تا زمانی که با دنیا قهر هستیم، موفق به جذب سرمایه نمی‌شویم

یک اقتصاددان گفت: ما سال‌هاست که شعار منتخبین برای ریاست‌جمهوری را در ایران شنیدیم، ولی هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است؛ آن هم به دلیل این‌که بعضی‌ها حرف‌هایی زده‌اند که در حد توانشان نبوده و یا ریشه اصلی مشکلات را به درستی متوجه نشدند.
تصویر تا زمانی که با دنیا قهر هستیم، موفق به جذب سرمایه نمی‌شویم

به گزارش سایت خبری پرسون، در نخستین روز از دور رقابت‌های انتخاباتی مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی سه نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با حضور در تلویزیون به بیان دیدگاه‌های خود از جمله در حوزه اقتصاد پرداختند که نرخ تورم و رشد اقتصادی، از جمله مهم‌ترین آن‌ها بود.

محمدباقر قالیباف در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: کی قرار است تورم و گرانی و نوسانات و عدم ثبات در اقتصاد حل شود؟ حل این موارد با رسیدن به پیشرفت است که برای آن به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید ثروت هستیم،‌ بپذیریم در یک دهه گذشته متوسط سالانه رشد اقتصادی یک درصد بوده است؛ لذا باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که آن وقت قادر به توجه به این مشکلات هستیم.

این نامزد ریاست جمهوری با این اعتقاد که اگر تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت همراه نباشد،ممکن است دوباره مشکلات سخت‌تری ایجاد شود، متذکر شد: مردمی سازی شعار نیست و حقیقت و واقعیت است و حرف ما در مجلس این بود که اقتصاد با رویکرد اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می‌شود.

مسعود پزشکیان هم گفت: اگر می‌خواهیم به رشد برسیم، باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم، زیرا بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد، طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.

وی در عین حال بیان کرد: من معتقدم که باید FATF داخلی پیاده کنیم و حداقل کاری کنیم که در کشور ما پول گم نشود. علت گم شدن پول در کشور به دلیل عدم شفافیت در داده‌ها است، این در حالیست که قوانین مربوط به این موضوع نیز وجود دارد.

در مقابل امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در روز اول رقابت‌های انتخاباتی از تورم مزمن در کشور سخن گفت که ۷۰ سال است در کشور وجود دارد و اقتصاد دولتی را به اختاپوسی تشبیه کرد که در همه جا استوار است.

وی تاکید کرد: رییس‌جمهور باید با سابقه و بابرنامه باشد و نگاهش جامعه را اصلاح کند. در حال حاضر کشور نیاز به یک جراح دارد و من نیز یک جراحم. در صورتی که نظام اداری کشور جراحی نشود، اقتصاد و تورم اصلاح نمی‌شود. آرزو دارم تمدن بزرگ در ایران بار دیگر با شجاعت مدیران ایجاد شود اما متاسفانه بعضی از حکمرانان ما در کشور ترسو هستند و از گرفتن تصمیم‌های بزرگ می‌ترسند.

چگونه می‌خواهید امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنید؟

در همین رابطه غلامرضا سلامی، اقتصاددان در واکنش به اظهارات کاندیداها درباره تورم، گفت: اساسا کاندیداها خودشان هم تقریبا معتقدند که برای مهار تورم نیاز به سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذاری در حقیقت خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود و امنیت سرمایه‌گذاری باید به وجود آید. البته در این رابطه هیچ چیزی نگفته‌اند که چگونه می‌خواهند امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنند.

وی افزود: تا زمانی که ما با دنیا قهر هستیم و حتی با خود مردم که امروز فرار سرمایه را شدیدا حس می‌کنیم، موفق به جذب سرمایه، چه از سمت نیروی انسانی و چه مالی نخواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: البته همه معتقد هستند که سرمایه‌گذاری لازم است و بهره‌وری باید بالا رود. آقای پزشکیان در صحبت‌هایشان درباره بهره‌وری درست گفتند که مرتبط به نظام پرداخت است و تا نظام پرداخت درست نشود، بهره‌وری درست نمی‌شود.

سلامی متذکر شد: صحبت‌های آقای پزشکیان به نظر من کمتر شعاری بود و واقع‌بینانه‌تر صحبت کردند. برای مثال، برنامه هفتم که روی آن کار شده و وقت مملکت و انرژی زیادی صرف شده را اگر بتوانیم اجرا کنیم، نیاز به از نو نوشتن برنامه وجود ندارد.

وی با بیان این‌که همه این شعارها در برنامه هفتم هست، یعنی این‌که همان را باید اجرا کنیم، عنوان کرد: بقیه صحبت کاندیداها بیشتر شعار بود. این‌که چگونه باید بر این مشکلات فایق آمد، روی آن فکر نکردند. البته آقای پزشکیان راجع به اف‌ای‌تی‌اف داخلی صحبت کردند، ولی راجع به اصل قضیه اف‌ای‌تی‌اف بین‌المللی صحبتی نکردند. شاید فکر می‌کنند که اگر بگویند می‌خواهیم اف‌ای‌تی‌اف را برقرار کنیم و بعدا نتوانند، وجدانشان راحت نباشد.

فراتر از منطقه نیاز به تعامل با دنیا داریم

این اقتصاددان در ادامه گفت: در کل به نظر من، باید به جامعه جهانی برگردیم و بتوانیم هم نیروهای خودمان را حفظ کنیم و هم سرمایه خودمان را حفظ کنیم و هم سرمایه مورد نیازمان را جذب کنیم. تا این اتفاق نیفتد، هر کسی رییس‌جمهور شود، کاری از پیش نمی‌برد.

سلامی افزود: البته درباره جذب سرمایه منطقه‌ای صحبت کرده‌اند، ولی به نظر من، ما فراتر از منطقه نیاز به حتی تعامل با دنیا داریم. ما به کشورهایی مثل ژاپن، آمریکا و اروپا که صاحب تکنولوژی و بازار هستند، شدیدا نیاز داریم. از نظر سرمایه‌های منطقه‌ای هم آن‌ها تا زمانی که احساس نکنند ما با دنیا تعامل درست داریم، آن‌ها هم وارد نخواهند شد؛ کمااین‌که در این سال‌ها این کار را نکردند؛ وگرنه در ایران زمینه سرمایه‌گذاری از نظر پتانسیل اقتصادی بالاست، ولی از نظر پتانسیل سیاسی متاسفانه مشکل داریم.

وی تصریح کرد: به‌هرحال هیچ‌کدام از کاندیداها درباره این‌که چگونه می‌خواهند مشکل اساسی را حل کنند، صحبتی نکردند، ولی کلا نظر من این است که زیاد به شعار روی نیاوردند و یک مقداری با واقعیت صحبت کنند.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: ما سال‌هاست که شعار منتخبین برای ریاست‌جمهوری را در ایران شنیدیم، ولی هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است؛ آن هم به دلیل این‌که بعضی‌ها حرف‌هایی زده‌اند که در حد توانشان نبوده و یا ریشه اصلی مشکلات را به درستی متوجه نشدند. تا زمانی که ما به ریشه مشکلات برنگردیم که آن هم تعامل با دنیا و ورود به اقتصاد جهانی است، با این مسایل روبه‌رو خواهیم بود.

سال‌هاست که رشد سرمایه‌گذاری منفی است

این اقتصاددان همچنین با بیان این‌که ما در حال حاضر به شدت به سرمایه نیاز داریم، گفت: یک بخشی از سرمایه نیروی انسانی از ایران رفته‌اند و باید برگردند. یک بخشی هم سرمایه مالی و فناوری‌های نوین است که در اختیار کشورهای گروه 20 است. یک بخشی هم خود سرمایه فیزیکی و مالی است که باید به ایران سرازیر شود.

سلامی افزود: تمام سرمایه‌های ما تقریبا فرسوده است؛ اعم از نفت و گاز و نیرو و کل صنایع تولیدی که مستهلک شده‌اند. سال‌هاست که رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است.

وی عنوان کرد: به نظر من تا زمانی که تعامل بین‌المللی درست نشود و تحریم‌ها رفع نشود، جذب سرمایه امکان‌پذیر نیست.

مهمترین الویت اقتصادی دولت بعدی چیست؟

این اقتصاددان در ادامه با بیان این‌که رشد اقتصادی مهم‌ترین اولویت اقتصادی دولت بعدی باید باشد، گفت: رشد اقتصادی ما از سال 90 به بعد فاجعه بوده است. حالا در دو سه سال گذشته در اثر این‌که پیچ تحریم‌ها شل شده و سهم نفت در اقتصاد افزایش یافته، یک مقداری رشد اقتصادی بهبود پیدا کرده است. ولی پیش‌بینی بانک جهانی این است که در سال آینده به حداکثر دو درصد می‌رسیم و این خیلی برای کشوری مثل ما پایین است.

سلامی افزود: رشد اقتصادی ما باید به بالای 6، 7 درصد برسد؛ تا این‌که بتوانیم عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم که این هم نیاز به سرمایه دارد. رشد اقتصادی اگر ایجاد شود، معضلات دیگر از جمله بیکاری حل می‌شود.

وی تصریح کرد: تورم یک مقداری ناشی از پایین بودن نرخ رشد اقتصادی است. شما وقتی تولید داشته باشید، درآمدی هم برای دولت ایجاد می‌شود که کسری بودجه‌اش خیلی کمتر خواهد بود؛ یعنی درآمد مالیاتی خواهد داشت. متاسفانه وقتی رشد اقتصادی پایین باشد، تمام آن متغیرهای بعدی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: زمانی تولید افزایش پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد؛ تولید هم باید صادرات‌محور باشد

منبع: خبرآنلاین

682159