۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

علیرغم محبوبیت فراوان پیام‌رسان تلگرام در کشور ما، دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث شود استفاده از آن را کنار بگذاریم. در ادامه به این دلایل اشاره خواهیم کرد.
تصویر ۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، قابلیت‌های جذاب و منحصربفرد پیام‌رسان تلگرام مانند امکان همگام‌سازی راحت روی چندین دستگاه، استیکرهای سرگرم‌کننده و چت آسان، این سرویس را به اپلیکیشنی محبوب و پراستفاده، خصوصا در کشورمان ایران، تبدیل کرده است. در این بین اما شاید بد نباشد به بررسی نقاط ضعف این اپلیکیشن پرطرفدار هم بپردازیم تا کاربران بتوانند درباره استفاده یا عدم استفاده از تلگرام تصمیم بهتری بگیرند.

چرا باید استفاده از تلگرام را کنار گذاشت؟

با وجود تمامی مزایای پیام رسان تلگرام در مقایسه با واتساپ یا برخی سرویس های دیگر، استفاده از آن در نقاط مختلف دنیا چندان مرسوم نیست. یکی از دلایل این مساله ایرادات و مشکلات آن است که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی خواهند شد.

چت‌های تلگرام به صورت پیش‌فرض رمزگذاری نشده‌اند

با وجود آن‌که تلگرام همانند واتساپ یا سایر پیام‌رسان‌ها امکان رمزگذاری دوطرفه را برای کاربران فراهم می‌کند، پیام‌های شما همچنان روی سرورهای این برنامه ذخیره خواهند شد. این مساله البته باعث می‌شود از طریق هر دستگاهی بتوانید به تاریخچه چت‌های خود دسترسی پیدا کنید؛ اما از سوی دیگر خطر افشای آن‌ها در صورت بروز حملات سایبری به سرورها را افزایش می‌دهد.

  • ۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

از سوی دیگر، «چت‌های مخفی» در تلگرام نیز تنها به‌صورت دستی قابل آغاز شدن هستند. بنابراین اگر شما یا طرف مقابلتان به هر دلیلی فراموش کنید گزینه Secret Chat را فعال کنید، ارتباط شما با امنیت پایین‌تری انجام خواهد شد.

تلگرام اطلاعات مربوط به لیست مخاطبین شما را جمع آوری می کند

حتما متوجه شده‌اید که تلگرام قادر است ثبت نام کردن مخاطبینتان را از طریق اعلان‌هایی به شما اطلاع دهد. دلیل این مساله آن است که تلگرام به اطلاعات پایه لیست مخاطبین گوشی شما دسترسی داشته و آن‌ها را ذخیره می‌کند.

۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

این اپلیکیشن البته تنها به اسم و فامیل مخاطبین دسترسی دارد؛ اما همین مساله نیز برای یک پیام‌رسان که مدعی توجه ویژه به امنیت کاربران است اصلا قابل قبول نخواهد بود.

بنابراین اگر به امنیت داده‌های گوشی خود اهمیت می‌دهید توصیه می‌کنیم از تلگرام استفاده نکنید.

پشتیبانی تلگرام محدود است

اگر در استفاده از تلگرام با مشکلی روبرو شوید، برای جستجو درباره علت آن یا باید از طریق اپلیکیشن X (توئیتر سابق) که در ایران فیلتر است، با توسعه‌دهندگان این پیام‌رسان ارتباط برقرار کنید و یا با رفتن به قسمت تنظیمات برنامه تلگرام سپس گزینه Ask a Question ، سوالتان را بپرسید.

۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

در این شرایط بهتر است امیدوار باشید که هرگز در استفاده از تلگرام به مشکل برنخورید؛ زیرا پشتیبانی این پیام‌رسان محدود است و تماس یا چت آنی با یکی از کارمندان یا توسعه‌دهندگان تلگرام واقعا سخت است.

این مساله البته آن‌چنان به اعتبار و کارکرد Telegram لطمه وارد نمی‌کند؛ اما همچنان یک نقطه ضعف برای آن به شمار می‌رود.

ممکن است دوستان شما از تلگرام استفاده نکنند

عمده دلیل استفاده نکردن از تلگرام، مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت است. با این حال اگر دوستان شما عضو این برنامه نباشند استفاده از آن چندان فایده‌ای نخواهد داشت.

بد نیست بدانید که بر خلاف کشور ما که بسیاری افراد در آن از تلگرام استفاده می‌کنند، اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و کاربران اغلب نقاط دیگر جهان استفاده از واتساپ، آی‌مسیج یا دیگر پیام‌رسان‌ها را به تلگرام ترجیح می‌دهند. بنابراین احتمال آن که دوستان شما در تلگرام حضور نداشته باشند، بیشتر از پیام‌رسان‌های محبوب دیگری مثل واتساپ است.

علیرغم این مساله، تلگرام حتی به‌عنوان یک اپلیکیشن خبری هم کاربردهای زیادی دارد و می‌توان با پیوستن به برخی از کانال‌های مفید آن تجربه‌های جالبی کسب کرد. اما به‌طور کلی، یک اپلیکیشن «پیام‌رسان» بدون مخاطبینش ارزش چندانی نخواهد داشت.

تبلیغات و هزینه های اشتراک

تلگرام هم مانند بقیه اپلیکیشن هایی که کاربران میلیونی دارند، عمدتا از طریق نمایش تبلیغات کسب درآمد می‌کند.

۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

این اپلیکیشن نمایش تبلیغات را از اواخر سال ۲۰۲۱ شروع کرد. اگرچه این تبلیغات فقط در کانال‌های عمومی بیش از ۱۰۰۰ عضو نمایش داده می‌شوند و امنیت داده‌های کاربران را هم هدف قرار نمی‌دهند؛ اما دیدن آن‌ها در برنامه‌ای که قبلا کاملا رایگان بوده، چندان جالب نیست.

تلگرام همچنین در سال 2022، یک سرویس اشتراک اختیاری به نام Telegram Premium را نیز معرفی کرد که در ازای 5 دلار امکانات جدیدی از قبیل دانلود و آپلود بالاتر، استیکرهای منحصر به فرد، امکان ساختن پوشه‌های مختلف و حذف تبلیغات را به کاربران ارائه می‌دهد.

به عقیده بسیاری افراد، سرویس اشتراکی تلگرام پریمیوم ارزش هزینه پرداختی را نداشته و آن را در رقابت با سایر پیام‌رسان‌های رایگان مثل واتساپ عقب‌تر می‌اندازد.

سایر ایرادات تلگرام

در کنار موارد یاد شده، برخی ایرادات جزیی‌تر پیام‌رسان تلگرام نیز می‌توانند به تجربه شما از کار با این اپلیکیشن لطمه بزنند.

برخی کاربران طراحی بصری این اپلیکیشن را چندان مناسب نمی‌دانند. البته تلگرام از تم‌های سفارشی پشتیبانی کرده و تا حد زیادی این مساله را برطرف می‌کند. با این حال ظاهر پیام‌رسان تلگرام ممکن است برای برخی از ما قابل قبول نباشد.

ثبت نام در تلگرام فقط با شماره تلفن امکان‌پذیر بوده و امکان دسترسی به این پیام‌رسان از طریق آدرس ایمیل یا سایر اطلاعات فردی وجود ندارد. این مساله برای افرادی که معمولا بدون شماره تلفن از پیام‌رسان‌ها استفاده می‌کنند خوشایند نخواهد بود.

تصمیم استفاده از تلگرام به شما بستگی دارد

علیرغم تمامی نکاتی که در این متن اشاره شد، نباید از مزیت‌های فراوان تلگرام مانند سادگی کار، امنیت بالا، تنوع در پلتفرم‌ها، سرعت بالاتر و قابلیت‌های گسترده‌تر در مقایسه با واتساپ غافل شد.

۶ دلیل برای این که همین حالا استفاده از تلگرام را متوقف کنید

بنابراین تصمیم در خصوص استفاده یا عدم استفاده از تلگرام یا هر پیام‌رسان دیگر تنها به خود شما بستگی خواهد داشت.

منبع: گجت نیوز

694608