حمله شدیدالحن روسیه به مکرون: «بزدل بالفطره» است

این سومین مرتبه است که سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه به اوکراین به تعویق می‌افتد.
تصویر حمله شدیدالحن روسیه به مکرون: «بزدل بالفطره» است

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس‌جمهور سابق روسیه گفت رئیس‌جمهور فرانسه سفر خود به اوکراین را به تعویق انداخت چون «بزدل بالفطره» است. کاخ الیزه دوشنبه اعلام کرد سفر امانوئل ماکرون به اوکراین که از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، باز هم به تعویق افتاد و «در هفته‌های آینده» انجام می‌شود.

این سومین مرتبه است که سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور جوان فرانسه به اوکراین به تعویق می‌افتد. ماکرون در ابتدا قصد داشت ماه گذشته برای امضای یک توافقنامه امنیتی دوجانبه از کی‌یف بازدید کند، اما این سند پس از سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به پاریس، به امضا رسید.

«جان کربی»، هماهنگ کننده ارتباطات استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا در واکنش به صحبت‌های روز سه‌شنبه «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در سفر به شهر پراگ که از متحدان غربی عضو ناتو خواست در حمایت از اوکراین «بزدل نباشید» واکنش نشان داده و گفت واشنگتن سربازانش را برای جنگ در اوکراین اعزام نخواهد کرد.

به تعویق افتادن سفر ماکرون چند روز بعد از آن صورت می‌گیرد که ادعا می‌شود یک موشک روسی با فاصله چند صد متری رئیس‌جمهور اوکراین و نخست‌وزیر یونان در اودسا فرود آمده و به زیرساخت‌های بندری شهر اودسا برخورد کرده است. ماکرون همچنین قرار بود سفری به اودسا داشته باشد.

در همین رابطه دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه در پیامی به زبان فرانسوی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «قرار است ماکرون به کی‌یف برود؟ اما او یک ترسو و بزدل بالفطره است! بهتر است دفتر ماکرون چندین دست لباس زیر بگذارد و آماده بوی تعفن شدید باشد.»

مدودف که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر روسیه هم بوده، مدعی شد که می‌خواست این پیام را صبح منتشر کند اما تا زمانی که برای ارسال آن تصمیم بگیرد، خود رئیس‌جمهور فرانسه «به شدت ترسید» و سفرش را لغو کرد. این مقام ارشد روسیه در آخر نوشت: «بیچاره فرانسه!»

قطر در سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی به پاریس متعهد شد ۱۰ میلیارد یورو (۱۰.۹ میلیارد دلار) در فرانسه برای حمایت از شرکت‌های نوظهور و صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۳۰ سرمایه‌گذاری کند.

وب‌سایت پالتیکو روز دوشنبه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی ناشناس نوشت: «ماکرون به جای عجله کردن برای رفتن به کی‌یف، می‌خواهد زمان لازم را برای گفت‌وگو با متحدان بگیرد تا بتواند با نتایج ملموس از اوکراین بازدید کند.»

در هفته‌های اخیر، رئیس‌جمهور فرانسه لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود را در قبال روسیه تشدید کرده است و در اواخر فوریه گفت اعزام نیروهای غربی به اوکراین را نمی‌توان رد کرد. او سه‌شنبه گذشته در پراگ از کشورهای اروپایی خواست حمایت خود را از کی‌یف در بحبوحه درگیری‌های اوکراین و روسیه افزایش دهند و گفت اروپا با زمان‌هایی مواجه است که «بزدل نبودن مناسب است.»

به گزارش راشا تودی، اعضای ناتو به دنبال افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف هستند، زیرا این نگرانی وجود دارد که کمک‌های مالی بزرگ‌ترین حامی جنگ اوکراین - ایالات متحده - به پایان برسد. در اوایل سال جاری، کاخ سفید اعلام کرد تمام پولی را که تاکنون به اوکراین اختصاص داده است - بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار - مصرف کرده است. ۶۰ میلیارد دلار دیگر از بودجه ایالات متحده هنوز در کنگره تایید نشده و اخیرا هم پیشنهاد شده است که این پول به جای هدیه به شکل وام به کی‌یف داده شود.

مسکو معتقد است که کمک‌های نظامی غرب به اوکراین باعث تغییر روند درگیری نمی‌شود، در حالی که خصومت‌ها را گسترش می‌دهد و باعث مرگ بی‌مورد تعداد بیشتری انسان می‌شود. پیشتر دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین با اشاره به سخنان ماکرون درباره احتمال استقرار نیروهای غربی در اوکراین هشدار داد که هرگونه اقدام ناتو درگیری مستقیم بین بلوک نظامی به رهبری آمریکا و روسیه را «غیر قابل اجتناب» خواهد کرد.

منبع: ایسنا

613724