صحرائی:

نظام آموزش و پرورش، تحت سیطره کنکور در معرض خطر قرار داشت

وزیر آموزش و پرورش از عوامل برگزاری آزمون‌های نهایی تشکر کرد و گفت: تأثیر قطعی ۵۰ درصدی معدل امسال و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی آن برای کنکور سال آینده، نقشی مهم و حیاتی در راهیابی دانش‌آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی آنها دارد.
تصویر نظام آموزش و پرورش، تحت سیطره کنکور در معرض خطر قرار داشت

به گزارش سایت خبری پرسون، در متن پیام رضامراد صحرایی آمده است: با فضل الهی پس از یک دوره تلاش و سخت‌کوشی دانش آموزان و خانواده بزرگ آموزش و پرورش، فرآیند برگزاری آزمون‌های نهایی دوره دوم متوسطه همزمان با عید سعید غدیر خم به پایان رسید.

این رویداد عظیم ملی در سال تحصیلی جاری به شکل بی‌سابقه‌ای با حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز و داوطلب ورود به آموزش عالی در ۱۰۸ عنوان ماده درسی و بیش از ۱۴۷۰۰ حوزه آزمون برگزار شد که با تأثیر قطعی ۵۰ درصدی امسال و تأثیر قطعی ۶۰ درصدی برای سال آینده، نقشی مهم و حیاتی در راهیابی دانش‌آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و آینده تحصیلی و شغلی این دارد.

وی در ادامه آورده است: اهمیت این موضوع از آن حیث است که نتایج تحلیل‌ها و پایش آزمون‌های نهایی سال گذشته، دستاوردهای درخشانی را برای نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم آورده است. نظام آموزش و پرورش کشور سال‌های متمادی تحت سیطره کنکور قرار گرفته و پیوستگی آموزشی آن در معرض خطر قرار داشت؛ به طوری که آموزش رسمی عمومی در دوره‌های تحصیلی، پیوند و ارتباط معناداری با آموزش عالی پیدا نکرده بود. موضوع حذف تدریجی کنکور در دو مجلس، تصویب و برای اجرا به دو دولت ابلاغ شد اما به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار، در هر دو نوبت اجرایی نشد.

اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت مردمی، هویت واقعی را به مدرسه، برنامه درسی، معلم و کتاب‌های درسی برگرداند و سبب شد کیفیت آموزش، شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای معلمان، عدالت آموزشی و تقویت مدارس دولتی، به طور محسوسی به کانون توجه اولیاء، مدیران و رهبران آموزشی کشور تبدیل شود. دستاوردهای مهم اجرای سال گذشته، این اقدام ملی را به یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اقدامات برای اصلاح نظام تعلیم و تربیت در چند دهه اخیر؛ به‌ویژه ایجاد ساختار مناسب سنجش و ارزشیابی عملکرد تعلیم و تربیت رسمی عمومی مبدل کرد که بی‌تردید نقش بی بدیلی در تربیت نسلی فکور، خلاق، دانا و مجهز به مهارت‌های حل مسأله خواهد داشت و نویدبخش آینده‌ای روشن و امیدآفرین برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی بوده که حفظ این شاهراه حیاتی، یک فرصت ارزشمند برای نظام آموزشی کشوربه شمار می‌رود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان نیز نوشته است: وزارت آموزش و پرورش مفتخر است که قدرت تحول آفرینی فوق‌العاده خود را اثبات کرد و نشان داد که علی‌رغم همه مشکلات و تنگناها، از ظرفیت نیروی انسانی متخصص و کافی برای اجرای تحولات اثر بخش برخوردار است. همین جا لازم می‌دانم از تمامی همکاران ارجمندم در سراسر ایران اسلامی که این تحول بزرگ را رقم زدند؛ به‌خصوص مدیران و عوامل زحمتکش حوزه‌های اجرا، تصحیح و معلمان تحول آفرین، از صمیم قلب تشکر و قدردانی کنم.

منبع: ایسنا

694421