تاثیر قطعنامه شورای حکام علیه ایران بر اقتصاد

اوایل خردادماه بود که کشورهای غربی ایران را تهدید به تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کردند.

تصویر تاثیر قطعنامه شورای حکام علیه ایران بر اقتصاد

به گزارش سایت خبری پرسون، روزهای قبل از تصویب قطعنامه و در زمانی که هنوز کشمکش میان کشورهای غربی برای تصویب یا عدم تصویب وجود داشت، برخی دلالان در ایران به‌دنبال برهم‌زدن بازار ارز بودند، اما حال که چند روزی از تصویب آن می‌گذرد، وضعیت بازارها نشان می‌دهد که آرامش کاملا برقرار است. حتی نرخ ارز در بازار غیررسمی نسبت به قبل از تصویب قطعنامه کاهش نیز پیدا کرده است. درباره این‌که چرا با هر اقدام سیاسی دلالان سریعا بازار ارز را نشانه می‌گیرند، گزارشی تهیه کرده‌ایم که جزئیات آن در ادامه آمده است.

قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران صادر شد. برخی کارشناسان این موضوع را سیاسی دانستند و معتقد بودند کشورهای غربی در آستانه انتخابات ایران به‌دنبال برهم‌زدن بازارهای اقتصادی برای کاهش مشارکت هستند، اما این اقدام آن‌ها درمرحله اول خنثی شد؛ چراکه اغلب مردم حتی به هشدارهای کشورهای غربی نیز اعتنا نکردند ودر روزهای گذشته آرامش برقرار بود. در طول سال‌های گذشته ارز به‌عنوان یکی از محرک‌های تورم در کشور شناخته می‌شد، بنابراین کشورهای غربی برای اعمال فشار خود اقداماتی انجام می‌دادند که بازار ارز به هم بریزد. البته این در حالی بود که در گذشته تأثیر سیاست بر اقتصاد ایران بسیار زیاد بود، اما با فعالیت دولت سیزدهم این تأثیر هر روزکاهش یافت ودرروزهای اخیر شاهد آرامش در بازارهای مختلف بودیم. کارشناسان معتقدند این رفتار مردم نشان‌دهنده خنثی‌سازی تحریم‌ها در طول سه سال گذشته است و به قول معروف حنای آن‌ها دیگر برای اقتصاد ایران رنگ ندارد. این قطعنامه درحالی ازایران همکاری بیشتروبدون تأخیر را انتظار دارد و نسبت به برنامه‌های هسته‌ای ایران ادعاهای واهی را مطرح می‌کند که در آن هیچ‌اشاره‌ای به حقوق ایران و تعهدات کشورهای غربی در برابر همکاری ایران با آژانس نشده است.

روند یک سال اخیر نشان می‌دهد که تلاش‌های غرب برای تضعیف اقتصاد ایران ناکام مانده است؛ چراکه متغیرهای پولی و شاخص‌های کلان اقتصاد کشور از بهبود وضعیت اقتصادی خبر می‌دهند و فروش نفت ایران نیز در سطوح بالایی قرار گرفته که نشان از شکست‌خوردن تحریم‌ها دارد. پیش‌بینی می‌شود تلاش‌های فعلی کشورهای غربی برای ضربه‌زدن به ایران نیز با شکست روبه‌رو شود؛ زیرا تجارب اخیر نشان می‌دهد اقتصاد ایران در برابر فشارهای خارجی تا حدود زیادی مقاوم شده، اما آن‌ها همچنان به‌دنبال ایجاد بی‌ثباتی در اقتصاد ایران هستند. در حدود سه سال خدمت دولت سیزدهم گام‌های بلندی برای اصلاح روابط بین‌الملل برداشته شد. دولت سیزدهم با تغییر رویکرد از نگاه صرف به غرب به نگاه به شرق و استفاده از فرصت‌های بالقوه و در کنار آن تلاش برای حل مسأله تحریم‌ها، روابط ایران با بسیاری از کشورهای دوست، همسایه و همسو را افزایش داد. دیپلماسی فعال دولت شهید رئیسی موجب گسترش روابط ایران با کشورهایی از جمله چین، روسیه، قطر، عربستان، پاکستان، ترکیه، عراق و بسیاری از کشورهای دیگر شد. علاوه بر اینها، عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان شانگهای، گروه بریکس و اتحادیه پایاپای آسیایی، گسترش روابط با کشورهای عضو این گروه‌ها و نیز امضای توافق‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا در کارنامه شهید رئیسی خوش می‌درخشد.

فروش نفت ایران در حال حاضر در بالاترین سطوح تاریخی خود پس از انقلاب اسلامی قرار دارد و به نظر می‌رسد اقدامات دولت شهید رئیسی در کاهش اثرات مخرب تحریم‌ها به نتیجه رسیده است. در چنین شرایطی استفاده دشمنان کشور از حربه فشار سیاسی پیش‌بینی می‌شد، اما باید گفت که در طول یک سال اخیراتفاقات سیاسی بسیاری رخ دادکه به علت وضعیت خوب متغیرهای اقتصادی اثر آنچنانی بر اقتصاد کشور نداشت. رحمان سعادت، اقتصاددان با اشاره به عملکرد دولت و بانک مرکزی در یک سال و نیم گذشته گفت: اقدامات بانک مرکزی ودیپلماسی منطقه‌ای درراستای عادی‌سازی روابط، به افزایش ذخایر ارزی کشور منجر شده است. به همین دلیل، به نظر نمی‌رسد در چند ماه آینده اتفاق قابل توجهی در اقتصاد کشور و بازار ارز رخ دهد.

حمایت شدید کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین همه نگاه‌ها را به سوی این کشتار تاریخی و تلخ و مسببان آن خیره کرده و روسیاهی این کشتار تا ابد بر چهره کشورهای غربی و آمریکا خواهد ماند. از سوی دیگر حمایت ایران از مردم مظلوم فلسطین و محکوم‌کردن کشتار جمعی رژیم منحوس صهیونیستی، رویکرد مردم جهان نسبت به ایران را تغییر داده است. حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق نیز یکی از اشتباهات راهبردی اسرائیل و هم‌پیمانان غربی آن بود که دوباره چهره پلید این کشورها را نمایان کرد. درعوض پاسخ قاطع ایران با عملیات وعده صادق، توان نظامی و بازدارنده ایران رانشان داد وجایگاه استراتژیک کشور درصحنه جهانی را بازیابی کرد. ایران ازنظر سیاسی واستراتژیک در موقعیت مناسبی قرار گرفته و فرصتی به وجود آمده که استفاده از آن می‌تواند جایگاه کشور درعرصه بین‌الملل را تقویت کند. برخی کارشناسان دلیل تصویب قطعنامه علیه ایران درآژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی‌راپرت‌کردن حواس مردم ایران وجهان از اتفاقات اخیر و کمرنگ‌کردن آن‌ها عنوان می‌کنند، اما دررابطه با ضربه‌زدن به اقتصادایران با توجه به شرایط به‌وجودآمده، به نظر نمی‌رسد این اقدامات راه به جایی ببرد.

منبع: جام جم

681591