همه چیز درباره حج واجب یا حج تمتع+ ثبت نام تمتع

حج یک عبادت واجب بر مسلمانان است که در تاریخ معین و به شکلی معین اجرا می شود، اگر قصد سفر به شهر مکه را دارید این مطلب برای شماست.
تصویر همه چیز درباره حج واجب یا حج تمتع+ ثبت نام تمتع

به گزارش سایت خبری پرسون، حج عبادتی واجب و فروع دین اسلام است که در ماه ذیحجه در شهر مکه و اطراف آن انجام می‌شود. حج پس از نماز برتر از تمام عبادت‌ها محسوب شده و اقسام مختلفی دارد که رایج‌ترین آن حج تمتع و برای مسلمانانی است که در غیر از مکه و اطراف آن زندگی می‌کنند. در این بخش به سوالات رایج کاربران در مورد حج،قیمت حج واجب، تفاوت حج واجب و عمره، زمان حج واجب امسال، ثبت نام حج تمتع، حج واجب چند روز است، حج واجب 1403 و... پاسخ گفته ایم.

حج واجب چیست؟

در پاسخ به سوال حج واجب یعنی چه باید بگوییم که حج واجب‌ یکی از اقسام حج می باشد که به جا آوردن آن بر مکلف واجب است.

حج واجب چه نام دارد؟

هر دو نام حج تمتع یا حج واجب برای این نوع حج یکی از مهم‌ترین فروع دین اسلام است، استفاده می شود. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلفند در دهه اول ماه ذی‌الحجه به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی بروند و مجموعه‌ای از اعمال واجب را به‌جا آورند.

حج واجب چیست

اقسام حج

حج را به سه قِسم تقسیم کرده‌اند:حج تَمتُّع، حج قِران و حج اِفراد(موسوی شاهرودی، جامع الفتاوی - مناسک حج، 1428ق، ص58، مسأله 139.)

حج تمتع افضل انواع حج است و بر کسانی واجب می‌شود که از مکه دور باشند. حج افراد بر کسانی واجب می‌شود که به عمره و تمتع نرسند و یا امکان آن را پیدا نکنند و ساکن مکه و اطراف آن باشند، حج قران حجی است که حاجی از میقات، قربانی‌اش را به همراه دارد.

فرق حج عمره با حج واجب چیست؟

  1. حج واجب در ماه‌های خاصی چون شوال، ذی‌قعده و ذی‌حجه انجام می‌شود، ولی حج عمره را در تمام ایام سال می‌توان آن انجام داد.
  2. حج واجب بر هر مسلمانی که تمکن مالی دارد و می‌تواند هزینه‌های این سفر را پرداخت کند واجب است. اما حج عمره فقط بر ساکنین و اهالی مکه واجب بوده و برای سایر مسلمانان مستحب است.
  3. در حج عمره تراشیدن سر اختیاری است اما در حج واجب تراشیدن سر ابرای آقایان جایز است.

حج تمتع و عمره چیست؟

عُمره مجموعه‌ای از اعمال شرعی همچون اِحرام و طواف و سعی بین صفا و مروه است که در زیارت خانه خدا انجام می‌شود. (نجفی، جواهرالکلام، بیروت، ج20، ص441)

عمره به قسمِ عمره تَمَتُّع و عمره مُفرَده تقسیم می‌شود، عمره تمتع بخشی از حج تمتع است و با آن انجام می‌شود. عمره مفرده عملی مستقل از حج تمتع است.(مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی، فرهنگ فقه، 1392، ج5، ص479 تا 485)

فرق حج عمره با حج تمتع چیست؟

مناسک عمره تَمَتُّع با عمره مفرده تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها عبارت‌است از:

  • عمره تمتع برخلاف عمره مفرده، طواف نساء و نماز طواف نساء ندارد.
  • احرامِ عمره تمتع باید در ماه‌های مخصوص حج(شوال، ذی القعده، ذی‌الحجه) انجام شود؛ ولی احرامِ عمره مفرده این شرط را ندارد.
  • در عمره تمتع پس از سعی صفا و مروه باید تقصیر (چیدن مقداری از مو یا ناخن) انجام داد؛ اما در عمره مفرده، بین تقصیر و عمل حلق (تراشیدن سر) اختیار وجود دارد.( محقق حلی، شرایع‌الاسلام، 1408ق، ج1، ص275و276.)
  • در عمره تمتع احرام باید یکی از مواقیت پنج‌گانه باشد؛ اما در عمره مفرده، این مسئله الزامی نیست و احرام می‌تواند «اَدنَی‌الحِلّ» (نزدیک‌ترین محل در خارج از حرم) هم باشد. (مؤسسه دایرةالمعارف فقه اسلامی، فرهنگ فقه، 1392، ج5، ص488.)

حج واجب چه ماهی است؟ حج تمتع در چه ماهی است؟

ماه‌های به‌جا آوردن اعمال حج (شوال، ذی‌القعده و ذی‌الحجه) هستند. حج تمتع، عمره تمتع، حج قِران و حج اِفْراد فقط باید در این ماه‌ها به جا آورده شوند؛ اما عمره مفرده در غیر ماه‌های حج نیز صحیح است.

حج واجب چه ماهی است

حج واجب چند روز است؟

مدت حضور زائران عمره 10 روز و حج تمتع حدود 33 روز است.

حج واجب قیمت

رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه سفر عمره گفت که مبلغ آن از 40 تا 45 میلیون تومان و قیمت حج واجب حدودا مبلغ 150 میلیون تومان به بالا است اما این قیمت ها ثابت نیستند و ممکن است تغییراتی داشته باشند.

حج واجب تا چه تاریخی اعلام شده؟

اعزام زائران حج تمتع 1403 از دهه سوم اردیبهشت آغاز شده و نیمه تیرماه نیز زمان آغاز بازگشت زائران به کشور خواهد بود.

حج واجب ثبت نام

سهمیه حج 1403 ایران حدود 82 هزار و 500 نفر اعلام شده است. انتخاب کاروان و ثبت‌نام قطعی حج 1403 از طریق سامانه my.haj.ir انجام می‌شود.

ثبت‌نام غیرحضوری است و متقاضیان پس از انتخاب کاروان از آن سامانه، 48 ساعت فرصت دارند به دفتر مدیر کاروانی که انتخاب کرده‌اند، مراجعه کنند و سایر مراحل ثبت‌نام از جمله تحویل مدارک، انجام معاینات و دریافت تأییدیه پزشکی را پیگیری کنند.

منبع: نمناک

680121