روز سوم محرم متعلق به کیست و چرا؟

روز سوم محرم هم همانند تمامی روزهای دیگر محرم دارای داستانی عرفانی و متفاوت است، داستان روز سوم محرم را در این مطلب برایتان آماده کرده ایم.
تصویر روز سوم محرم متعلق به کیست و چرا؟

به گزارش سایت خبری پرسون، دوباره بوی محرم بـه مشام می‌رسد و پرچم های‌‌ مشکی بر در و دیوار شهر خودنمایی می کنند، نام حسین ورد زبان ها می شود و قصه اش همه جا نقل میگردد، قصه ای پرغصه، قصه ی عاشورا، روزی که امام با هفتاد و دو تن از یاران باوفایش قیام کرد و اینک سال هاست عزادارانش سوگوارند و یادش زنده تر از همیشه اسـت. شیعیان هر روز شب محرم را به دلیل اهمیت واقعی کربلا و جایگاه مهم شهدا به یکی از شهیدان دشت کربلا اختصاص داده به عزاداری می‌پردازند. در این بخش به شما خواهیم گفت که شب سوم محرم به نام چه کسی است و چرا اینگونه نامگذاری شده است.

روز سوم محرم به نام چه کسی است؟

روز سوم محرم به یاد حضرت رقیه نامگذاری شده و بسیاری از شیعیان شب و روز سوم محرم را به روضه رقیه اختصاص می دهند. نوحه‌ها و اشعار زیادی در رثای حضرت رقیه دختر سه ساله امام حسین (ع) سروده شده که مداحان و نوحه خوانان در شب سوم محرم این اشعار و معمولا عباراتی را که شیخ عباس قمی در نَفَس المَهْموم از زبان او خطاب به پدرش نقل کرده در سوگش می‌خوانند.

محرم

چرا سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه (س) نامگذاری شده است؟

روز سوم ماه محرم به نام حضرت رقیه (س) دختر خردسال سه ساله حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نامگذاری شده است که در روز عاشورا در کربلا حضور داشت و شاهد آن مصیبت‌های عظیم بود. گرچه حضرت رقیه (س) دختر امام حسین (ع) در روز سوم یا پنجم صفر سال 61 هجری قمری در سفر اهل بیت به شهر شام از دنیا رفتند اما سوم ماه محرم به نام ایشان نامگذاری شده است که در عزاداری های محرم مظلومیت طفل سه ساله امام حسین(ع) که در اسارت و با دیدن سر مبارک پدرش به شهادت رسیدند، فراموش نشود.

ماجرای شهادت رقیه دختر امام حسین(ع)

رقیه فرزند امام حسین(ع) امام سوم شیعیان بعد از شهادت پدر به اسارت گرفته شد و همراه اسیران کربلا در شام بوده است. او شبی پدر را در خواب دید هنگامی که از خواب بیدار شد، بسیار گریه و بی‌تابی می‌کرد و پدرش را می‌خواست. یزید با شنیدن صدای گریه او، دستور داد سر امام حسین را نزد او ببرند. این دختر با دیدن این منظره ناراحتی‌اش بیشتر شد و به سبب همین ناراحتی درگذشت. (طبری، کامل بهائی، 1383ش، ص523.)

منبع: نمناک

694889