واردات سلاح اسرائیل از صربستان

صربستان به تامین کننده عمده سلاح و مهمات ارتش اسرائیل در جریان جنگ علیه غزه مبدل شده است.
تصویر واردات سلاح اسرائیل از صربستان

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه هاآرتص در شماره امروز دوشنبه خود در گزارشی اعلام کرد، واردات سلاح و مهمات از صربستان بعد از آغاز جنگ غزه به شدت افزایش یافته است و از اکتبر 2023 معادل 16.3 میلیون یورو سلاح از این کشور خریداری شده است.

این رسانه عبری زبان در گزارش خود تاکید کرد: طی 8 ماه گذشته بعد از 7 اکبتر شاهد افزایش واردات سلاح از کشور صربستان هستیم.

این جنگ افزارها معمولا از طریق هوا و بوسیله هواپیماهای نیروی هوایی اسرائیل انجام می‌شود.

به اعتراف هاآرتص، دولت بلگراد با نادیده گرفتن اعلامیه‌های سازمان ملل متحد در رابطه با بکارگیری سلاح‌های ارسالی برای اسرائیل در راستای نقض حقوق بشر، همچنان به صادرات سلاح به اسرائیل ادامه می‌دهد.

در تحقیقی که هاآرتص با همکاری شبکه گزارش‌های تحقیقاتی بالکان انجام شده، مشخص گردید از اکتبر 2023 (آغاز عملیات در غزه) 7 پرواز نظامی اسرائیلی به صربستان انجام گرفته است در حالی که دست کم یک پرواز هم توسط یک شرکت بخش خصوصی که به حمل سلاح معروف است، نیز بین این دو مقصد انجام گرفته است.

در چارچوب این تحقیق مشخص شد یکی از این پروازها در 5 فوریه، دو پرواز در 18 مارس گذشته و 3 پرواز نیز در 26 مه انجام گرفته است.

نتایج گزارش نشان میدهد که از اکتبر 2023 صربستان تا پایان همان معادل 16.3 میلیون یورو سلاح به اسرائیل صادر کرده است.

یک کارشناس نظامی صربستانی هم به این رسانه عبری زبان گفت: اسرائیل نیاز مبرمی به مهمات هدایت شونده و غیر هدایت شونده برای جنگنده‌های خویش است و در این رابطه به شکل خاصی به دنبال بمب‌های سنگر کوب است که بتواند تاسیسات زیر زمینی را منهدم کند، همچنین موشک‌های پدافند هوایی و مهماتی با کالیبر متوسط، گلوله‌های تانک و توپخانه و تسلیحات نیروهای پیاده نظام هم جزو نیازهای ارتش اسرائیل است.

این کارشناس صربستانی همچنین خبر داد اسرائیل به مهمات کالیبر کوچک و گلوله‌های خمپاره نیز نیازمند است.

هاآرتص اعلام کرد، مسئولین اسرائیلی نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

منبع: تسنیم

682033