آدرس غلط واردکنندگان موبایل درباره کوروش کمپانی/ واردات هفته‌ای ۲ هزار آیفون صحت دارد؟

فارغ از نحوه دسترسی سوال برانگیز کوروش کمپانی به زمینه پیش فروش هزاران دستگاه آیفون ۲۰ میلیون تومانی، رویه رانتی واردات در مقابل صادرت خود و همچنین سازوکار معیوب خدمات پس از فروش غیر رسمی، بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
تصویر آدرس غلط واردکنندگان موبایل درباره کوروش کمپانی/ واردات هفته‌ای ۲ هزار آیفون صحت دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ماجرای کلاهبرداری کوروش کمپانی هر روز ابعاد جدید تری پیدا میکند، در همین رابطه و به تازگی در خصوص منشا دسترسی این مجموعه به آیفون های وارداتی ابهاماتی ایجاد شده است.

هرچند مالک این مجموعه مدعی شده بود که با حذف واسطه ها و تامین مستقیم آیفون از کشور چین زمینه پیش فروش آیفون ارزان قیمت 20 میلیون تومانی را فراهم کرده اما برخی مثل رئیس انجمن واردگنندگان موبایل اعلام کرده اند که این مجموعه واردات موبایل نداشته است.

ذکر این نکته ضروری است که هشدار انجمن ها و مجموعه های صنفی درخصوص فعالیتهای متقلبانه در جهت حمایت از اعضای رسمی خود یک رویکرد معمول است و بایستی در این مقوله نیز نسبت به اقدامات سود جویانه و خلاف قانون در فضای عمومی هشدار داده میشد. بر این اساس عمکلرد مجموعه های صنفی و انجمن مربوطه در این خصوص نیز باید شفاف شود.

اما در ادامه آگهی تاسیس شرکت مرتبط با مالک کوروش کمپانی قابل مشاهده است که در آن به صادرات و واردات کلیه کالاها اشاره شده است. لازم به ذکر است مالک کوروش کمپانی صراحتا به واردات هفتگی 2 هزار دستگاه آیفون اشاره کرده و تاکید کرده که با پرداخت هزینه گارانتی( 3درصدی) کالای وارداتی به صورت قانونی و رجیستر شده به خریداران تحویل داده میشد.

بر این اساس مشخص نیست رئیس انجمن مذکور از کدام طریق متوجه شده که این شرکت وارداتی نداشته چراکه اطلاعات مربوط به شرکتهای واردکننده کالا در اختیار گمرک و وزارت صمت است اما اگر این ادعا صحیح باشد؛ ماجرای کوروش کمپانی وارد فضای تازه میشود که در آن پای واردکنندگان موبایل گیر است.

واردات آیفون از سال 1401 صرفا از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود انجام میشود، به عبارت دیگر هم اکنون انحصار واردات آیفون در اختیار گروهی از صادرکنندگان است. همین جا باید تاکید کرد که در شهریور ماه سال جاری سازمان توسعه تجارت اعلام کرده بود که با ورود افرادغیر متخصص در زمینه واردات موبایل بالای 600 دلار زمینه ورود آیفون رفرش و نامرغوب فراهم شده است. در همین رابطه به نظر میرسد ماجرای سپردن واردات آیفون های لوکسِ از رده خارج دردسرهای جدیدی برای این قشر از فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

آدرس غلط واردکنندگان موبایل درباره کوروش کمپانی

در خصوص اینکه ادعا شده مالک کوروش کمپانی واردات موبایل نداشته یک نکته مهم وجود دارد که به صورت مستقیم واردکنندگان موبایل بالای 600 دلار را به پرونده مذکور باز میکند.

در ماجرای رسیدگی به تخلفات واردکنندگان موبایل طی سال 1397، اعلام شد که واردکنندگان تا رسیدن کالای وارداتی به دست مصرف‌کننده نهایی مسئولیت داشتند. در حقیقت واردکننده به عنوان حلقه اول توزیع محصول در کشور وظیفه داشت تا به عنوان ارائه کننده کالا؛ خود به عنوان ناظر قیمت تا رسیدن به مصرف‌کننده نهایی عمل کند.

به همین دلیل هم بسیاری از آنها محکوم به گران‌فروشی شدند و دادگاه برای تخلفات قیمت‌گذاری و حوزه فروش موبایل، سال‌ها حبس تعزیری برای آنها لحاظ کرد. حال سوال این است که چرا نظارتی بر روی واردکنندگانی که محصول آنها امثال کوروش کمپانی است انجام نمی‌شود؟ آن هم واردکنندگانی که متخصص نیستند و صرفا براساس مجوز واردات اسباب زیان مردم را با تامین کالا برای عده‌ای فراری از خدمت فراهم می‌کنند.

در رابطه با عمکلرد انجمن واردکنندگان موبایل؛ موضوع اقدامات این مجموعه در خصوص هشدار نسبت به عملکرد کوروش کمپانی دارای اهمیت جدی است. اگر کوروش کمپانی واردات آیفون نداشته است؛ انجمن واردکنندگان موبایل، در خصوص نظارت و بررسی عمکلرد در رابطه با همکاری واردکنندگان اصلی با این مجموعه چه اقداماتی انجام داده است؟

به گزارش تسنیم، در طی دو سال اخیر همزمان با نظارت ناکافی و رونق گرفتن رویه‌های رانتی ناکارآمد، شرکتهایی بی‌نام‌ونشان مثل کوروش کمپانی وارد حوزه واردات و عرضه موبایلهای لاکچری مثل آیفون شده‌اند، در نهایت نیز در یک سال اخیر سودجویی در این حوزه وارد مرزهای جدیدی شد و سازوکارهای کلاه‌برداری پانزی از طریق پیش‌فروش آیفون راه افتاده است.

منبع: تسنیم

610781