5 ایده برای خرید کتاب های نایاب

برخی کتابها ممکن است به دلایل مختلف در بازار کتاب نایاب شوند. مهم ترین دلایلی که باعث نایاب شدن یک کتاب می شود عبارتند از تعداد دفعات چاپ کتاب، تعلق به یک سری خاص، نیاز کتابخوان ها و افزایش تقاضا برای خرید.
تصویر 5 ایده برای خرید کتاب های نایاب

به گزارش سایت خبری پرسون، اگر اهل خرید کتاب دست دوم باشید حتما برایتان پیش آمده که مدت ها به دنبال خرید یک عنوان خاص باشید. در این مقاله قصد داریم روش هایی را بررسی کنیم که بتوانید به وسیله آنها کتاب های کمیاب یا نایاب مد نظرتان را تهیه کنید. باید بدانید همیشه ممکن است یک روش خاص برای خرید کتاب نایاب پاسخگو نباشد و مجبور شوید راههای مختلفی برای آن امتحان کنید. هرچه چرخه خرید و فروش کتاب دست دوم پر رونق باشد کتاب ها بیشتر در بازار کتاب موجود خواهند شد. احتمالا با آگهی های خریدار کتاب دست دوم در خیابان انقلاب مواجه شده اید. این کار باعث رونق کتابفروشی ها و افزایش کتب موجود در بازار می شود. در زیر به 5 روش اشاره میکنیم:

1. وبسایتهای اینترنتی:

امروزه استفاده از فضای مجازی در خرید و فروش کتاب به شدت رشد داشته است. دلایلی همچون صرفه جویی در وقت، مقایسه قیمتها و راحتی در خرید باعث شده کتابخوان ها تمایل زیادی به خرید اینترنتی داشته باشند. البته برخلاف تعدد بالای وبسایت های فروش کتاب نو، در زمینه خرید کتاب دست دوم وبسایتهای زیادی فعالیت ندارند. مهم ترین وبسایتها که احتمالا با یک سرچ ساده می توانید آنها را بیابید کتابلازم و کتاب رومی است. مهم ترین مزیت این وبسایتها دسته بندی آنهاست که باعث می شود به شدت در وقت و انرژی شما ذخیره شود. بخش مجزای کتب نایاب در این وبسایتها باعث شده به راحتی بتوانید به بخش کتابهای نایاب دسترسی داشته باشید. ضمن اینکه حتی اگر کتابهای مد نظرتان در این وبسایتها ناموجود باشد بخشی با عنوان درخواست موجودی دارند که پس از موجود شدن کتابها شما را از طریق پیامک مطلع می کنند. البته استفاده از این فرآیند فقط زمانی به کارتان می آید که عجله ای برای تهیه کتاب دست دوم نایاب نداشته باشید.

کتاب دست دوم

2. مراجعه به کتاب یاب ها

برخی از کتابفروشی ها اقدام به تهیه کتاب می کنند. البته افرادی هم هستند (مخصوصا در میدان انقلاب) که شاید کتابفروشی مستقلی هم ندارند ولی با توجه به آشنایی با کتابفروشی های متعدد کار تهیه کتاب هم انجام می دهند. معمولا این افراد علاوه بر هزینه کتاب، هزینه ای هم بابت زحمت پیدا کردن آن کتاب دریافت می کنند. البته اگر مشتری کتابفروشی دست دومی هستید از او بخواهید از همکاران کتابفروش هم برایتان استعلام موجودی بگیرد.

3.مراجعه حضوری به کتابفروشی های دست دوم:

مهم ترین مرکز خرید و فروش کتاب دست دوم در ایران، میدان انقلاب تهران است. بعید است به دنبال یک کتاب خاص باشید و آن را در خیابان انقلاب پیدا نکنید. در میدان انقلاب اغلب کتابفروشی های دست دوم را داخل چند پاساژ می توانید پیدا کنید. انتظار تهیه کتاب های خاص از دست فروش ها نداشته باشید هرچند تعداد کمی از دست فروش های انقلاب جزو کتاب بازهای حرفه ای هستند ولی عمدتا دست فروشها کتاب های چاپ افست و کتاب های ممنوعه و معروف را بصورت چاپ دیجیتال می فروشند یا حراجی کتاب دارند. 5 پاساژ معروف در میدان انقلاب وجود دارد.

الف) پاساژ ایران: بزرگترین مرکز خرید و فروش کتاب دست دوم در ایران است که در سه طبقه و در حد فاصل میدان انقلاب و خیابان جمالزاده جنوبی است (معروف به کوچه چتر) بجز چند مغازه همه مغازه ها متعلق به کتابفروشی های دست دوم است.

ب) پاساژ صفوی: یکی از قدیمیترین و مهم ترین مراکز خرید و فروش کتاب دست دوم در ایران در سه طبقه و حدودا 200 متر بالاتر از میدان انقلاب در خیابان کارگر شمالی. اگر بدنبال قیمتهای مناسبتر باشیدمی توانید به طبقات بالاتر هم سری بزنید.

ج) پاساژ فروزنده: که در حد فاصل خیابان انقلاب و چهارراه ولیعصر واقع شده و برخی از کتابفروشی های دست دوم در اینجا مستقر هستند.

د) پاساژ نادر: که در خیابان کارگر جنوبی واقع شده و در طبقه زیر زمین آن همگی کتابفروشی دست دوم هستند.

ه) پاساژ کوثر: که در تقاطع کارگر جنوبی و ژاندارمری واقع شده و در طبقه اول چند کتابفروشی دست دوم قرار دارد.

کتاب دست دوم

4.شبکه های اجتماعی از جمله اینستا و هشتگ

امروزه اغلب کتابفروشی ها در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام فعالیت دارند. معمولا بدلیل محدودیت های شبکه های اجتماعی و محدودیت زمانی، کتابفروش ها سعی می کنند بهترین و نایاب ترین عناوینشان را در این شبکه ها به نمایش بگذارند و از آنها به مثابه یک ویترین برای خود استفاده می کنند. پس احتمالا با دنبال کردن صفحات کتابفروشی می توانید کتاب های نایاب مد نظرتان را پیدا کنید. اما اینستاگرام در زمینه فروش اینترنتی کتاب بسیار فعالتر است و امکان جستجو از طریق هشتگ در اینستاگرام یکی از بهترین روش های یافتن کتاب دست دوم مد نظرتان است. کافی است در قسمت سرچ اینستاگرام نام کتاب را بصورت هشتگ جستجو کنید و از کتابفروشی هایی که کتاب را در صفحه خود دارند در این مورد سوال کنید. مثلا به دنبال خرید کتاب همسایه ها از احمد محمود یا خرید دیوان ایرج میرزا هستید. می توانید به این شکل در اینستاگرام آن را جستجو کنید: #دیوان_ایرج_میرزا

5. وبسایتهای واسط

استفاده از وبسایت هایی نظیر دیوار، شیپور و ایسام که افراد می توانند رأسا در آنها اقدام به آگهی کنند هم یکی دیگر از راهکارهای تهیه کتاب نایاب است. البته معمولا بدلیل محدودیت تعداد کتابها و عدم اطلاع درست افراد از قیمت کتابها، این روش در درجه اهمیت پایینتری نسبت به سایر روشها قرار دارد. البته عمده آگهی ها در این وبسایتها هم توسط کتابفروش ها انجام می شود.

منبع: سایت کتاب رومی

680721