکه، در گرما و رطوبت بالا زندگی می‌کند و در چاله‌های آب و ظروف زیرگلدانی که دارای آب راکد هستند تخم‌گذاری می‌کند.»

او اضافه می‌کند: «متاسفانه درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و نشانه‌های آن هم مانند ابتلا به سرماخوردگی اما با دمای تب بالا و دردهای شدید استخوانی همراه است. به همین دلیل بیش از هر چیز باید بر پیشگیری از ابتلا به آن تمرکز داشته باشیم. برای پیشگیری از انتقال بیماری لازم است محیط رشد پشه‌ها ناامن و شرایط زیست و تخم‌گذاری آنها از بین برود. همچنین استفاده از لباس‌های بلند و رنگ روشن، استفاده از توری برای پنجره‌ها و درها و استفاده از اسپری‌های دورکننده حشرات در کاهش انتقال بیماری کمک‌کننده است.»

مرگ‌ومیر در تب دنگی، ۲.۵ درصد

ترابی در مورد میزان خطرناک بودن این بیماری و احتمال مرگ‌ومیر آن می‌گوید: «مساله مهمی که باید در نظر گرفت این است که بیماری «تب دنگی» علائم خاصی ندارد و چون با تب و علائمی مانند سرماخوردگی همراه است ممکن است درست تشخیص داده نشود. اما به هر حال در موارد بسیار کمی ممکن است بیمار شدیداً بدحال شود و نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه پیدا کند.»

او ادامه می‌دهد: «میزان مرگ‌ومیر بیماری دانگ نیز حدود ۲.۵ درصد است. این میزان مرگ‌ومیر نیز ارتباط بسیاری به این دارد که بیمار چه زمانی بعد از ابتلا به مرکز درمانی مراجعه کند و همچنین اقدامات درمانی برای او به چه شکلی انجام شود. میزان مرگ‌ومیر بیماری دانگ زیاد نیست و اگر این اتفاق رخ بدهد عامل آن خونریزی داخلی بیمار است. اما از آنجا که ماهیت پشه آئدس به این شکل است که می‌تواند افراد زیادی را نیش بزند و به این بیماری مبتلا کند ممکن است در یک بازه زمانی تعداد زیادی از افراد را به این بیماری مبتلا کند. افزایش ابتلا هم می‌تواند به افزایش آسیب‌های بیشتر بینجامد.»

فرد مبتلا به تب دنگی خیلی سریع باید قرنطینه شود

ترابی در پایان با اشاره به اینکه تب دنگی بیماری شناخته‌شده‌ای است که در بیش از ۱۴۰ کشور به آن آلوده هستند توضیح می‌دهد: «فرد مبتلا به تب دنگی خیلی سریع باید قرنطینه شود که در معرض گزش مجدد پشه قرار نگیرد تا عامل انتقال بیماری به فرد دیگری باشد. همچنین علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت‌درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.»

منبع: خبرآنلاین

694926