جامعه پوسیده مشکل اسرائیل از نگاه هاآرتص

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص به شدت اختلافات میان مقامات صهیونیست در مورد جنگ علیه نوار غزه و پیامدهای آن بر کابینه رژیم اشغالگر را به باد انتقاد گرفت.

تصویر جامعه پوسیده مشکل اسرائیل از نگاه هاآرتص

به گزارش سایت خبری پرسون، «راویت هخت»، ستون‌نویس روزنامه عبری‌زبان هاآرتص خاطرنشان کرد اسرائیلی‌ها می‌توانند بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی را مورد تمسخر قرار دهند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را در زمانی که پس از حمله جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در هفت اکتبر در آستانه سقوط بود، نجات داد.

آنها همچنین می‌توانند فقدان «حس سیاسی» در میان سران رژیم صهیونیستی را مسخره کنند یا نسبت به قصد بنی‌ گانتس برای نخست‌وزیر شدن مشکوک باشند.

با این حال، هخت معتقد است که اوضاع جور دیگری است. او در مقاله خود نوشت که مشکل نه خود بنی گانتس است و نه نزاع‌های «احمقانه» بین رهبران اپوزیسیون که به فراکسیون حاکم لیکود اجازه داد با وجود هرج و مرج موجود در برنامه‌هایش، در نظرسنجی‌ها مقام اول را به خود اختصاص دهد.

وی در این رابطه می‌گوید: «وقتی یک جامعه یا دست‌کم بخش بزرگی از آن، بار دیگر - همانطور که در آخرین نظرسنجی‌ها منعکس شده است – نخست‌وزیری را انتخاب می‌کنند که باعث اسارت اسرائیلی‌ها می‌شود، آنها را به خونریزی، انزوای دیپلماتیک، رکود اقتصادی، فرهنگ فساد، جنایت، جهل و عقب‌ماندگی سوق می‌دهد. وقتی یک جامعه یا حداقل بخش بزرگی از آن، دست خود را برای رها کردن اسرا و بستگانشان دراز می‌کند و اجازه اعمال خشونت‌آمیز علیه آن‌ها را می‌دهد پس تقصیر نه بر دوش بنی گانتس و یا گادی آیزنکوت از اعضای کابینه جنگ است نه بر دوش تظاهراتی که تندروها را بار دیگر به آغوش نتانیاهو بازمی‌گرداند.»

هخت گفت مشکل در خود جامعه اسرائیل است. به اعتقاد او همه این آثار نشانه شرایط بیمارگونه وضعیت جامعه پوسیده‌ای است که احمقانه و دیوانه‌وار به سمت فراموشی و نابودی پیش می‌رود.

وی همچنین ادامه داد وقتی هر کسی که خود را «صهیونیست» و «راست‌گرا» می‌خواند، از نخست وزیری حمایت می‌کند که درمدت زمان انتصابش در این پست اسرائیل ۲ منطقه را از دست داد و جنگی که او علیه غزه به راه انداخته به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است این را نمی‌توان با دلایل ایدئولوژیک توضیح داد. این یک بیماری صعب‌العلاج است که قابل درمان نیست و ممکن است کسانی را که نمی‌خواهند درمان شوند، مبتلا کند.

او در پایان گفت که جنگ ممکن است واقعاً با شکست روبه‌رو شود بنابراین بهتر است اسرائیلی‌ها به جای غرق شدن در «دریای ناامیدی» انرژی خود را صرف برنامه‌های نجات و بقا کنند.

منبع: ایسنا

681094