علت انحلال پارلمان فرانسه توسط مکرون چه بود؟

رئیس‌جمهور فرانسه پس از کسب نتایج ضعیف در انتخابات اروپا، مجبور به انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
تصویر علت انحلال پارلمان فرانسه توسط مکرون چه بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، سیاستمداران و مردم این کشور را با اعلام انتخابات زودهنگام پارلمانی حیرت زده کرد.

این اقدام مکرون در پی کسب نتایج ضعیف در انتخابات پارلمان اروپا اتخاذ می‌شود و فرانسه برای بیشترین پیامد ناشی از انتخابات اروپا در دهه‌های گذشته آماده می‌شود.

مکرون در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: نتیجه انتخابات اتحادیه اروپا برای دولت من خوب نیست.

وی با تاکید بر این نکته که ظهور راست افراطی خطری برای فرانسه و اروپا به همراه دارد، بیان کرد: تصمیم گرفتم انتخابات زودهنگام برگزار کنم.

رئیس‌جمهور فرانسه در این سخنرانی تلویزیونی انحلال مجلس ملی این کشور و برگزاری انتخابات پارلمانی در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) را اعلام کرد.

براساس نتایج اعلام شده، حزب ملی فرانسه به‌عنوان حزب رقیب مکرون در انتخابات اروپا حدود ۳۲ درصد از آرا را به دست آورد که بیش از دو برابر ۱۵ درصدی است که متحدان مکرون کسب کرده بودند.

حزب ماکرون در حال حاضر ۱۶۹ نماینده در مجلس ملی فرانسه دارد.

این تصمیم غیرمنتظره، که به معنای «تاس انداختن» روی آینده سیاسی مکرون است، می‌تواند قدرت سیاسی اصلی را پس از سال‌ها به دست راست افراطی بدهد و ریاست‌جمهوری مکرون را ۳ سال پیش از موعد اتمام آن پایان دهد.

اگر حزب راست افراطی اکثریت مطلق را به دست آورد، رئیس‌جمهور فرانسه در واقع کنترل بیشتر سیاست‌های داخلی این کشور را از دست خواهد داد.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه، گفت: این مهم‌ترین انتخابات پارلمانی فرانسه و فرانسوی‌ها در تاریخ جمهوری پنجم خواهد بود؛ ما باید برای فرانسه و برای فرانسوی‌ها بجنگیم، ۳ هفته فرصت داریم تا مبارزات انتخاباتی را انجام دهیم و فرانسوی‌ها را متقاعد کنیم.

رای‎گیری مجلس ملی فرانسه در ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) و حدود یک ماه پیش از شروع بازی‌های المپیک پاریس برگزار می‌شود و دور دوم آن در ۷ جولای (۱۷ تیر) برگزار می‌شود.

نتایج احتمالا به میزان تعهد رای‌دهندگان چپ و راست میانه به دور نگه داشتن راست افراطی از قدرت بستگی دارد.

تحلیلگران بر این عقیده هستند که کسب اکثریت از سوی راست افراطی کاملا بعید است؛ تا حدی به این دلیل که رای‌دهندگان اغلب از انتخابات اروپا به عنوان روشی کم‌هزینه برای ضربه زدن به دولت فعلی استفاده می‌کنند و ممکن است اوضاع در انتخابات پارلمانی متفاوت باشد.

قمار مکرون به‌عنوان تلاشی برای استفاده بهینه از موقعیت ضعیف خود با بازپس‌گیری ابتکار عمل و وادار کردن این کشور به حالت انتخاباتی سریع‌تر از آن چیزی است که می‌خواست تلقی می‌شود.

به نظر می‌رسد این اقدام رئیس‌جمهور فرانسه برخی از سران راست افراطی را غافلگیر کرده است؛ سباستین چنو، معاون اجتماع ملی فرانسه، گفت: فکر نمی‌کردیم این اقدام بلافاصله بعد از انتخابات اروپا باشد، حتی اگر می‌خواستیم این اتفاق بیفتد.

یک منبع نزدیک به مکرون گفت: رئیس‎جمهور برای پیروزی می‌رود و ایده این بود تا رای‌دهندگانی را که در انتخابات پارلمان اروپا دور مانده بودند به‌خط کند؛ در این تصمیم جسارت وجود دارد، خطر‌پذیری که همیشه بخشی از وجود سیاسی ما بوده است.

نتایج اولیه انتخابات پارلمان اروپا اگرچه کسب اکثریت از سوی احزاب حامی اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد، اما راست افراطی در این انتخابات نتایج قابل توجهی کسب کرده است.

منبع: میزان

681996