چمران:

قیمت تاکسی‌های برقی بسیار بالاست/ دولت تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان تاکسی‌های برقی قرار بدهد

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به ورود تاکسی‌های برقی اظهار کرد: قیمت تاکسی‌های برقی بسیار بالاست و قاعدتا رانندگان بدون دریافت تسهیلات نمی‌توانند این ارقام را پرداخت کنند و باید تسهیلاتی در قالب ماده 12 بویژه از سوی وزارت نفت به آنها داده شود.
تصویر قیمت تاکسی‌های برقی بسیار بالاست/ دولت تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان تاکسی‌های برقی قرار بدهد

به گزارش سایت خبری پرسون، دویست و چهل و سومین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران برگزار شد که در این جلسه مهدی عباسی، محمد آخوندی و سید جعفر تشکری هاشمی غایب بودند. همچنین در این جلسه محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای ارائه گزارش از اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل حضور داشت.

سید احمد علوی؛ عضو شورای شهر تهران در ابتدای جلسه با اشاره به ورود تاکسی‌های برقی در روز گذشته گفت: اتفاق خوبی در حوزه حمل و نقل صورت گرفت و یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

وی افزود‌: بر همین اساس روز گذشته نخستین محموله از تاکسی‌های برقی به تعداد هزار دستگاه تحویل شد که از این تعداد 200 تاکسی برقی در اختیار رانندگان قرار گرفت و به مرور موارد بعدی در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

علوی با طرح این سوال که چرا نباید مردم از خودروهای باکیفیت در سطح شهر تهران به عنوان تاکسی استفاده کنند، گفت: متاسفانه همیشه تعدادی خودروهای خاص به عنوان تاکسی استفاده شدند و ورود تاکسی‌های برقی می‌تواند اتفاق خوبی در سطح پایتخت باشد و ان‌شاءالله به مرور شاهد ورود موتورسیکلت‌ها و اتوبوس‌های برقی نیز به پایتخت باشیم.

مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران نیز با اشاره به ورود تاکسی‌های برقی اظهار کرد: قیمت تاکسی‌های برقی بسیار بالاست و قاعدتا رانندگان بدون دریافت تسهیلات نمی‌توانند این ارقام را پرداخت کنند و باید تسهیلاتی در قالب ماده 12 بویژه از سوی وزارت نفت به آنها داده شود.

وی ادامه داد: تردد خودروهای برقی در سطح شهر تهران می‌تواند میزان مصرف بنزین را کاهش بدهد و انتظار داریم هیئت دولت مصوبه‌ای را که چندی پیش با تاکید رئیس جمهور شهید در دستور کار خود داشت به نتیجه برساند و در قالب آن از محل ماده 12 توسط وزارت نفت تسهیلاتی برای تاکسی‌های برقی پیش‌بینی شود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: اگر این کار انجام نشود خرید تاکسی‌های برقی برای رانندگان سخت و دشوار خواهد بود و انتظار ما همین مسئله است که این موضوع به سرعت در هیئت دولت مطرح و به مصوبه‌ای تبدیل شود و امیدواریم این مسئله با پیگیری‌های آقای مخبر به نتیجه برسد.

مهدی پیرهادی؛ رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه امروز به ورود هزار دستگاه تاکسی برقی به پایتخت اشاره کرد و گفت: از این دستگاه دویست دستگاه پلاک و ان‌شاءالله 800 دستگاه دیگر به‌زودی پلاک و وارد سطح شهر تهران خواهد شد و این امر می‌تواند تاثیر بسزایی را در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

وی همچنین به قرارداد شهرداری تهران در ارتباط با ورود دو هزار پانصد هزار اتوبوس برقی چینی اشاره کرد و افزود: بنا بر اعلام هرمزی؛ معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران ان‌شاءالله ظرف ماه‌های آتی و تا شهریورماه یکصد دستگاه از این اتوبوس‌ها به تهران خواهند رسید و ان‌شاءالله فرآیند تحویل سایر اتوبوس‌های برقی چینی طبق زمان‌بندی انجام شود.

پیرهادی همچنین در تذکری به سازمان تاکسیرانی تاکید کرد: شهرداری تهران مکلف شده است که نرم‌افزاری را برای برخط کردن تاکسی‌های سطح شهر تهران راه‌اندازی کند که بنا بر گزارش‌ها این کار صورت نگرفته و باید سریع‌تر انجام شود.

وی از معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خواست تا این موضوع را از طریق سازمان تاکسیرانی پیگیری و ظرف یک ماه آینده گزارشی از برخط کردن تاکسی‌ها به شورا ارائه کند.

احمد صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به موضوع برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: این مسئله خوشبختانه در حال محقق شدن است و ان‌شاءالله این کار با سرعت پیگیری شود.

وی ضمن تشکر از شهردار تهران، معاونان و مدیران شهری جهت همکاری در این بخش گفت: ورود اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی می‌تواند تاثیر بسزایی را در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران با انتقاد از عدم واگذاری برخی از پایگاه‌های مدیریت بحران از سوی سازمان ورزش شهرداری تهران به سازمان مدیریت بحران گفت: بنابر تاکید شورای شهر تهران دو پایگاه مدیریت بحران هنوز در اختیار سازمان ورزش است و به سازمان مدیریت بحران واگذار نشده است. جالب آنجاست که مسئولان در این بخش با قلدری تمام از واگذاری این پایگاه‌ها به سازمان مدیریت بحران ممانعت می‌کنند.

صادقی افزود: یکی از این پایگاه‌ها مربوط به پایگاه مدیریت اشراق است که در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که امیدواریم هر چه سریع‌تر با پیگیری شهردار تهران این پایگاه در اختیار مدیریت بحران قرار بگیرد.

مهدی اقراریان؛ عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز گفت: روز گذشته تعدادی از تاکسی‌های برقی تحویل رانندگان شد و موضوع برقی‌سازی اتفاق خوبی است که شهید جمهور آیت‌الله رئیسی این موضوع را پیگیری و دنبال می‌کرد و امیدواریم این مسئله به سرعت اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه خرید تاکسی‌های برقی برای رانندگان سخت و دشوار است گفت: در همین ارتباط نیز امیدواریم دولت و بویژه وزارت نفت از محل ماده 12 صرفه‌جویی سوخت تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان تاکسی‌های برقی قرار بدهد و دولت با توجه به شرایط رانندگان تاکسی به این مسئله توجه داشته باشد.

اقراریان با تاکید بر اینکه ورود تاکسی‌های برقی در روز گذشته هیچ ارتباطی با قرارداد چین ندارد افزود: این تاکسی‌ها از محل نوسازی ناوگان فرسوده توسط وزارت صمت تحویل شهرداری تهران و سایر شهرهای کشور شده است.

وی همچنین با اعلام این خبر که تاکنون هیئت تطبیق فرمانداری تهران قرارداد شهرداری تهران موسوم به چین را تایید نکرده است افزود: تا روز گذشته که بنده این موضوع را پیگیری می‌کردم هنوز هیئت تطبیق نظری را در این خصوص نداده و بنابر پیگیری‌ها نقص در مدارک وجود دارد به همین جهت است که هیئت تطبیق تاکنون آن را تایید نکرده است.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: بنابر اعلام صورت گرفته برای خرید تاکسی‌های برقی 300 میلیون وام از سوی شهرداری، ‌600 میلیون توسط خودروسازان و 400 میلیون نیز آورده رانندگان تاکسی است که بنا بر گزارشات رانندگان باید ماهیانه 18 میلیون تومان به عنوان قسط پرداخت کنند که این عدد بسیار سنگین است و قاعدتاً رانندگان توان پرداخت این ارقام را ندارند.

وی اظهار امیدواری کرد که دولت از محل ماده 12 کمک‌هایی را برای خرید تاکسی‌های برقی انجام بدهد همچنین هزینه اسقاط تاکسی‌های فعلی به رانندگان واگذار شود. هر راننده‌ای که در 30 روز ماه کار کند می‌تواند ماهیانه 30 میلیون تومان درآمد داشته باشد که 18 میلیون آن را باید در قالب اقساط برای تاکسی‌های برقی پرداخت کند و طبعا رانندگان نمی‌توانند با مبلغ 12 میلیون تومان زندگی خود را بگذرانند و با توجه به این موارد تسیهلات ویژه‌ای برای خرید تاکسی‌های برقی از سوی دولت اختصاص پیدا کند.

منبع: تسنیم

682105