سعید جلیلی در دانشگاه تهران:

شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست

سعید جلیلی عصر امروز - دوشنبه - در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست. شعار باید عصاره و خلاصه رویکرد و برنامه نامزد برای کشور باشد. وقتی از یک جهان فرصت صحبت می کنیم، از مجموعه ای از نیروی انسانی متخصص صحبت می کنیم که آماده جهش برای ایران هستند.
تصویر شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید جلیلی عصر امروز - دوشنبه - در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: شعار من به‌خاطر ادبیاتش و جملات قشنگ نیست. شعار باید عصاره و خلاصه رویکرد و برنامه نامزد برای کشور باشد. وقتی از یک جهان فرصت صحبت می کنیم، از مجموعه ای از نیروی انسانی متخصص صحبت می کنیم که آماده جهش برای ایران هستند.

وی ادامه داد: امروز تعارف نداریم و در مرحله یک انتخاب برای ۴ سال آینده کشور قرار داریم.

جلیلی ادامه داد: رویکرد و منابع کشور در این انتخاب جهت می یابد. یک رویکرد این است که ما باید تلاش کنیم، حرکت جدی انجام دهیم، فرصت ها را بشناسیم، در تزار انقلاب اسلامی حرکت کرده و به قله نگاه کرده و جهش کنیم. یک نگاه این است که به اندک بهانه بگوییم اف ای تی اف و برجام نشد، واکسن وارد نشد. سال ۹۲ گفتند رای بدهید تا هم اقتصاد بچرخد و هم سانتریفیوژ بچرخد. آنها تعهدات خود را اجرا کردند، بیشتر هم اجرا کردند اما طرف مقابل خارج شد و تحریم ها دو برابر شد و خودشان هم تحریم شدند. رشد اقتصادی کشور صفر و منفی شد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: گفتند تا برجام و اف ای تی اف درست نشود، واکسن وارد نمی شود. آنها کشور را گروگان گرفتند. در بهمن ۹۷ نامه نوشتند اگر فلان موضوع امضا نشود، حقوق اسفند را هم نمی توانیم پرداخت کنیم. آن موضوع امضاء نشد و الان تیر ۱۰۴۳ است.

جلیلی با بیان اینکه در هوش مصنوعی اگر به موقع عمل نکنیم، ۴۰ سال عقب می افتیم، تصریح کرد: کسانی که در فناوری مثل فناوری هسته ای پیشرفت کردند، دیوار کشیده و انحصار ایجاد کردند؛ الان هم همین‌گونه است.

جلیلی خاطرنشان کرد: امروز در یک انتخاب جدی هستیم. بعد هشت سال که دیدند راهشان جواب نمی دهد، دوباره همان نسخه را ارائه کرده اند، باید مسیر درست تبیین شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از عوامل موثر بر سلامت خارج از نظام سلامت هستند، گفت: سالی حدود ۲۰ هزار تلفات جاده ای داریم. حل این مساله فقط در اختیار وزارت بهداشت نیست. بیماری، نبود امنیت شغلی و استرس ها بر سلامت جامعه موثر است. رئیس جمهور باید بداند هر بخشی در نظام سلامت چه وظیقه ای دارد. باید سایر دستگاه ها به کمک وزارت بهداشت بیایند. سلامت مردم باید با همکاری همه دستگاه ها تامین شود و رئیس جمهور باید در این زمینه برنامه داشته باشد. نباید در این زمینه نگاه تک بعدی داشت. اگر سرمایه خوب داشته باشید اما مدیریت نداشته باشید یا از نیروی انسانی خوب استفاده نشود، سرمایه از بین می رود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: امروز فناوری هایی داریم که می تواند کارهای ما را تسریع و تسهیل کند. سایبر و فضای مجازی فرصت خوبی برای ارائه خدمات دارد و باید از این فرصت استفاده حداکثری کرد.

وی خاطرنشان کرد: یک رویکرد برای اداره کشور این است که چون فلان توافق نشد، نمی شود کار کرد، در حالی که ما وقت زیادی نداریم. سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ رشد اقتصادی یا صفر بوده یا منفی و متوسط آن هفت دهم درصد بوده است که باید الان جبران شود؛ جهش کشور یک ضرورت است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: مردم هستند که انتخاب نهایی را انجام می دهند و ما مردم سالاری خود را به رخ جهان می کشیم، اما همین مردم فردای روز انتخابات نباید کنار گذاشته شوند بلکه باید به هر ایرانی متناسب با استعدادش، نقشی برای جهش کشور سپرد.

وی با اشاره به اهمیت امنیت شغلی کارکنان بخش سلامت، افزود: باید واسطه ها حذف شوند، در حالیکه با استفاده از فناوری ها می توان شرکت های واسطه را حذف کرد و پول را به جای این شرکت ها به خود کارکنان، کارمندان و کارگران داد.

جلیلی گفت: وقتی درباره پرداخت حقوق اقشار مختلف از جمله کارگران یا پرستاران در زمان تهیه برنامه هفتم توسعه صحبت می کردیم، عده ای می گویند بودجه آن را از کجا بیاریم؟ اگر جلوی رانت ها و حیف و میل ها گرفته شود، این منابع تامین خواهد شد. بین ۲ تا ۴ درصد تولید نفت و گاز در کشور پرتی دارد که ۶_۷ میلیارد دلار در سال می شود. با پیگیری دولت سیزدهم، حل این مساله در برنامه هفتم توسعه آمد تا در ۵ سال، حداقل ۳۰ میلیارد دلار به منابع کشور افزوده شود.

وی در پایان گفت: رئیس جمهور باید بر برنامه اداره کشور اشراف داشته باشد چون ممکن است کسی جلو این برنامه مقاومت کند و ممکن است منافع عده ای به خطر بیفتد. فکر می کنید این مبلغی که اشاره کردم، به جیب چه کسی می رود؟ به جیب اجنه می رود؟ مثلا می گویند امروز ۶۰ میلیون لیتر بنزین کشف شد. مگر یک باک و دو باک است؟ این از کجا می آید؟ اگر با فساد مقابله کنید و از منابع کشور مراقبت کنید، شرمنده کارگران، کشاورزان، پرستاران و سایر اقشار نمی شوید. انضباط مالی از همین جهت اهمیت دارد.

منبع: ایسنا

694910