چرا محمد فاضلی از دانشگاه اخراج شد؟

میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه محمد فاضلی مشاور او روز چهارشنبه ۳۰ خرداد برگزار شد، اما با یک جدال و رفتار زشت از سوی فاضلی خاتمه یافت. گزارش تسنیم را بخوانید.
تصویر چرا محمد فاضلی از دانشگاه اخراج شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، زینب امیدی: میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه محمد فاضلی و محمد بهشتی دو مشاور او روز چهارشنبه 30 خرداد برگزار شد، اما با یک جدال پینگ پنگی میان محمد فاضلی و شهاب اسفندیاری یکی از کارشناسان میزگرد خاتمه یافت. نشستی که با حواشی زیادی رو به رو شد و تا امروز همچنان بحث روی مسائل مطرح شده آن ادامه دارد.

ماجرای تنش در میزگرد پزشکیان چه بود؟

حین برگزاری میزگرد، شهاب اسفندیاری یکی از کارشناسان این برنامه در سوالی خطاب به پزشکیان گفت: دکتر فاضلی که کنار شما هستند، عضو هیأت علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بودند، طبق مقررات عضو هیأت علمی عضو پیمانی نه می‌تواند مأمور باشد نه خارج از دانشگاه سمت بگیرد. ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند و طبق گفته رئیس دانشگاه و مدیرگروه دو سال مراجعه و حضور در دانشگاه نداشتند، 8 سال دوره پیمانی‌شان طول کشیده اخراج شدند! چه الم شنگه‌ای در دانشگاه‌ها و رسانه‌ها راه انداختند. 90 هزار عضو هیأت علمی داریم، به خاطر 5 نفر حیثیت آموزش عالی ما را خدشه‌دار کردند. این‌ها بازی سیاسی است، مقهور بازی‌های سیاسی نشوید.»

فاضلی در جواب گفت: «رئیس دانشگاه دروغ می‌گوید، شما هم دروغ می‌گوئید.»

اسفندیاری: آیا شما پیمانی نبودید؟

فاضلی: من پیمانی بودم.

اسفندیاری: پس چطور سمت گرفتید؟

پزشکیان: اجازه بدهید. گفتید جواب بدهد دیگر.

اسفندیاری: به من تهمت دروغ گویی زدید. حق ندارید تهمت دروغ گویی بزنید.

فاضلی: شما نمی‌دانید. من پیمانی بودم، با مجوز هیأت امنای دانشگاه سمت گرفتم.

اسفندیاری: آن وقت رئیس دانشگاه نمی‌دانست؟ چرا مجوز را منتشر نکردید؟

فاضلی: به وزرات علوم بفرمائید فاضلی سه سال پیش شکایت کرده، سه سال است جرأت نمی‌کنند رسیدگی کنند!

مجری: هم میکروفن دکتر فاضلی و هم میکروفن دکتر اسفندیاری را قطع کردیم چون انتظار رفتار فرهنگی داشتیم و این رفتار متناسب با شأن مخاطبان نیست.

پزشکیان: اجازه بدهید من صحبت کنم، همین رفتار نشان می‌دهد ما هنوز در فرهنگ مشکل داریم.

پزشکیان خطاب به فاضلی که قصد ترک برنامه را داشت: بشین آقای دکتر من به جای تو حرف می‌زنم.

فاضلی: در رسانه‌ای که ایشان به عنوان کارشناس با من مساله شخصی دارد، صحبت نمی‌کنم.

او خطاب به مجری که او را دعوت به آرامش کرد، گفت: «برو بابا»!

اسفندیاری خطاب به فاضلی گفت: شما دنیا را به آتش کشیدید بخاطر این مسئله شخصی! تیتر تمام روزنامه‌ها شدید به‌خاطر این کار. مسئله شخصی است؟!

در نهایت، «محمد فاضلی» مشاور مسعود پزشکیان در یک اتفاق زشت، صندلی خود را ترک کرد و با پرتاب میکروفون از استودیوی برنامه خارج شد.

علت عصبانیت فاضلی چه بود؟

محمد فاضلی استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهیدبهشتی است که به صورت پیمانی در این دانشگاه مشغول به تدریس بوده است.

محمد فاضلی که پیش از تدریس در دانشگاه بهشتی به دلیل برخی تخلفات به عنوان استادیار از دانشگاه یکی از شهرهای شمالی کشور اخراج شده بود، در دولت حسن روحانی با فشار افرادی نظیر حسام الدین آشنا مشاور وقت رئیس جمهور و رئیس سابق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، به عضویت هیئت علمی این دانشگاه درآمد.

فاضلی در سال‌های 92 تا 96 معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی بوده است.

عضویت فاضلی در هیئت علمی دانشگاه بهشتی همزمان با اشتغال وی در مرکز بررسی‌های استراژیک بود و همین امر موجب شد تا او به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور نداشته باشد و این عدم حضور در زمان تمدید قرار داد مورد انتقاد اعضای هیئت جذب قرار گرفت که هربار با وساطت سعدالله نصیری قیداری ریاست دانشگاه مسئله حل می‌شد.

محمد فاضلی در اواخر دولت حسن روحانی درخواست تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی کرد که به دلیل عدم حضور و برخی تخلفات اداری نظیر فعالیت در یک پست رسمی در وزارت نیرو (رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی) بدون اطلاع دانشگاه با تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت وی مخالفت شد.

فخاری زواره یکی از اعضای کمیته جذب دانشگاه شهید بهشتی همان زمان در گفتگو با تسنیم با تاکید بر پیمانی بودن حضور فاضلی در دانشگاه بهشتی و به پایان رسیدن مدت زمان قانونی این حضور، ادعاها مبنی بر اخراج وی را فاقد اعتبار دانست.

نصیری قیداری: نمی‌شود استادی در دو سال 2 ماه هم در دانشگاه حضور نیابد!

همان سال با وجود حاشیه‌های ایجاد شده بر سر اخراج این استاد دانشگاه، نصیری قیداری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی نیز در مصاحبه‌ای با تاکید بر اینکه صلاحیت حرفه‌ای پنج نفر از اعضای هیات علمی به دلایلی رد شد، گفت: تعداد 40 ساعت حضور در دانشگاه مطابق قانون لازم‌الاجرا است و نمی‌شود نیروی پیمانی در دو سال 2 ماه هم در دانشگاه نباشد، دکتر فاضلی بارها تذکر گرفته‌اند که در دانشگاه حضور داشته باشند.

وی افزود: آخرین جلسه تبدیل وضعیت اعضاء هیات علمی پیمانی شهریورماه 1400 برگزار شد و صلاحیت حرفه‌ای پنج نفر از همکاران به دلایلی رد شد. هیات اجرایی هم وقت زیادی بر روی بررسی صلاحیت دکتر فاضلی گذاشت؛ اما به این نتیجه نرسید که ایشان تبدیل وضعیت شود. کمیته‌های مربوطه در دانشگاه یک جلسه خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند. در ضمن با تشکل‌های دانشجویی جلسه گذاشته و به نامه انجمن جامعه‌شناسی نیز پاسخ داده شد.

نصیری قیداری ادامه داد: در مرحله بعد در شروع کار به استاد پیمانی سه سال وقت می‌دهیم تا بر اساس برنامه‌ای که اعلام می‌کند به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت شود. اگر نتوانست نظر موافق را برای این کار کسب کند، یک یا دو سال دیگر به ایشان فرصت می‌دهیم و اگر باز هم در این امر موفق نشدند، باید از هیات امنا وقت بیشتری برای عضو هیات علمی پیمانی درخواست کنیم و این مشروط بر این است که بتوانیم از ایشان در برابر هیات امنا دفاع کنیم که شخص در حال برطرف کردن مشکلات موجود است یا مشکلاتی داشته که نتوانسته رضایت دانشگاه را جذب کند.

رئیس سابق دانشگاه شهید بهشتی افزود: در نهایت اگر عضو پیمانی در مدت 8 سال نتوانست با رای جمع، موافقت لازم را برای تبدیل وضعیت کسب کند، دیگر هیات امنا به ایشان فرصت نمی‌دهد و این به معنای اخراج نیست؛ بلکه در اصل قرارداد ایشان تمدید نمی‌شود. پس از آن ما راه‌های اعتراض به وزارت علوم را هم به استاد مذکور معرفی می‌کنیم که قدم اول اعتراض به وزارت علوم است. پس از اعتراض به وزارت علوم، وزارت دو نفر را به هیات اجرایی جذب دانشگاه می‌فرستد تا با دو نفر اعضاء جا به جا شوند و در این مورد تصمیم گیری کنند. اگر شکسته شدن رای هیات اجرایی جذب در جلسه تجدید نظر هم رای نیاورد، عضو هیات علمی می‌تواند بنا بر ماده 21 به وزارت علوم اعتراض کند و اگر وزارت علوم بعد از بررسی‌های لازم رای بدهد که استاد برگردد، ما آن را می‌پذیریم. اگر این مراحل نتیجه نداد، ایشان می‌تواند به هیات عالی جذب و در نهایت به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

وی درباره الزامات تبدیل وضعیت اعضاء هیات علمی پیمانی به رسمی آزمایشی، گفت: عضو هیات علمی برای تبدیل وضعیت باید مقالاتی داشته باشد. در ضمن درخواست ما این است که بدون اطلاع، در خارج از دانشگاه پست نداشته باشند تا در دانشگاه حضور کافی داشته باشند؛ چرا که ما بنا به مصوبات شورای عالی استان تهران باید اساتید را ملزم به حضور در دانشگاه کنیم.

نصیری قیداری خاطرنشان کرد: 40 ساعت حضور در دانشگاه مطابق قانون لازم‌الاجرا است و نمی‌شود نیروی پیمانی در دو سال 2 ماه هم در دانشگاه نباشد؛ در ضمن نمی‌توان قانوناً نام هیات علمی که کار خود را انجام نمی‌دهد و کتاب و مقاله نمی‌نویسد و کار اجرایی و فرهنگی و علمی انجام نمی‌دهد را عضو هیات علمی گذاشت.

حواشی ای که ادامه پیدا کرد

پس از ماجرای این میزگرد، برخی از فعالین رسانه‌ای و سیاسی، سعی در توجیه رفتار فاضلی و استفاده مطلوب به نفع کمپین انتخاباتی نامزد خود داشتند.

از طرف دیگر، برخی از فعالین فضای مجازی، با یادآوری رفتاری مشابه از سوی «عباس آخوندی» وزیر سابق راه که با پرتاب میکروفون خبرنگار جنجالی شده بود، این مدل واکنش و عصبانیت از سوی اصلاح‌طلبان را مسبوق به سابقه دانستند. نکته‌ی قابل توجه دیگر پرتاب میکروفن توسط فاضلی به سمت پزشکیان بود که برخی این رفتار را نشان از بی‌اعتنایی او به پزشکیان دانستند.

12 بند توضیح دانشگاه در رابطه با قطع همکاری با محمد فاضلی

امروز روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی نیز در واکنش به اظهارات محمد فاضلی در برنامه میزگرد مسعود پزشکیان بیانیه‌‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:

1. آقای دکترمحمد فاضلی پس از قطع همکاری از سوی دانشگاه مازندران، تقاضای همکاری با دانشگاه شهید بهشتی داشتند که علی رغم مخالفت هیأت اجرایی جذب و با توجه به فضای ایجاد شده برای مسئولان وقت دانشگاه، از تاریخ 01/06/1393 همکاری خود را به عنوان عضو هیأت علمی با این دانشگاه آغاز نمودند.2. ایشان قبل از حضور در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معاون پژوهشی در مرکز بررسی‌ های استراتژیک ریاست جمهوری و همزمان در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی بعنوان مشاورمشغول به کاربوده‌اند که در بدو حضور در دانشکده و در جلسه مصاحبه صلاحیت عمومی سال 1392 توسط اعضای کارگروه مطابق معمول و رویه این جلسات به ایشان متذکر شدند که حضور تمام وقت از شرایط پذیرفتن عضو هیأت علمی در دانشگاه است و به ایشان در خصوص انصراف از سمت معاونت و ادامه فعالیت در آن مرکز تأکید شد. آقای دکتر فاضلی ضمن پذیرش شرط فوق الذکر متعهد شدند حتی در صورت اصرار رئیس آن مرکز و فشارهای جانبی به محض پذیرش در دانشگاه از سمت خود استعفاء داده و از مرکز منفک خواهند شد و به صورت تمام وقت در دانشگاه حضور خواهند داشت ولی به رغم این تعهدات و تذکرات بعدی هرگز از آن مرکز منفک نشده و به فعالیتهای اجرایی خود در آن مرکز و سایر سازمانها ادامه دادند.

تعداد زیادی نامه مبنی بر مخالفت با اشتغال ایشان در پرونده نامبرده موجود و قابل ارائه است)

4. با توجه به حضور کمرنگ ایشان در دانشکده و گروه در زمان تمدید قرارداد، از آقای دکتر فاضلی درخواست می شود در جلسه مورخ 01/07/1394 کارگروه بررسی توانایی علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی حضور یافته و متعهد شود که تمام وقت در دانشکده حضور داشته باشد و از اشتغالات خارج از دانشگاه بکاهد.

5. در جلسه مورخ 16/08/1395 کمیته تمدید قرارداد، با تمدید قرارداد ایشان مشروط به حضور منظم و برنامه‌ریزی شده با هماهنگی مسئولان دانشکده موافقت شد.

6.جهت تعیین تکلیف وضعیت استخدامی آقای دکتر فاضلی و با میانجیگری رئیس محترم دانشکده ادبیات و علوم انسانی مبنی بر قول مساعد ایشان به حضور منظم در گروه و دانشکده، اعضای محترم هیأت اجرایی جذب در جلسه مورخ 07/12/1396 با امضای فرم شماره 2 موافقت نمودند و سرانجام پرونده استخدام پیمانی ایشان به وزارت عتف ارسال شد. مرکز جذب وزارت عتف، تاییدیه پیمانی ایشان را در تاریخ 12/6/1397 صادر و به دانشگاه ابلاغ نمود.

7. نامه مورخ 7/2/1399 از سوی مدیر امور هیات علمی دانشگاه به منابع انسانی نشان می دهد که آقای محمد فاضلی مشمول هیچ یک از شرایط تمدید قرار داد نمی گردند.

8. به رغم این که زمان قانونی برای عضو هیأت علمی پیمانی برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی پنج سال است اما پس از گذشت هفت سال از همکاری آقای دکتر فاضلی با دانشگاه، پرونده تبدیل وضعیت استخدامی ایشان از پیمانی به رسمی آزمایشی طی نامه شماره 352 مورخ 16/04/1399 از سوی دانشکده به مدیریت امور هیأت علمی ارسال شد تا فرآیند تبدیل وضعیت از جمله ارزیابی کارگروه صلاحیت عمومی و طرح در هیأت جذب دانشگاه انجام گیرد.

9. در تاریخ 19/4/1400 کارگروه صلاحیت عمومی پرونده ایشان بررسی و به اتفاق آرا صلاحیت وی تایید نشد و کارگروه اعلام نمودد به هیچ وجه ادامه همکاری ایشان را صلاح نمی داند (صورتجلسه و همچنین نظرات همکاران کارگروه بررسی صلاحیت عمومی در خصوص ایشان قابل توجه بوده ولکن بدلیل محرمانگی قابل انتشار نمی باشد).

10. به منظور تصمیم‌گیری نهایی در خصوص وضعیت ادامه همکاری نامبرده، نتایج بررسی های علمی و عمومی، پرونده در جلسه مورخ 15/06/ 1400 هیأت اجرایی جذب دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. هیأت اجرایی جذب ضمن بررسی سوابق و شرایط عدم پایبندی ایشان به تعهدات اخلاقی و کاری و نداشتن احساس مسئولیت به عنوان عضو هیأت علمی در قبال دانشگاه و همچنین نادیده گرفتن ضوابط و مقررات آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی با نقض مفاد 21 22، 23 و 114 آ آئین نامه مذکور، ایشان را فاقد شرایط ادامه همکاری با دانشگاه دانست. لذا با موافقت صریح کمیته صلاحیت عمومی هیأت جذب و همچنین هیأت مرکزی جذب دانشگاه، مقرر گردید همکاری ایشان با دانشگاه به عنوان عضو هیأت علمی خاتمه یابد.

11. رئیس وقت دانشگاه طی نامه شماره 567/1/130/ص مورخ 16/11/1400 به دستیار وزیر در امور شهروندی و نماینده وزارت علوم در ستاد حقوق بشر بصورت مبسوط و مستدل پاسخ و علت قطع همکاری آقای محمد فاضلی را توضیح داده و مشخص نموده است.

12. هیأت جذب مرکزی وزارت علوم تحقیقات و فناوری طی نامه شماره 199834مورخ 3/8/1402 بر اساس مصوبه 458 هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی رای دانشگاه را مورد تایید قرار داده است.

در صورت تمایل آقای دکتر فاضلی مشروح موارد قابل انتشار می باشد.

در آخر......

در شبکه‌های اجتماعی نظرات مختلفی درباره این اتفاق وجود دارد. برخی معتقدند که فاضلی باید بر خشم خود غلبه می‌کرد، در حالی که برخی دیگر حق او را برای اعتراض و عصبانیت، به رسمیت می‌شناسند. اما آنچه جدا از توضیحات دانشگاه و رفتار فاضلی در میزگرد یک کاندیدای انتخابات مورد توجه همگان قرار گرفت، زیر سوال رفتن مساله فرهنگ آن هم در یک میزگرد با موضوع فرهنگ بود.

منبع: تسنیم

693442