وزیران دفاع ژاپن و کره‌جنوبی با یکدیگر دیدار کردند

وزیران دفاع ژاپن و کره‌جنوبی امروز (شنبه) در حاشیه نشست سه روزه امنیتی شانگری-لا در سنگاپور، با هدف ایجاد اعتماد متقابل با یکدیگر دیدار کردند.

تصویر وزیران دفاع ژاپن و کره‌جنوبی با یکدیگر دیدار کردند

به گزارش سایت خبری پرسون، تارنمای خبرگزاری ژاپنی کیودو با انتشار این خبر نوشت: مینورو کیهارا و شین وون سیک (Shin Won Sik) وزیران خارجه ژاپن و کره جنوبی در سنگاپور دیدار کردند. این ملاقات با هدف ایجاد اعتماد بین نیروهای دو طرف که در سال ۲۰۱۸ میلادی در یک اشتباه محاسباتی نظامی دچار اختلاف شدند، صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، آتش گشودن یک فروند رزمناو کره جنوبی بر روی یک جنگنده ژاپنی که یک فروند قایق ماهی گیری کره شمالی را تعقیب می کرد، باعث مخدوش شدن روابط نظامی دو طرف شده بود.

کیودو اضافه کرد: حادثه مورد اشاره در منطقه انحصاری اقتصادی توکیو در دریای ژاپن رخ داده بود اما سئول آن را رد و استدلال می کرد که هواپیمای ژاپنی در ارتفاع کم نزدیک کشتی جنگی (کره جنوبی) که به دنبال یک قایق ماهیگیری کره شمالی بود، به طرز خطرناکی اقدام به مانور و پرواز کرده بود.

نشست روز شنبه در حالی برگزار می‌شود که ژاپن و کره جنوبی راه‌هایی را برای عادی‌سازی تبادلات دفاعی خود که به دلیل بروز چنین اختلافی تقریباً به حالت تعلیق درآمده بود، مورد بررسی قرار می دهند.

بر اساس این گزارش، دو طرف در نشست روز جاری بر ضرورت همکاری برای مقابله با تهدیدات هسته‌ای و موشکی کره شمالی و شناسایی آن به گفت و گو پرداختند.

روابط توکیو و سئول از زمان بر سرکار آمدن «یون سوک یول» (Yoon Suk Yeol) رئیس جمهوری جدید کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ بهبود یافت. این درحالی است که تا پیش از آن و در زمان ریاست جمهوری «مون جائه این» (Moon Jae In) عمدتا بر سر موضوعاتی همچون غرامت کاری در زمان جنگ و مناقشاتی تجاری بین طرفین، روابط دو کشور به پایین ترین حد خود طی چند دهه گذشته رسیده بود.

منبع: ایرنا

680884