رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

حضور در اربعین، امسال معنای سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالایی دارد

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: بعد از جریان طوفان الاقصی و وعده صادق، حضور در جریان اربعین، امسال معنای سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالایی دارد و شعار آزادی فلسطین به طور جدی باید مطرح شود. پس از جریان وعده صادق اکنون شاهد مرجعیت ایران در اقتدار نظام اسلامی و انقلاب اسلامی هستیم.
تصویر حضور در اربعین، امسال معنای سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالایی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی مراسم اربعین حسینی، امروز ۲۰ خردادماه با حضور حجت الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی و سازمان اوقاف و امور خیریه و سخنگوی سازمان، رضا معممی مقدم، مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف، حجت الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، حجت الاسلام محمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان اوقاف در محل سازمان برگزار شد و مدیران کل استان‌ها نیز از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در جلسه حضور داشتند.

حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی در این نشست، گفت: بعد از جریان طوفان الاقصی و وعده صادق، حضور در جریان اربعین، امسال معنای سیاسی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالایی دارد و شعار آزادی فلسطین به طور جدی باید مطرح شود. پس از جریان وعده صادق اکنون شاهد مرجعیت ایران در اقتدار نظام اسلامی و انقلاب اسلامی هستیم. بنابراین نحوه حضور ما امسال در اربعین حتماً با سال‌های قبل تفاوت بسیاری دارد و نوع پذیرش شیعیان و زوار اباعبدالله (ع) متفاوت خواهد.

وی اظهار کرد: اگر نگاهی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشیم در حقیقت یک قدرت تحلیل کننده جهانی در حوزه ژئوپلیتیک منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفته است. عکس شهدای مقاومت حتماً در مواکب وجود داشته باشد. این اتفاق خوبی است که تمدن سازی اربعین را شکل می‌دهیم. نقاط ضعف که در سال‌های گذشته وجود داشته باید مرتفع شود. زواری که از کشور افغانستان و پاکستان وارد کشور می‌شوند باید مورد رسیدگی قرار گیرند، اگر در ایران از آنها میزبانی خوبی صورت پذیرد در واقع به نوعی توسعه جغرافیای سیاسی و اندیشه‌ای مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی را در بر خواهد داشت.

حجت الاسلام خاموشی به ایستادگی و مقاومت کودکان فلسطینی اشاره کرد و گفت: فصل جدیدی از فرهنگ ایثار و شهادت در جهان در حال شکل‌گیری است. عکس‌های مقاومت غزه و فلسطین را در این مسیر با خود همراه داشته باشیم و به جهانیان نشان دهیم که غزه با فرهنگ اباعبدالله (ع) دارد نجات پیدا می‌کند.

حجت الاسلام عادل سخنگوی سازمان اوقاف گفت: سازمان اوقاف با همکاری هیأت‌های امنای امامزادگان و خیرین و گروه‌های مردمی توانسته خدمات قابل توجهی را در اربعین ارائه دهد و این ظرفیت قابل توسعه است. یکی از مواردی که باید جدی بپردازیم این است که موضوعات مربوط به اطلاعات مواکب باید دقیق مشخص شود. طبق آمار بالغ بر ۳۵۰ موکب چه در داخل کشور چه در مسیرها و چه در مرزها و اعتاب مقدس برپا شده بود که در بحث اطلاعات و آمار این مواکب باید اهتمام داشته باشیم. چند استان هستند که توقع داریم بیش از گذشته فعالیت کنند استان‌ها نسبت به ظرفیتی که دارند در این زمینه همکاری کنند. امسال با توجه به اینکه هرسال با افزایش جمعیت زائران روبرو هستیم برای جلوگیری از ازدحام در ایام خاص یکی از تدابیر توسعه زمانی است و مواکب نجف و کربلا به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که از ابتدای ماه صفر مستقر شوند و خدمات تا چند روز پس از اربعین ادامه پیدا کند.

وی افزود: موضوعات بهداشت و درمان قابلیت توسعه دارد و موقوفاتی نیز وجود دارد که مربوط به بهداشت و درمان است. حتی بحث وقف پول و وقف‌های جدید را می‌شود مخصوص اربعین در حوزه بهداشت و درمان فعال کرد. استان فارس در سال گذشته هماهنگی‌هایی با مجموعه بهداشت و درمان استان به عمل آوردند که کار خوبی بود و در کنار تاکیداتی که در بازدید ریاست محترم سازمان اوقاف صورت گرفت و جلسه‌ای که با مجموعه بهداشت و درمان فارس داشتیم قرار است این اقدام خیلی منسجم‌تر توسعه پیدا کند. کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین هم این امکان را دارد که همه نوع مجوز همکاری و اعزام پزشک را داشته باشد. امید است به صورت جدی دنبال شود.

سخنگوی سازمان اوقاف بیان کرد: در ستاد اربعین بودجه‌هایی برای بحث زیرساختی در مرزها مصوب شده استان‌هایی مانند کرمانشاه، ایلام و خوزستان و سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی که در مرزها هستند قابلیت این را دارند که از منابع زیرساختی که در نظر گرفته شده برای سرویس‌های بهداشتی و زائرسراها و … استفاده کنند. پروانه موکب داری را افراد باید از ستاد عتبات استان پیگیری کنند و اخذ کنند و اگر مشکلی بود منتقل کنند که پیگیری و رفع شود.

ضیایی مسؤول کمیته بازرسی و حراست ستاد اربعین گفت: ارزیابی اربعین توسط حراست و بازرسی انجام شد. یکی از اتفاقات خوب، همدلی و همراهی کمیته‌ها بود یکی از اتفاقات دیگر استقرار تیم‌های پزشکی در طول مسیر بود و بسیاری از موکب‌ها بحث درمانی را تقبل کرده بودند و فضای مناسب که موکب‌ها ایجاد کرده بودند جای تقدیر و تشکر دارد. اقدامات فرهنگی، تأمین آب و پیش بینی سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های صحرایی بسیار به خوبی صورت گرفت. ارتقای سطح خدمت رسانی مد نظر است. دما تا ۵۰ درجه در عراق بالا می‌رود و باید پیش بینی‌های لازم را داشته باشیم و تأمین آب آشامیدن و پیش بینی فضای مناسب مد نظر قرار گیرد. موکب‌ها با توجه به گرمای هوا غذای سرد در نظر بگیرند.

محور مهران یکی از پرترددترین محورهای ورودی و خروجی اربعین است

حجت الاسلام نوروزپور مسؤول محور مهران را در مراسم اربعین برعهده دارد، گفت: محور مهران در استان ایلام یکی از پرترددترین محورهای ورودی و خروجی اربعین است. نزدیک به ۶۵ درصد از این مرز تردد می‌کنند. امسال هم مرز مهران به دلیل نزدیکی به کربلا مرز شلوغی خواهد بود استان‌های خراسان شمالی، گیلان، سمنان و لرستان و اصفهان سال گذشته همکاری خوبی داشتند و امسال نیز جلساتی در این زمینه برگزار شده است. در ۱۲ نقطه ایلام موکب داریم به عنوان مثال خواهرانی از خراسان شمالی در این استان حضور پیدا می‌کنند و نان محلی می‌پزند و خیلی استقبال می‌شود. آشپزخانه که در مرز راه اندازی شده و سردخانه‌ای که در نظر گرفته شده بسیار کارساز است. سال گذشته برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی خوبی در مهران برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. ۱۵۰ هزار وعده غذایی در سال گذشته و ۲۰۰ هزار میان وعده و یک میلیون آب معدنی و ۲۰۰ هزار قرص نان بین زائران توزیع شد. تعداد نفرات که در مواکب اسکان یافتند تقریباً ۲۰ هزار نفر بوده است. نیاز است فضای اسکان توسعه پیدا کند. ۲۰ مبلغ مستقر حضور داشتند و ۱۵۰ جلسه روضه خوانی برگزار شد. همچنین دستگاه یخ ساز در نظر گرفته شد که خیلی کارساز بود. ۲۰۰ خادم و سه نفر خبرنگار و یک مستندساز در این مرز حضور داشتند.

حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: در روزهای اخیر از محل‌هایی که برای برپایی موکب در نظر گرفته شده بازدید کردیم. در زمینه فراهم کردن تأسیسات آتش نشانی اقدامات خوبی صورت گرفته و مواکب حتماً باید کپسول‌های آتش نشانی داشته باشند و مراکز به راه پله اضطراری مجهز شده باشند. ظرف چند روز آینده تیمی برای تکمیل سرویس‌های بهداشتی محل اعزام می‌شوند. با سرکنسولگری نیز صحبت کردیم که گاراژ کربلا که در ایام اربعین تعطیل می‌شود را در اختیار کارخانه یخ قرار دهند که تولید یخ را در کربلا داشته باشیم و نانوایی نیز در کربلا استقرار پیدا می‌کند. در زمینه خرید کالا نیز بر اساس برآوردهایی که صورت گرفته به نظر می‌رسد خرید کالا از عراق به صرفه‌تر باشد و هزینه حمل و نقل به این ترتیب حذف می‌شود.

باید عراقی‌ها را در این سفر زیارتی ذینفع کنیم

حجت الاسلام خاموشی در این قسمت پیشنهاد داد و گفت: باید عراقی‌ها را در این سفر زیارتی ذینفع کنیم وقتی در آنجا تبادل اقتصادی و اجتماعی داشته باشیم، رابطه معناداری را می‌توانیم برقرار کنیم. در رابطه با خرید تجهیزات نیز بررسی کنید اگر امکان دارد از عراق تهیه شود.

کرمی که مسؤولیت محور نجف را برعهده دارد، گفت: مهمترین موضوع در سال‌های اخیر بحث اسکان است که با حمایت استان البرز و فارس این رویکرد را از سال گذشته بیشتر به سمت اسکان بردیم و استان البرز را ممهز کردیم که در این زمینه ورود کند و در سال گذشته در روزهای منتهی به اربعین این محل‌ها ساعتی شده بود. استان فارس نیز در زمینه بهداشتی و درمان خدمات زیادی ارائه کردند.

حجت الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: در سال گذشته در شهر نجف به ارائه خدمت به زائران پرداختیم. امسال جلسه‌ای با با مجتمع علوم پزشکی و هلال احمر استان داشتیم و مقرر شد مثل سال گذشته در نجف مستقر شویم.

حجت الاسلام خاموشی پیشنهاد نذر خدمت داد و گفت: هر بیمار که مراجعه می‌کند اطلاعاتش وارد سیستم شود و درمان آن فرد پیگیری شود. همچنین تهیه کلاه‌های آفتاب گیر واحد در نظر گرفته شود. در زمینه نذر برنج و حبوبات و … فضاسازی شود و مردم در این زمینه مشارکت کنند. نذر وقت نیز موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نذر وقت جهت مشاوره و سبک زندگی موضوعی است که بسیار مورد نیاز مردم است.

حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف قزوین گفت: هرسال سه موکب یکی در استان قزوین در شهر آوج و در کربلا و نجف راه اندازی می‌شود. موکب امسال مقابل شارع الرسول مجتمع ۵ طبقه‌ای که حسینیه و اتاق و سرویس بهداشتی و آشپزخانه دارد. مقدمات انجام شده است. موکب امسال ثبت و دارای اساسنامه شده است. افرادی که در سال‌های گذشته در موکب حضور داشتند شماره تماس آنها ثبت شده و به آنها اطلاع رسانی صورت می‌پذیرد. هرسال ۱۲۰ هزار نفر زائر اولی اعزام می‌کنیم. امسال تلاش داریم از محل موکب برنامه‌های اربعینی از شبکه سیمای استان پخش شود.

حمید مجیدی مهر، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور قرآنی گفت: در سال گذشته همه اعزام‌های کشور از قرارگاه اعزام سازمان اوقاف صورت گرفت و با هماهنگی ستاد اربعین به جمع بندی رسیدیم و در کل ۸۳۰ محفل قرآنی برگزار شد و امسال با فراخوانی که ابلاغ می‌شود برآورد این است که بیش از یک هزار محفل قرآنی خواهیم داشت.

حجت الاسلام محمد صالحی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کرمانشاه گفت: ما در مرز خسروی نیاز به کمک استان‌ها داریم سال گذشته زنجان به کمک این استان آمد. از همکاران سازمانی دعوت می‌کنم مرز خسروی را برای سفر به عراق در ایام اربعین انتخاب کنند.

حجت الاسلام ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: موکب این استان در مرز تمرچین مستقر می‌شود و از نظر اسکان و پذیرایی به زائران خدمات ارائه می‌کند. آشپزخانه در مرز وجود ندارد و از این نظر در مضیقه هستیم و به فکر ایجاد آن هستیم.

حجت الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان گفت: مرز مریوان برای سومین سال است که باز شده است و در این بخش به زائران اربعین خدمت رسانی می‌کنیم. جلساتی با استانداری برگزار شده و قرار شد مانند سال گذشته موکب در شهر سلیمانیه برپا شود. پیش بینی می‌شود مردم به دلیل گرمای هوا تمایل بیشتری داشته باشند از این مرز عبور و مرور داشته باشند.

حجت الاسلام محسن مؤمنی مقدم، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استان سیستان همجوار با دو کشور افغانستان و پاکستان با سه مرز است. سال گذشته ۱۲۰ هزار زائر داشتیم و امسال تا ۱۸۰ زائر پیش بینی می‌شود. در سال گذشته ۳۰۰ هزار پرس غذا بین زائران توزیع شد. ما در طول سال نیز زائر داریم ولی اوج کار ما در ایام اربعین است. حضور اهل سنت را در مواکب داریم. برای تأمین بحث سرمایش اسپیلت و مه پاش و هواساز نیاز داریم. مساله مهم بحث حمل و نقل زائران است زیرا امسال قرار است از کشور هند نیز زائر داشته باشیم. شهرستان‌های تهران، کرمان مرکزی فارس و خراسان رضوی با ما همکاری داشته‌اند.

حجت الاسلام هادی شفیع زاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: تهیه اقلام فرهنگی برای مواکب سال گذشته اتفاق افتاد. موکب امامزادگان قم در چند سال اخیر جایگاه خوبی به خود اختصاص داده و تعامل خوبی با عراقی‌ها در این زمینه صورت پذیرفته است. موکب از نظر امکانات خنک کننده تجهیز شده است و ما اقلام مورد نیاز را از سامرا تهیه می‌کنیم. ارتباط به گونه‌ای است که ما سال گذشته از سامرا دانشجو داشتیم و آنجا را مرکز تربیت جبهه مقاومت قرار داده‌ایم و همچنین رسیدگی به مجاورین حرمین امامین شریفین را مد نظر داریم.

حجت الاسلام مرتضی عزیزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام گفت: ۱۰ بقعه در ایلام به زائران خدمات ارائه می‌کنند. از استان‌های گیلان و گلستان خراسان شمالی و اصفهان که در این زمینه همکاری می‌کنند تشکر می‌کنیم. سال گذشته مردم به تدریج در مراسم حضور پیدا کردند. آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان و سازمان اوقاف در مرز مهران به خدمات رسانی به زائران می‌پردازند. با توجه به اینکه مرز مهران نزدیک‌ترین مرز به عتبات عالیات و ارزان‌ترین و امن‌ترین مرز است بیشترین تردد از این مرز است.

منبع: مهر

681888