با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی انجام شد:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای مرمت و احیای بازار تاریخی اراک

تفاهم نامه همکاری مشترکی بین استانداری مرکزی، فرمانداری اراک، شهرداری و شورای شهر اراک، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و هیات امنا و خیرین بازار تاریخی اراک در راستای حفاظت، مرمت و احیا بازار اراک امضا شد.
تصویر انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک برای مرمت و احیای بازار تاریخی اراک

به گزارش سایت خبری پرسون، فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی، یازدهم تیرماه در مراسم انعقاد این تفاهم نامه که با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی انجام شد، اظهار کرد: دولت سیزدهم به تقدیر الهی سه ساله پایان یافت بدون آنکه فرصت بهره مندی از ثمرات خودش را داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت‌های متعدد دولت سیزدهم در استان مرکزی افزود: نهضت اتمام پروژه‌های نیمه تمام و قدیمی و نهضت احیای طرح‌ها و صنایع راکد و تعطیل در استان مرکزی در دولت سیزدهم شکل گرفت.

وی با بیان اینکه نهضت احیای اعتماد و امید مردم، مهم‌ترین پروژه دولت سیزدهم بوده است، گفت: امید و اعتماد مردم به دلیل تعطیلی ۱۰ ساله کشور و اعتماد به دشمن، بسیار آسیب دیده است که نتیجه‌اش را در انتخابات اخیر می‌بینیم.

مخاص الائمه با تاکید بر احیای نمادهای هویتی و میراثی در استان مرکزی تصریح کرد: بازار اراک، سرآمد بازارهای جهان و از مجموعه‌های هویتی شهر و استان مرکزی است. این بازار فقط خشت و سنگ و چوب نیست بلکه ماهیتی معنوی دارد که مولفه هویتی بازار را تشکیل می‌دهد. هویت در یک جامعه مثل شخصیت برای افراد است که وجود و شاکله معنوی را شکل می‌دهد. این شاکله معنوی به مراتب از شاکله فیزیکی مهم‌تر است.

وی با بیان اینکه موضوع احیای بازار اراک، سالیان سال مورد غفلت قرار گرفته بود گفت: امروز، روزی تاریخی برای بازار تاریخی اراک است و تعاملی که بین ارگان‌های مختلف استان در این راستا شکل گرفته بی‌نظیر است و تعهدات مختلفی بر عهده اجزای شورای راهبردی و راهبری بازار طی پنج سال آینده گذاشته شده است.

مخلص الائمه با بیان اینکه شهرداری اراک بسیار خوب به میدان آمده است گفت: در گذشته به دلیل تسلط مدیران غیر بومی در شهر و استان، چندین نسل از این بازار غفلت شد و بایستی مجددا هویت را به بازار برگردانیم.

استاندار مرکزی افزود: ارگان‌ها به تعهدات خود پایبند باشند و هیات مدیره بازار مطالبات و نظارت خود را داشته باشد. مردم باید پیشاپیش دولت حرکت کنند چراکه گام‌های کوچک دولت با گام‌های بلند مردم می‌تواند تاثیرات زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به انتخابات نیز تصریح کرد: مردم با انتخابی درست و با بصیرت، مسیر حرکت پیشرفت و تداوم خدمت را در کشور فراهم کنند.

محمود مرادی نراقی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز با بیان اینکه امیدواریم به زودی جشن ثبت جهانی بازار را برگزار کنیم گفت: یکی از سیاست‌هایی که باید پیگیری کنیم، استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای حفاظت و مرمت آثار تاریخی است.

مرادی با اشاره به افتتاح دفتر مجمع خیرین میراث فرهنگی در استان مرکزی در روز جاری افزود: امیدواریم با این اقدام بتوانیم زمینه ورود خیرین را در بحث مرمت و احیا آثار تاریخی فراهم ‌کنیم. مثال این موضوع مرمت خانه تاریخی محسنی‌ها توسط بنیاد فرهنگی و خیریه محسنی است که امیدواریم امثال این مورد را به دیگر شهرهای استان نیز تعمیم ‌دهیم.

وی با بیان اینکه باید پای گردشگر را به استان مرکزی باز کنیم تصریح کرد: ما از لحاظ تعداد آتشکده‌، دومین استان در کشور هستیم و اولین سایت باستان شناسی ایران، در زمان ناصرالدین شاه در این استان تشکیل شده است که نشان از اهمیت باستانی و میراث فرهنگی استان مرکزی می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: امروز کسبه و بزرگان بازار اراک پیشگام مرمت و احیا بازار شده‌اند و نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان برای این مهم تعهد داده‌اند.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری اراک نگاه خوبی به مباحث فرهنگی شهر دارند ،گفت: امیدواریم این بازار به زودی به بهترین شکل مرمت شده و صنایع دستی و میراث فرهنگی در بهترین حالت خود در بازار نمایان شوند.

داود قربانی، رئیس شورای شهر اراک نیز اظهار کرد: اتفاق خوب و مبارکی در رابطه با بازار تاریخی شهر اراک رقم خورده که به دلیل همدلی و انسجام تمامی ارگان‌های شهری و استانی و مردم این شهر است.

وی با بیان اینکه بازار تاریخی اراک، شناسنامه شهر اراک است، اضافه کرد: شهرداری به صورت ویژه پای کار آمده و قرار بر این است یک کار بزرگ اتفاق بیفتد. تزلزلی نباید در این مورد ایجاد شود و انتظار می‌رود این انسجام و وحدت حفظ شود. دستگاه قضایی نیز در این مورد بسیار همراه ما بودند.

قربانی با اشاره به انتخابات اظهار کرد: یک اتفاق مهم نه تنها برای ایران بلکه برای جامعه اسلامی در این انتخابات رقم خواهد کرد. با حفظ انسجام و با درایت و بصیرت بایستی اقدام به هنگام و به اندازه کنیم و مسیری که شهید رئیسی برای ایران و جامعه اسلامی رقم زدند را ادامه دهیم.

رئیس شورای شهر اراک افزود: با وحدت و انسجامی که در انتخابات پیش رو داریم می‌توانیم یک برگ زرین دیگر به کتاب قطور انقلاب اسلامی اضافه کنیم تا راه خدمت حداکثری شهید جمهور مستمر باشد.

گفتنی است، همچنین با حضور قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دفتر انجمن خیرین میراث فرهنگی استان مرکزی در اراک افتتاح شد.

وی در سفر نیم روزه خود به استان مرکزی از خانه تاریخی‌ ثبتی محسنی در شهر اراک نیز بازدید کرد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان، برنامه مرمت حفاظتی و استحکام بخشی این خانه تاریخی با استفاده از اقدامات نوین استحکام بخشی و نجات بخشی مجموعه که توسط مهندسین مشاور عمارت خورشید تهیه و تصویب شده در حال انجام است و تمامی اقدامات مطابق با استانداردهای مرمتی در این مرمت مد نظر قرار دارد.

مرادی افزود: فاز اول پروژه مرمتی خانه محسنی بر اساس تفاهم‌نامه با بنیاد خیریه محسنی و نظارت عالیه این اداره کل آغاز شده است.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه خانه تاریخی محسنی بزرگترین خانه تاریخی استان است، گفت: این اثر تاریخی دارای یک حیاط اصلی و ۵ حیاط اختصاصی است که با بهره گیری از روش معماری ایرانی احداث شده و دارای تزئینات عمده آجرکاری،، کاشیکاری، گچ‌بری و .... است و در حال حاضر نزدیک به پنج هزار متر مربع از این بنا باقی مانده است.

منبع: ایسنا

694862