کشف سیاره‌ای جدید با امکان حیات انسان

تلسکوپ فضایی ناسا سیاره فراخورشیدی به اندازه زمین را کشف کرده که به نظر می‌رسد گزینه مناسبی برای حیات باشد.
تصویر کشف سیاره‌ای جدید با امکان حیات انسان

به گزارش سایت خبری پرسون، ناسا در تلاش برای کشف سیارات خارج از منظومه شمسی است و یکی از پروژه‌های مهم این سازمان، تلسکوپ فضایی است سیارات خارج از منظومه شمسی را جست‌وجو می‌کند. اخیرا، تلسکوپ فضایی ناسا یک سیاره خارج از خورشیدی را کشف کرده است که اندازه یک سیاره مشابه زمین دارد و ممکن است برای جستجوی حیات مناسب باشد.

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی ناسا سیاره فراخورشیدی وسوسه انگیزی را کشف کردند که تقریباً به اندازه زمین و به میزان قابل توجهی به منظومه شمسی نزدیک است و می‌تواند به عنوان گزینه‌ای برای حیات بررسی شود.

سیاره فراخورشیدی که «گلیز ۱۲ بی» (Gliese ۱۲ b) نام دارد، به دور یک ستاره کوتوله قرمز کوچک و کم حرارت می‌چرخد که در فاصله ۴۰ سال نوری از زمین در صورت فلکی حوت قرار دارد.

تخمین زده می‌شود که پهنای این سیاره فراخورشیدی که با فضاپیمای تش رصد شده، تقریباً ۱.۱ برابر پهنای زمین باشد و همین موضوع آن را شبیه به سیاره زمین و حتی زهره می‌کند.

ستاره این سیاره فقط یک چهارم اندازه خورشید و به همین جهت از بسیار سرد است، اما اگر سیاره فراخورشیدی تازه کشف شده در فاصله‌ای معادل تنها ۷ درصد از فاصله بین خورشید و زمین هم باشد، همچنان در منطقه قابل سکونت منظومه سیاره‌ای خود قرار دارد.

به گفته دانشمندان، مختصات قرارگیری این سیاره به عنوان منطقه طلایی شناخته می‌شود؛ منطقه قابل سکونت منطقه‌ای در اطراف یک ستاره است که نه خیلی گرم است و نه خیلی سرد و میزبان عنصر حیات است. تیم‌های تحقیقاتی این سیاره تاکید کرده‌اند که هنوز نمی‌دانند این سیاره از جو برخوردار است یا نه و بنابراین مشخص نیست که می‌تواند قابل سکونت باشد یا خیر؛ به همین دلیل مراحل بررسی و کشف شرایط آن ادامه دارد.

محققان معتقدند که این سیاره ممکن است دارای اقلیم مشابه زمین و شرایط مناسبی برای حیات داشته باشد.

به طورکلی، ازآنجا که سیاره فراخورشیدی کشف شده در محدوده قابل حیات قرار دارد، می‌تواند یک مکان خوب برای جستجوی حیات خارج از زمین باشد. این کشف نشان می‌دهد که سیارات مشابه زمین ممکن است بیشتر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد توسط تلسکوپ فضایی ناسا کشف شوند.

منبع: آنا

679868