رییس سازمان انرژی اتمی:

سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است؛ این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.
تصویر سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است، گفت: این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن سهم برق هسته ای باید مکان یابی می کردیم؛ اولا به دلیل بزرگی این نوع نیروگاهها باید حتما نزدیک سواحل احداث شود تا آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتور در دسترس باشد و ثانیا به لحاظ اقلیمی و زیرساختی باید در مکانی باشد که به شبکه برق کشور متصل شود.

اسلامی از مکان‌یابی پنج ساحل دریایی برای احداث نیروگاه هسته‌ای خبر داد و افزود: در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و ... شرکت‌های مورد نیاز احداث نیروگاه برق هسته‌ای تاسیس و مطالعاتش آغاز و مذاکراتش انجام و زمینهای مورد نیازش خریداری شده است. نیروگاههای کارون در استان خوزستان در همان محلی که قبل از انقلاب عملیات اجرایی انجام شده بود، با استفاده حداکثر از ساخت داخل مجددا در همان محل مورد استفاده قرار گرفته است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور در ادامه با اشاره به سیاست سازمان انرژی اتمی برای احداث نیروگاههای کوچک مقیاس، گفت: وضعیت کار در این نیروگاههای متفاوت است. دنیا نیروگاههای کوچک را به صورت سِری در قالب شرکتهای بزرگ در دست طراحی دارند. ما نیز چند سال است که در این زمینه کار کردیم و از آنجا که در فناوری تولیوم به نتیجه رسیدیم و می توانیم در تولویم و سدیم نیروگاه کوچک داشته باشیم. در حال حاضر ساخت نیروگاه یک مگاواتی را دستورکار داریم تا بعد از عبور از طرح آزمایشی بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم.

منبع: ایسنا

505567