اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + تاریخ اربعین امسال به میلادی

اربعین مصادف با چهلمین روز از گذشت واقعه روز عاشورا است که جز بزرگترین اجتماعات شیعیان به شمار می آید.
تصویر اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟ + تاریخ اربعین امسال به میلادی

به گزارش سایت خبری پرسون، چهلمین روز پس از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایشان را اربعین حسینی یا روز اربعین می‌نامند این روز در ایران تعطیلی رسمی بوده و یکی از بزرگترین و باشکوه ترین مراسم های عزاداری شیعیان در جهان مختص روز اربعین در کربلا است.

اربعین ۱۴۰۳ چه روزی است؟

  • تاریخ اربعین در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ اربعین در تقویم میلادی برابر با ۲۵ آگوست ۲۰۲۴ است.
  • تاریخ اربعین در تقویم قمری با ۲۰ صفر ۱۴۴۶ برابر است.

تاریخ شروع ماه صفر ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم شمسی برابر با سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم قمری برابر با ١ صفر ۱۴۴۶ است.
  • تاریخ دقیق شروع ماه صفر در تقویم میلادی قمری برابر با ۶ آگوست ۲۰۲۴ است.

تاریخ پایان ماه صفر ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق پایان ماه صفر در تقویم شمسی برابر با چهارشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ دقیق پایان ماه صفر در تقویم قمری برابر با ٣٠ صفر ۱۴۴۶ است.
  • تاریخ دقیق پایان ماه صفر در تقویم میلادی قمری برابر با ۴ سپتامبر ۲۰۲۴ است.

تاریخ اربعین 1403

معنای لغوی اربعین

اربعین در لغت به معنی چهلم است و بیستم ماه صفر، چهلمین روز شهادت حضرت امام حسین (ع) را اربعین حسینی می‌نامند.

فلسفه اربعین

لشکریان عمر سعد، بعد از پایان جنگ کوتاه روز عاشورا و پس از اینکه بازماندگان کاروان امام حسن (ع) را به اسارت گرفتند در همان روز و در همان کربلا جشن پیروزی گرفتند. در زیارتنامه ها هم این معنا آمده است که آن روز، روز شادمانی، تفریح، جشن و پایکوبی قاتلان اباعبدالله الحسین و فرزندان و اصحابش بود. بنابر این کاروانی از کربلا به اسارت می رود که هیات یک کاروان شکست خورده را دارد و دشمن برای خود جشن پیروزی گرفته ولی این کاروان وقتی ۴۰ روز بعد به کربلا بازمی گردد، اتفاقاً پیروز بر می گردد. یعنی کاروانی که در ظاهر شکست خورده بود، توانسته آن صولت و قدرت یزید و عبیدالله را درهم بشکند و با استفاده از تریبون رسمی حکومت حرفش را مطرح کند و ابعاد کربلا، مظلومیت امام حسین و بیداد و ستم بنی امیه را بیان کند. این کار را مجموعه اسرا انجام دادند. در راس آنها خود امام سجاد در آن خطبه خوانی در شام و حضرت زینب کبرا که در کوفه و شام سخن می راند، قرار دارند و البته دیگرانی مثل حضرت ام کلثوم، رباب، سکینه و دیگران که از این موقعیت استفاده کرده و روشنگری می کنند و پرده ها را پس می زنند، به گونه ای که یزید حتی در خانه خودش هم امنیتش را از دست می دهد و مورد اعتراض همسرش واقع می شود. حتی سفرایی که از گوشه کنار دنیا آمده اند که در جشن پیروزی یزید شرکت کنند علیه یزید شورش و اعتراض می کنند که این «سر» کیست که شما اینگونه با او رفتار می کنید و وقتی معلوم می شود این سر پسر پیامبر است، یزید مورد اعتراض شدید واقع می شود.بر این اساس ما وقتی در اربعین راهپیمایی می کنیم، در واقع در جشن پیروزی امام حسین (ع) و جشن پیروزی حق بر باطل شرکت می کنیم. این یکی از اسرار و رمز و رازهای اربعین است.

پیاده روی اربعین

پیاده‌روی اربعین، یا راهپیمایی اربعین، از آئین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود. در زمان حکومت صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث این مراسم احیا شد و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشورهای دیگر به‌ویژه ایران نیز به راهپیمایی اربعین می‌پیوندند. بنابر گزارش‌ها، علاوه بر شیعیان، گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند.

شعار اربعین ۱۴۰۳

شعار اربعین ۱۴۴۶ قمری و ۱۴۰۳ شمسی «کربلا طریق‌الاقصی» انتخاب و نام‌گذاری شد،

منبع: ایمنا

680813