تلاش آمریکا و اروپا برای جلوگیری جنگی گسترده‌

آمریکا و میانجیان عرب و اروپایی در تلاشند حملات مرزی میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله به جنگ گسترده‌تری در منطقه تبدیل نشود؛ مسأله‌ای که مدت‌هاست غرب را به دلیل قدرت حزب‌الله نگران کرده است.

تصویر تلاش آمریکا و اروپا برای جلوگیری جنگی گسترده‌

به گزارش سایت خبری پرسون، هنوز چشم‌اندازی برای آتش‌بس جنگ غزه – جنگی که رژیم صهیونیستی بی‌رحمانه علیه غزه ادامه می‌دهد – وجود ندارد؛ آتش‌بسی که می‌تواند حملات میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله را نیز آرام کند.

نشریه پالتیکو به نقل از دیپلمات‌های سابق و کنونی می‌نویسد: «همزمان با مذاکرات متوقف‌شده، دیپلمات‌های آمریکایی، اروپایی و دیگر مقامات ضمن آنکه حزب‌الله را قوی‌تر از حماس می‌بینند، هشدارهایی را درخصوص گسترش حملات می‌دهند.»

ظاهرا در هر ۲ طرف مرز لبنان، میزان حملات این هفته ثابت مانده است، اما حملات روزانه همچنان منطقه مرزی مذکور را هدف قرار می‌دهد و باعث شده آمریکا جهت جلوگیری از یک درگیری احتمالی گسترده‌تر، کشتی تهاجمی آبی خاکی نیروی دریایی‌اش را به نزدیکی لبنان در شرق مدیترانه اعزام کند.

«جرالد فایرشتاین» دیپلمات ارشد سابق ایالات متحده در غرب آسیا می‌گوید: «ظاهرا اسرائیلی‌ها همچنان خود را آماده نوعی درگیری می‌کنند؛ یک درگیری در ابعاد کاملا متفاوت. هم‌چنین اگر به نظر برسد هرگونه حمله اسرائیل به لبنان به طور قابل‌توجهی به سمت جنوب کشیده شود، در این صورت ایالات متحده مداخله خواهد کرد و فکر نمی‌کنم گزینه جایگزین دیگری بجز این داشته باشد.»

حزب‌الله لبنان در اقدامی تنبیهی و در راستای حمایت از فلسطینیان، سنگین‌ترین حملات را علیه ارتش رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد و تاکنون خسارات بسیاری را به نیروهای ارتش این رژیم وارد کرده است.

«مارتین گریفیث» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه این جنگ احتمالی گسترده‌تر را «آخرالزمانی» توصیف می‌کند و در عین حال معتقد است هر ۲ طرف قدرت لازم جهت ایجاد خسارت‌های سنگین را دارند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز در دیدار اخیرش با «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: «جنگ دیگری میان اسرائیل و حزب‌الله می‌تواند به راحتی به جنگ منطقه‌ای بدل شود که پیامدهای افتضاحی برای خاورمیانه به‌دنبال دارد.»

برخی تحلیلگران اذعان می‌کنند که حزب‌الله قدرتمندتر از جنبش حماس بوده و همین نکته به نگرانی و دغدغه اصلی غرب بدل شده است. اروپایی‌ها هم از طرفی نگران پیامدهای بی‌ثبات‌کننده احتمالی چنین جنگی بر مسئله پناهجویان به این قاره هستند.

این اولین باری نیست که چنین هشداری به رژیم صهیونیستی داده می‌شود و پیشتر فارن پالسی در گزارشی بلند بالا خاطرنشان کرده بود «اسرائیل باید بداند که حزب‌الله مجهزتر از حماس است.»

«چارلز کیو براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز می‌گوید: «درحالیکه ایالات متحده در ماه آوریل به اسرائیل در انهدام موشک و پهپادها کمک کرد، اما آمریکا احتمالا به دفاع اسرائیل در برابر هرگونه حملات مرزی با حزب‌الله کمک نخواهد کرد زیرا دفع موشک‌های کوتاه‌بردی که حزب‌الله معمولا در سراسر مرز شلیک می‌کند، سخت‌تر است.»

نشریه پالتیکو می‌نویسد: آموس هوکشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید و فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به بیروت و اسرائیل هم هنوز موفق نشده تا هر ۲ طرف را نسبت به کاهش حملات متقاعد کند.

این نشریه هم‌چنین می‌افزاید: «فرانسوی‌ها که روابطی را به عنوان قدرت استعماری سابق لبنان با این کشور دارند، به همراه دیگر کشورهای اروپایی و هم‌چنین عربی از جمله قطر و مصر برای میانجیگری میان اسرائیل و لبنان با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

یک روز پس از آغاز تجاوزات رژیم اشغالگر به نوار غزه از هفتم اکتبر، حزب‌الله لبنان اولین طرف در محور مقاومت بود که با انجام حملاتی به شمال فلسطین اشغالی، رسما به عملیات فلسطینی طوفان‌الاقصی ملحق شد و پس از آن مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت روزانه و تقریبا ۲۴ ساعته صحنه تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی شده است.

«راندا اسلیم» کارشناس ارشد در «موسسه خاورمیانه» می‌گوید: «حتی بدون آتش‌بس، این امید وجود دارد که اگر اسرائیل به حملات خود علیه شهر رفح در جنوب غزه پایان دهد و هیچ حمله بزرگ جدیدی را در این باریکه انجام ندهد، حزب‌الله ممکن است شلیک موشک را کاهش دهد اما بدون آتش‌بس در غزه، هرگونه آرامش موقتی در مرز لبنان و اسرائیل کافی نیست.»

منبع: ایسنا

694721