کیلویی بخر، دانه‌ای بفروش!

سود ۵۰ درصدی در بازار کتاب‌های دسته دوم

میانگین قیمت کتاب در خردادماه امسال، بیش‌ از ۱۵۵ هزار تومان اعلام شد؛ در حالی که از زمان آغاز روند صعودی قیمت کتاب، بازار کتب دسته دوم داغ شد و این روزها شاهد خرید قسطی کتاب هم هستیم!
تصویر سود ۵۰ درصدی در بازار کتاب‌های دسته دوم

به گزارش سایت خبری پرسون، در خردادماه امسال با کاهش ۲ میلیون نسخه‌ای در کل شمارگان روبه‌رو هستیم. در سال ۱۴۰۳ شمارگان کل نزدیک به ۵ میلیون نسخه رسید، اما در سال گذشته در همین بازه مشابه ۷ میلیون و ۱۵۱ هزار نسخه بوده است. البته در تعداد عناوین تولید شده هم این روند نزولی را تجربه کرده‌ایم و از ۷ هزار عنوان به ۶ هزار عنوان در ماه گذشته رسیده‌ایم. با توجه به گزارش ارائه شده از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران نیز قیمت میانگین کتاب در خرداد ۱۴۰۳ بیش‌ از ۱۵۵ هزار تومان اعلام شده است. این عدد میانگین قیمت‌های درج شده روی کتب تولیدی است و قیمت تولید هر برگ نیز به ۸۰۰ تومان رسیده، اما در سال گذشته این اعداد به ترتیب ۱۱۰ هزار تومان و ۵۷۶ تومان بود. افزایش قیمت‌ کتاب در سال‌های بعد از همه گیری‌ کرونا بازار فروشندگان کتب به اصطلاح دسته دوم را داغ کرده است؛ به طوری که تفاوت قیمت برای خریدار نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد است. به طور مثال، قیمت روز کتاب «المراجعات» از نشر بین‌الملل ۲۷۰ هزار تومان است که با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

خرید و فروش کتب دسته دوم بیش‌تر در حوزه‌های آثار مرجع دینی، تاریخی و ... صورت می‌گیرد و حوزه ادبیات و رمان کم‌ترین مخاطب را دارد، اما بی‌مخاطب هم نیست. حتی در همین شهر تهران نیز کتابفروشی‌هایی با همین روند افتتاح شده است که آثار قدیمی را به فروش می‌رسانند. حتی برخی از کتابفروشی‌ها مثل کتابفروشی «امید» در یکی از محله‌های جنوب غربی تهران به فروش آثار برتر حوزه ادبیات، سیاست و تاریخ می‌پردازد؛ با این تفاوت که این آثار را با قیمت روز به فروش می‌رساند. این در حالی است که اغلب صاحبان این کسب و کار کتاب‌هایشان را کیلویی می‌خرند که این روند، حاشیه سود بالایی را هم برای فروشنده به همراه دارد. اگر به طور میانگین به ازای هر یک کیلو ۱۰ هزار تومان بپردازند و متوسط وزن هر کتاب هم ۳۵۰ گرم باشد فرد خریدار با هر ۱۰ هزار تومان نزدیک به ۳ جلد را می تواند خریداری کند و با ۳۰ تا ۵۰ درصد تحفیف نسبت به قیمت روز به فروش برساند و نزدیک به ۵۰ تا ۷۰ درصد هم سود کند. البته بخش زیادی از این فروشندگان در فضای مجازی هستند و مالیات و اجاره ملک را هم ندارند.

حال کتاب‌هایی تازه به چاپ رسیده حالا با حاشیه سود ۲۵ درصدی به کتابفروشی‌ می‌رسد. البته این عدد سود خالص برای کتابفروش نیست! نکته دیگر اینکه برخی از ناشران نیز آثار خود را با حاشیه سود پائین عرضه می‌کنند که به نوعی انحصار در توزیع محصولات است. روند صعودی قیمت کتاب برخی از سکوها را به فروش قسطی کتاب جهت داده است. طوری که شما به اندازه اعتبار کسب کرده در ۴ قسط هزینه را پرداخت می‌کنید؛ اما همچنان بازار کتاب‌های دسته دوم داغ‌تر از خرید کتاب‌های قسطی است.

منبع: فارس

694768