ماه کامل توت فرنگی به زودی طلوع می‌کند

ماه کامل ژوئن که ماه توت فرنگی نیز نامیده می‌شود، در روز ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد/ بامداد یکم تیر به وقت ایران) رخ می‌دهد.
تصویر ماه کامل توت فرنگی به زودی طلوع می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، رصدگران اقیانوسیه در روز ۲۰ ژوئن شاهد عبور ماه تقریبا کامل از مقابل ستاره قلب‌العقرب، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی کژدم خواهند بود. این ماه کامل یک روز بعد از انقلاب تابستانی که طولانی‌ترین روز سال است، اتفاق می‌افتد. ماه کامل هر ۱۹ تا ۲۰ سال یکبار پس از انقلاب تابستانی رخ می‌دهد. ماه یک روز قبل از کامل شدن از مقابل ستاره قلب‌العقرب می‌گذرد.

اگرچه این ماه شباهتی به توت فرنگی نخواهد داشت و احتمالا تنها رنگ آن کمی‌ طلایی‌رنگ می‌شود، اما علت انتخاب این نام همزمانی وقوع این پدیده با فصل برداشت توت‌فرنگی در شمال شرقی ایالات متحده است. قبایل بومی آمریکا از ماه توت‌فرنگی برای شناسایی زمان مناسب برداشت توت‌فرنگی استفاده می‌کردند.

ماه کامل زمانی اتفاق می‌افتد که ماه در مقابل خورشید قرار می‌گیرد و زمین بین این دو قرار دارد. در سمت شب زمین، بینندگان می‌توانند یک ماه کاملا روشن را ببینند. ماه کامل نسبت به موقعیت ماه و زمین محاسبه می‌شود. زمان یک ماه کامل در سراسر جهان یکسان است، به این معنی که هر گونه تفاوت درک شده در چنین زمانی صرفا به دلیل منطقه زمانی است.

به گفته ناسا این ماه، کم‌ ارتفاع‌ترین ماه کامل سال خواهد بود.

از آن جا که زمان طلوع این ماه کامل ۲۱:۰۸ به وقت منطقه زمانی شرقی و ۰۴:۳۸ بامداد به وقت ایران و نزدیک به طلوع آفتاب است، ممکن است تماشای ماه برای مدت طولانی در این زمان ممکن نباشد.

سیارات قابل مشاهده

سیاراتی همچون زحل، مریخ و مشتری نیز در آسمان قبل از طلوع ماه قابل مشاهده خواهند بود. عطارد، زهره و مشتری تا حد زیادی در نور خورشید برای افرادی که در عرض‌های جغرافیایی میانه شمالی هستند، گم می‌شوند.

زحل اولین سیاره‌ای خواهد بود که قابل رؤیت می‌شود و به دنبال آن مریخ قابل مشاهده خواهد شد. برای کسانی که از جنوب خط استوا آسمان را تماشا می‌کنند، زحل و مریخ تا زمان طلوع خورشید در آسمان ظاهر می‌شوند.

منبع: ایسنا

693169